• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

liten kvinna med (för) tung packning

hur tung bruk en packning för en veckas vandring i fjällen upplevas för er som är korta och småväxta?

brukar det vara svårt / omöjligt att resa sej upp med den på ryggen om man satt sej på huk?
skulle ni råda en som inte ork att packa om eller träna och ta turen på vid ett senare tillfälle?

Jag skulle föreslå en titt i lättpackningsforumet och en kritisk granskning av packningen (fram med Excel och räkna var alla gram kommer från).

Först då vet man om det är packningen som är för tung eller fysiken som är för dålig.

hur tung bruk en packning för en veckas vandring i fjällen upplevas för er som är korta och småväxta?

brukar det vara svårt / omöjligt att resa sej upp med den på ryggen om man satt sej på huk?
skulle ni råda en som inte ork att packa om eller träna och ta turen på vid ett senare tillfälle?

Med vanliga standardprylar och en bra packplan
i betydelsen inget onödigt med så bör en veckopackning
för tälttur inklusive mat landa på 15 typ. Med extra allt kan
vikten landa på 35-40 ;)...

Som nybörjare brukar man oftast ta med för mycket
kläder och en del 'bra att ha' grejor som bara tar plats
och vikt...

Ta bort allt onödigt och utgå från en barebones
version. Lägg till mat och om det fortfarande är
för tungt så kan det vara aktuellt att köpa nya
prylar som väger mindre...

//J

Packar lättare och mindre brukar alla syssla med, mer eller mindre. Det är en del av verksamheten.
Att jämföra sitt Excelark med andras är en del av benchbendingen före nya inköp av mindre och lättare.
Börja förutsättningslöst med en bra 5 kg digital köksvåg +-1gram.
Ingen vill gå med 1/3 av sin egen kroppsvikt i utrustning, vid 1/7 blir det komfortabelt för de flesta.
Börja med att sträva mot 1/7 av kroppsvikten, överkursen blir att totalt buret håller sig därunder.
Ray Jardines bok Beyond backpacking är en bra instegsläsning.

Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Packar lättare och mindre brukar alla syssla med, mer eller mindre. Det är en del av verksamheten.
Att jämföra sitt Excelark med andras är en del av benchbendingen före nya inköp av mindre och lättare.
Börja förutsättningslöst med en bra 5 kg digital köksvåg +-1gram.
Ingen vill gå med 1/3 av sin egen kroppsvikt i utrustning, vid 1/7 blir det komfortabelt för de flesta.
Börja med att sträva mot 1/7 av kroppsvikten, överkursen blir att totalt buret håller sig därunder.
Ray Jardines bok Beyond backpacking är en bra instegsläsning.

Personligen tycker jag att 30% av kroppsvikten är relativt lätt så att säga att ingen vill vandra med det är nog en lite väl grov generalisering.

brukar det vara svårt / omöjligt att resa sej upp med den på ryggen om man satt sej på huk? skulle ni råda en som inte ork att packa om eller träna och ta turen på vid ett senare tillfälle?

Min före detta vandringskamrat är 157 och väger 45-50 kg och bar max 15-16 kg på ryggen. Om jag minns rätt tyckte hon att det var tungt att resa sig från huk med väskan på, men inte att gå och stå upprätt. Jag hjälpte henne ofta att ta på ryggsäcken.

Mer om packningsvikt och kroppsvikt:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=44941

Min före detta vandringskamrat är 157 och väger 45-50 kg och bar max 15-16 kg på ryggen. Om jag minns rätt tyckte hon att det var tungt att resa sig från huk med väskan på, men inte att gå och stå upprätt. Jag hjälpte henne ofta att ta på ryggsäcken.

Mer om packningsvikt och kroppsvikt:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=44941

trevligt att en gav lite svar på det vi funderar över.... jo lätt packnings trådar i all ära... hon är rätt liten ändå
inte några tjejer alls här???

trevligt att en gav lite svar på det vi funderar över.... jo lätt packnings trådar i all ära... hon är rätt liten ändå
inte några tjejer alls här???

Min tanke é väl att tjejer borde vara ett diskussionsämne & inte en avdelning, eftersom det oftast é killar som frågar om tjejer härinne ;)

Men om jag bara skulle bära 1/7 av min kroppsvikt så skulle jag alltså bara bära 9 kilo? Låter ju trevligt men orealistiskt i mina öron, så får nog fortsätta att släpa runt på mina allraminst 15 kilon. Men jag é ju hela 168 cm över havet.

Tycker inte att det é så jobbigt, beror ju på om jag é hyfsat i form, vilken fart jag håller & på terrängen jag går i. En sak jag lärt mig älska nu i sommar é vandringsstavar, kan varmt rekommenderas.

Jag provade stavar under 8 dagar i Sarek och gillade det inte. OK på bra underlag men är det skog och stenigt och allmänt inte stig så går en hel del koncentration till att kolla var man sätter stavarna = förtar upplevelsen något. Min tjej är liten, lätt och vältränad men får såklart bära betydligt mindre än mig. Det där med hur mycket man "ska" bära är ju så otroligt individuellt och beroende på vad man ska göra. Såklart är det ju skönt med lite vikt men man ska ju gärna ha lite komfort när man pausar, tycker jag. Att ingen vill bära 1/3 av kroppsvikten stämmer inte för mig. Jag bär oftast det och lite till men då är det fiske- eller jaktprylar med i summeringen. Nu köpte jag precis en systemkamera också...

En sak jag lärt mig älska nu i sommar é vandringsstavar, kan varmt rekommenderas.

Senast ändrad:
Personligen tycker jag att 30% av kroppsvikten är relativt lätt så att säga att ingen vill vandra med det är nog en lite väl grov generalisering.

Håller med dig...och packar man smart så går det utmärkt att vandra lätt på foten med helt vanlig standardutrustning.

Men eftersom det står i flera böcker skrivna av experter att det är för tungt, så är det nog ändå fel på något sätt ;)...

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alx2a Varm jacka till liten dam? Tjejforum 1
kajhaj stor ryggsäck för kort kvinna Tjejforum 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg