Jag tycker att man ska unna sig att inte beblanda sig med tjyvgods. Att man alltså ska ha detta i åtanke, och försöka värdera situationer då man handlar av privatpersoner.
I alla lägen är det inte rimligt att förvänta sig att alla ärliga säljare har gamla ursprungskvitton, men å andra sidan finns det mycket annat som kan tyda på att saker är som de ska ändå.
Att priset är lågt ska man nog inte ta som intäkt för att det är uppenbar risk för att det är tjyvgods, mycket är svårt att sälja i andra hand, och även om det inte är saker som folk egentligen drar sig för att köpa så är det ju inte lätt att hitta köpare just när man har nåt man vill sälja. Man konkurrerar då alltid med lägsta internetpriset, just då, så därför är det stor risk att man inte kommer i närheten av det pris man kanske har betalat på ett dyrare ställe för några år sen.
Jag tycker att begagnade saker ofta ska kosta halva nypriset - om de är i fint skick! Sen finns det förstås andra saker där begagnatmarknaden är mer etablerad, och där priset kan ligga mycket närmare nypriset. Har t ex sålt nån kajak till ett pris som var relativt nära ursprungspriset.
Men, priset är inte alls en indikator på om varorna är "ärliga" utan mer ett utslag av diverse tillfälligheter och en säljares förväntningar. Jag har nog handlat nåt nån gång på prylmarknaden, minns inte, men jag har i alla fall handlat på blocket nån gång, och med minsta omdöme så går det bra tycker jag. Att man tar en risk eftersom alla garantier saknas är självklart , men avspeglas i priset.