Lite ljusare för fjällräven

Även mycket förvånad att ingen på forumet kommenterar skandalrubrikerna kring den misslyckade märkningen i Stekenjokk eller renen...

Jag vill oxå veta mer... Är det någon hemlig forskning från SLU? Jag kommer ihåg hur känsligt det var när man ville ha någon forskningskälla på den informationen man fick på föreläsningarna när jag pluggade på SLU i Umeå. Ofta kunde jag visa andra källor som motsade det som foereläsaren predikade och han hade ofta inga vettiga källor på sina påstående. Ofta räckte det enligt honom att han visste att det var på ett visst sätt.

Finns det några skrivit om märkningen? Skulle gjärna vilja veta mer...

/Stellan

Berätta gärna mer.

Raskesven

Ähh, larvig notis som handlade om en ren som hade fastnat i en sorkfälla med huvudet när den betade och svalt ihjäl under plågsamma förhållanden. Vet inte om medierna hade nyhetstorka.

Tydligen hade länstyrelsen inte kontaktat Samebyn angående sorkfällorna vilket kanske var klantigt. Man vet inte om de hade en bra anledning. Jag kan tänka mig att samebyarna sällan är speciellt sammarbetsvilliga utan mest gnäller.

Visst, synd om renen men i perspektivet av utrotning av en ovanlig djurart så känns det som en petitess.

Ähh, larvig notis som handlade om en ren som hade fastnat i en sorkfälla med huvudet när den betade och svalt ihjäl under plågsamma förhållanden. Vet inte om medierna hade nyhetstorka.

Tydligen hade länstyrelsen inte kontaktat Samebyn angående sorkfällorna vilket kanske var klantigt. Man vet inte om de hade en bra anledning. Jag kan tänka mig att samebyarna sällan är speciellt sammarbetsvilliga utan mest gnäller.

Visst, synd om renen men i perspektivet av utrotning av en ovanlig djurart så känns det som en petitess.

Fast upprördheten borde kanske snarare gälla ägaren som inte hade bättre tillsyn över sina tamdjur. Skulle en ko dö av svält för att den fastnat någonstans så skulle ägaren ha klandrats för dålig tillsyn!

Fast upprördheten borde kanske snarare gälla ägaren som inte hade bättre tillsyn över sina tamdjur. Skulle en ko dö av svält för att den fastnat någonstans så skulle ägaren ha klandrats för dålig tillsyn!

?

Du ifrågasätter frigående renar eller?

I detta fall hade de kanske inte använt dessa betesmarker om de informerats.

?

Du ifrågasätter frigående renar eller?

I detta fall hade de kanske inte använt dessa betesmarker om de informerats.

Nej inte alls, men renar (liksom andra djur) kan ju fastna eller skada sig på mycket annat. Och det är ju konstigt om man har olika regler för olika tamdjur. I de flesta områden där man har frigående får eller kor så har man har man ändå ganska bra tillsyn på dem, och märker t ex om någon saknas.

Ser ut att bli ett bra år med ca 20 valpkullar, huvuddelen i jämtland men även ett par i norrbotten.
Tillgången på smågnagare är god med en förväntad topp nästa år vilket ger valparna en bra start och relativt goda chanser att överleva sitt första år.
Arbetet med skyddsjakt och utfodring i jämtland ger verkligen resultat!

Mountainfox, vill du hjälpa till så se projekt sefalos hemsida, läs under fältarbete. De behöver folk för inventeringsarbete under somarsäsongen.

http://www.zoologi.su.se/research/alopex/hem.htm

Ja, inget diagram klart ännu, men sommaren 2007 föddes 23 fjällrävskullar i Sverige, varav 13 stycken i Jämtlands län, 8 i Västerbottens län och 2 i Norrbottens län. I Norge har 16 fjällrävskullar dokumenterats.

Roligt:)

Raskesven

vi hörde

i vart fall fjällräven uppe nära stekenjokk i Augusti-09. Såg den som vanligt inte, men hörde den tydligt och nära. Får se om man har turen uppe vid Helags till sommaren.

Hoppas att de fortsätter återhämtningen.

BZ/

2010 blev ett bättre år än 2009. I södra delen av fjällkedjan, Helags och Borgafjäll, blev det 14 respektive 12 föryngringar.

Tillgång på lämmel, vinterutfodring och rödrävsdecimering är de förklarande faktorerna.

http://www.zoologi.su.se/research/alopex/Lägesrapport.html

Norra delen av landet blev tydligen inte lika bra. Men det var gott om lämmel när jag vandrade på Nordkalotten. Hoppas de missat några kullar vid inventeringen:)

Men det ser lite ljusare ut för fjällräven. Trevligt.

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
norpan_ Lite spår från dagens tur. Vilda djur 5
Norrbottningen Mot ljusare tider Vilda djur 0
grodanbolle Fjällräven återhämtar sig. Vilda djur 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg