Lissabon - Aten

Ska snart avsluta pågående projekt med sträckan Lissabon - Aten. Jag har tre alternativa rutter genom Portugal och Spanien:

1) Lissabon - Sevilla - Granada - Valencia - Barcelona
2) Lissabon - Madrid - Zaragoza - Barcelona
3) Lissabon - Porto - La Coruna - Bilbao - Biarritz

Jag trampade genom Andalucien för tio år sedan och självklart känns det alternativet lockande, men är det någon som har erfarenhet av övriga sträckor? I så fall; hur är kuststräckan genom Portugal? Är den kuperad eller cykelvänlig? Tacksamma för alla tips.

Anders Forselius
www.bikingviking.se

Kan inte annat än hålla med Lars, dock tog det ett bra tag för mig att komma fram till det. Kusten medelhavet bör du hoppa över. I Spanien är det bara området runt franska gränsen som är vart att se. Var dock aldrig i Grenada, men har hört att det skall vara vackert där, men vet inte hur det är att cykla i. Upp och lek bland bergen istället :)

Jag gillade att cykla i Spanien och Portugal. Kom från södra Spanien och valde tog denna rutt genom Portugal.

Evora – Coimbra – över Serra da Estrela till Guarda – sedan norrut och vidare emot Zamora i Spanien.

Sträckan Coimbra – Guarda är mycket vacker, dock lite kuperat – vilket jag gillar.

Tack för tipsen! Angående det sista svaret; hur var sträckan från Guarda till Zamora? Tråkigt och vindpinat eller som en bal på slottet? Fortsatte du från Zamora mot Valladolid och Burgos? Om så; hur var den sträckan?
Valet står just nu mellan denna rutt och kustvägen norrut via Porto och La Coruna. Vill gärna ha info om den senare.

Tack!
/Anders F
www.bikingviking.se

Ska snart avsluta pågående projekt med sträckan Lissabon - Aten. Jag har tre alternativa rutter genom Portugal och Spanien:

1) Lissabon - Sevilla - Granada - Valencia - Barcelona
2) Lissabon - Madrid - Zaragoza - Barcelona
3) Lissabon - Porto - La Coruna - Bilbao - Biarritz

Jag trampade genom Andalucien för tio år sedan och självklart känns det alternativet lockande, men är det någon som har erfarenhet av övriga sträckor? I så fall; hur är kuststräckan genom Portugal? Är den kuperad eller cykelvänlig? Tacksamma för alla tips.

Anders Forselius
www.bikingviking.se

Nu har jag inte cyklat där men väl vandrat lite där. Om du väljer alternativ tre så skulle jag försöka ta mig lite inåt landet och cykla genom Peneda-Gerês National Park. Väldigt vackert och kuperat.

Tack för tipsen! Angående det sista svaret; hur var sträckan från Guarda till Zamora? Tråkigt och vindpinat eller som en bal på slottet? Fortsatte du från Zamora mot Valladolid och Burgos? Om så; hur var den sträckan?
Valet står just nu mellan denna rutt och kustvägen norrut via Porto och La Coruna. Vill gärna ha info om den senare.

Tack!
/Anders F
www.bikingviking.se

Guarda - Zamora är lätt cykling, inga större vägar eller trafik.

Fortsatte sedan Zamora - Tordesillas - Segovia (p.g.a strul med cykel) - Aranda de Duero - El Burgo de Osma - Soria - Pamplona - över Pyrenéerna till Bayonne i Frankrike.

Sträckan Zamora - Soria är lätt och trevlig.

Jag har blivit övertygad om färdvägen, tack för alla tips!

Har precis landat i Lissabon och tvingades konstatera att mitt vandrarhem låg på en gågata.
500 meter bärandes en cykelkartong samt ryggsäck och tjugo kilo tung hockeytrunk; nästa olympiska gren?

/Anders Forselius
www.bikingviking.se

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg