Strykarräven; sa:
Vad jag inte kan förlika mig med är att eggen är slipad i tvär vinkel mot bladet, istället för med en konvex rundning av slipytan.....
Den höll sig hyfsat vass länge, kanske beroende på att jag inte direkt misshandlade den som man kan göra med andra bruksknivar.
Det finns förklaring till båda dina bryderier. Till att börja med; att få fram en exakt konvex egg är jäkligt svårt och lite onödigt.
Ett äkta konvext blad är ett sådant där slipfasen är anlagd från bladryggen jämnt över hela knivens bredd ända ner till yttersta udden på spetsen, om du förstår vad jag menar.
Vad innebär då detta? Jo, att varje gång du slipar eller bryner din kniv så måste du göra det över hela bladets yta. Lite jobbigt eller hur?
De flesta gör således inte detta utan nöjer sig med (även på konvexa blad) att slipa den primära eggen rak, markerad röd på min bild.
Vad du däremot kan göra om du tycker att eggvinkeln är för stor är att minska den. På Vicarna ligger eggvinkeln på ca 42-44 grader (21-22 per sida). Jag brukar ta ner mina till ca 34 grader sammanlagt (17 per sida). Man skulle kunna tro att en sådan egg inte är lika nötningstålig. Men det är precis tvärtom.
Tack vare att eggen är tunnare, så glider den igenom materialet utan att bromsas upp mycket och därigenom skonas eggen. Det är klart att om du skall tälja med den så är den en annan sak. Fast det gör man nog inte med en Vic
Och så till det andra ämnet. Att en Vic trots allt kan bevara skärpan ganska länge är av i stort sett samma anledning som jag redan har skrivit om. Det hela har med geometri att göra. Ju tunnare blad, desto mindre påfrestning på själva eggen. En Vic är tunnbladig och därmed skonas eggen, såvida man inte skär i löjligt hårda material, vilket du inte gjorde.
~Paul~