Linkcam

Jag köpte en av nyfikenhet. Välgjord piece of shit. Funkar säkert jättebra om man lär känna den och har fått peta in den i några hundra sprickor.
Det enda jag reagerade på var att i ytterlägena där den låg an mot de yttre kammarna, blev "utfjädringen", alltså den lilla inbyggda fjädern som finns på alla kamsäkringar och som ska se till att kammarna fjädrar ut och ligger an mot klippan, samt håller den på plats i sprickan, den fjäderkraften blev mycket liten enligt min bedömning och jag uppfattade kammen som att den lättare skulle kunna flytta på sig och hamna i ett läge som är mindre bra eller kanske rent av lossna helt....
Fan vad pedagogiskt jag skriver förresten.... ja ja, ni fattar nog vad jag menar...

Jag är van vid Camalot och Alien... Av bekvämlighets skäl orkar jag nog inte investera den tid som krävs för att lära mig Linkcam. Jag har nu adopterat bort stackarn....

Två defekter har orsakat fel i vissa gamla limkcams men det har inte orsakat några olyckor och defekterna har åtgärdats så du behöver nog inte vara orolig. Som vanligt så är ryktet långt mycket värre än sanningen. Jag har svårt att tro att en välbehandlad linkcam skulle "falla sönder spontant"...

Jag ska köpa ett par så fort skatteåterbäringen kommer ;)

http://www.mtntools.com/techtips/psa_om_linkcam.htm

Senast ändrad:
Hur stor är risken för att det styva skaftet knäcks om det sticker ut ur en horisontell spricka? Karbiner skall ju inte hänga över en kant. Det måste vara bättre med ett wireskaft? Varför har man styva gjutna skaft? Det måste vara lättare med wire?

De har vajerskaft. Den är något styvare än andra kamsäkringar men visst är det en "böjbar" vajer. Bara att falla så röven glöder med kammen i tvärsprickan!

Jag har en 1:ans Linkcam och är väldigt nöjd. Nu har jag bara använt den i Indian Creek men där passar den perfekt som panic piece, speciellt när man är i layback och inte ser exakt storlek på placeringen.

För granit är den möjligen lite för lång. Det är inte alltid som granitsprickor är oändligt djupa. Vilket också är ett problem eftersom det absolut är möjligt att böja stammen/skaftet om man faller i en tvärspricka.

Jag kan lätt tänka mig ha några till 1:eek:r nästa gång jag är i IC. Linkcammen hängde med på varje led under 1 månad. Den är grym!

Går 2:an in så är det inte samma panik eftersom jag då har ett mer eller mindre bra handjamm och har gott om tid att fundera på livet medan jag placerar en Camalot.

De har vajerskaft. Den är något styvare än andra kamsäkringar men visst är det en "böjbar" vajer. Bara att falla så röven glöder med kammen i tvärsprickan!

Förlåt, men det ser verkligen ut som det är ett solit skaft. Var finns wire delen? Är det den svarta delen på skaftet? Varför har de då avslutat med styvt skaft, övergången mellan två material borde ju ge en svag punkt. Finns det någon poäng med styva skaft överhuvud taget?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg