Lite bilder från Schweiz-Italien

Europaweg Grächen Zermatt mm

Tack för fina bilder och sakkunnig beskrivning av dina vandringar. Vi har genom åren (sedan 1997 årliga vandringar i Alperna, Pyreneerna och Nepal) haft stor behållning av din hemsida och dina inlägg i forum. Synd att du missade Europaweg mellan Grächen och Zermatt. Vi har gått den två gånger, en gång i vardera riktning och tycker det är en av de häftigaste högalpina leder vi gått. Men den är utsatt för erosion och inte alltid fullt framkomlig.
Tycker du att Zermatt är för "turistiskt"? Dagsturer till Hörnlihyttan vid Matterhorn eller en "enkel" bestigning av Breithorn tycker vi ger vandringen en extra dimension. Vandringen över Theodulpasset och övernattning i Theodulhyttan erbjuder också en mycket spektakulär 360 gr alpin panorama även om den italienska sidan ner mot Cervinia är "vandaliserad" av skidindustrin.

Tack. Mja, med Zermatt var det som det var, jag mötte en australiensare som hävdade att vägen mellan St. Niklaus och Zermatt var avstängd p g a ras. Sen är jag inte så förtjust i balkongvägar,
där man går på samma höjd hela tiden och allt det vackra finns någon annastans. Helst skulle jag gå över ett riktigt pass varje dag! Dagsutflykter, toppbestigningar och glaciärövergångar intresserar mig inte heller; för mig är en vandring en resa.

När det gäller balkonger så var dock fjärde dagen mycket fin, men där var vändpunkten inte en turistort utan en säter, och jag fick med mig den fina Siriwoltesattel.

Det kan ha varit ett misstag dock att inte gå in och ut till Saas Fee, ty nedstigningen till Eisten var inte så angenäm - länge, länge, konstant höjd och sen tvärt ned på halkiga skogsstigar - och jagirrade bort mig duktigt på väg upp mot Gspon - den stig som skulle finnas på kartan lyckades jag inte hitta.

Största missen var dock Passo Lucendro. Jag blev förvirrad och avskräckt av de blå markeringarna (kartans markering var röd) som bortom ett blockstråk tycktes försvinna i tomma intet. Jag sökte annan väg och märkte efter en stund att jag hamnat på fel sida om passet, pinsamt nog - då var det bara att resignera. Senare har jag sett på bilder att passövergången förmodligen är mycket enkel. Jag hade nog behövt en karta i skala 1:25 000 för att se ordentligt.
Det förvirrande är att stigen gör en skarp knyck strax före passet.

Den näst största missen, att inte komma vidare över till Bregagliadalen, berodde dock på vädret.
Det hade säkert gått, men kanske inte varit så kul.

De goda minnena överväger förstås, passen jag gick över, t ex Meidpass 2750, Augstbordpass 2894, Siriwoltesattel, Albrunpass, Bochetta della Valle, Pass Patnaul 2773.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg