Nä, det är inte de på utvecklingsavdelningen som styr allting. De är ju de enda jag har regelbundna kontakter med, så lite av deras värld har jag fått insyn i. Visst har de åsikter, men i slutänden är det "Det här ska vi sälja - gör en sån" som gäller.
Jag har inte varit i kontakt med någon som håller på med 60CSX mer än vid något enstaka tillfälle (den fungerade bra i downtown Chicago, sa han, ett ställe som annars är nästan lögn att få mottagning på, tydligen), men iQue kommer ju också med micro-SD nu. De nissarna har jag pratat mycket med. Där är filosofin att de tänker stötta de kort som finns, men det kan ibland innebära uppgraderingar av firmware, efterhand som större kort blir tillgängliga på marknaden, så att de kan testa och verifiera att det fungerar, med olika fabrikat och kapaciteter.
På grund av att USA är överbefolkat med advokater, och den mentaliteten har förgiftat en stor del av befolkningen där, är de ytterligt försiktiga med att lova saker som de inte är säkra på. De gör tillräckligt med dumheter ändå, de är ju bara människor, men fullt så korkade som man (kanske) kan tro är de inte. Tvärtom, ofta är de ganska entusiastiska. Det har hänt att de raskt programmerat ihop en implementation på någon idé jag har trattat i dem, och sen ut och testat. Att det sen inte är alltid det blir bra, eller går att realisera, det är en annan sak.
iQue 3000 kommer, i Europa, att levereras med förprogrammerade micro-SD kort. De är på 256 MB. Intressant är att låskoden här följer kortet, inte mottagaren, så man behöver inte krångla med nya koder, om man av någon anledning byter ut GPS:n. Å andra sidan vill det till att inte tappa bort det pyttelilla kortet, för det hjälper ju inte att ha en kopia på filen. Den fungerar inte på ett annat kort.
Dumt är ju också att man alltså inte kan skaffa ett 512 MB kort, om man vill ha mer utrymme för saker som inte är relaterade till GPS, för i så fall kan ju inte kartorna fungera längre, rimligtvis.
För övrigt tackar jag för berömmet! * Rodnar klädsamt *
Anders
[Ändrat av apersson850 2006-03-01 kl 21:14]