Sylt, dricka och gele är det vanligaste man använder lingon till. Till det finns recept både i kokböcker och på internet. Lingonbröd är också gott. Här är ett recept som jag inte har provat men som ser gott ut:
http://www.halsbranna.nu/AZMagskolanTemplates/ThumbnailPage.aspx?id=727
Här är också två enkla och goda rätter som jag brukar göra ibland (båda har jag från början hittat på nätet):
Renskavsgryta med lingon
4 portioner
240 gram renskav
1 gul lök
2 morötter - skala och skär i stavar, ca 5 cm långa
2 dl viltbuljong
2 dl rött vin
1 msk soja
1 squash – dela på längden och skiva
(200 gram svamp i bitar)
½ tsk sambal oelek
½ -1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 dl lingon
Stek renskaven i lite bregott.
Hacka löken och låt den steka med några minuter.
Tillsätt morätter, buljong, vin och soja. Låt småkoka ca 5 minuter. Lägg i squash, champinjoner och sambal oelek och koka ytterligare några minuter.
Salt och peppra och smaka av. Ta eventuellt lite mer sambal oelek.
Vänd ner lingonen och låt grytan stå kvar på spisen utan att koka tills de blivit varma.
Servera med kokt eller stekt potatis.
Ett rött vin med mycket fruktsyra blir gott till. Använd helst samma vin i maten.
Anledningen till att jag har skrivit svamp inom parentes är att jag inte gillar det och inte brukar ta det, men det kan man göra.
Lingon- och pepparkaksparfait
6 protioner
6 äggulor
1½ dl lingon
2 dl strösocker
6 dl vispgrädde
15 pepparkakor
Tina bären i en bunke. Tillsätt ½ dl socker och rör tills bären är mosiga och sockret har löst sig.
Vispa äggulor och 1½ dl socker pösigt.
Vispa grädden och blanda den med äggsmeten.
Krossa pepparkakorna grovt och blanda i.
Häll upp hälften av smeten i en form och ställ i frysen i 20 minuter.
Häll på lingonröran och resten av smeten.
Ställ in i frysen i minst 3-4 timmar.
Ta fram parfaiten en kvart innan den ska serveras. Stjälp eventuellt upp den (upp och ner) på ett fat. Garnera gärna rikligt med lingon.