Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Limma nipplarna ?
- Trådstartare Hinka
- Start datum
Nödlösning
Jag har använt Hermetite mutterlås, som nog är ungefär
samma sak, på ett hjul där några ekrar gängade upp
sig hela tiden. Det fungerade som nödlösning, men grund-
felet var nog att hjulet var dåligt justerat från början.
Jag byggde om det helt och hållet i höstas, utan mutterlås,
och det har i alla fall hållit de få mil jag har kört sedan dess.
Jag har använt Hermetite mutterlås, som nog är ungefär
samma sak, på ett hjul där några ekrar gängade upp
sig hela tiden. Det fungerade som nödlösning, men grund-
felet var nog att hjulet var dåligt justerat från början.
Jag byggde om det helt och hållet i höstas, utan mutterlås,
och det har i alla fall hållit de få mil jag har kört sedan dess.
Skit i limmet!
Lim, looctite, linolja el likn, skall inte användas när man bygger normala hjul. De används för att spara arbetstid av en hjulbyggare/cykelhandlare som inte vill/kan göra ett tillräckligt bra jobb och då lägga ned den tid det tar att få ekrarna tillräckligt hårt och jämnt spända.
Om ekrarna är tillräckligt hårt spända så är det onödigt med lim. Och det är detta som många hjulbyggare/cykelhandlare slarvar med. Att få ekrarna spända går, relativt, fort. Men att få ekrarna HÅRT och JÄMNT spända tar tid, alltför lång tid tydligen för de flesta hjulbyggare/cykelhandlare. Det finss tom de som skryter med att de använder Loctite på nipplarna! Se CykelCity-katalogen '01 s46. Vilka fler 'bevis' behövs det för att CykelCity bygger undermåliga hjul alt inte vet hur ett hjul fungerar?
Tyvärr så verkar denna felaktiga hjulbyggareteknik bli mer och mer utbredd. Det är troligen detta som har gjort att DT har lanserat en 'färdiglimmad' nippel, Prolock: http://www.dtswiss.com/en/pro lock.html
Ytterliger ett sätt för hjulbyggare/cykelhandlare som inte vill/kan bygga bra hjul att ta bra betalt för en undermånlig produkt!
Vilken anledningen än år till att limma nipplarna så ställer limmet till med problem om/när ekrarna behöver justeras.
Läs mer om hjul och speciellt lim( Loctite) och hjul här:
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html#kap7
Myt 2
Lim, looctite, linolja el likn, skall inte användas när man bygger normala hjul. De används för att spara arbetstid av en hjulbyggare/cykelhandlare som inte vill/kan göra ett tillräckligt bra jobb och då lägga ned den tid det tar att få ekrarna tillräckligt hårt och jämnt spända.
Om ekrarna är tillräckligt hårt spända så är det onödigt med lim. Och det är detta som många hjulbyggare/cykelhandlare slarvar med. Att få ekrarna spända går, relativt, fort. Men att få ekrarna HÅRT och JÄMNT spända tar tid, alltför lång tid tydligen för de flesta hjulbyggare/cykelhandlare. Det finss tom de som skryter med att de använder Loctite på nipplarna! Se CykelCity-katalogen '01 s46. Vilka fler 'bevis' behövs det för att CykelCity bygger undermåliga hjul alt inte vet hur ett hjul fungerar?
Tyvärr så verkar denna felaktiga hjulbyggareteknik bli mer och mer utbredd. Det är troligen detta som har gjort att DT har lanserat en 'färdiglimmad' nippel, Prolock: http://www.dtswiss.com/en/pro lock.html
Ytterliger ett sätt för hjulbyggare/cykelhandlare som inte vill/kan bygga bra hjul att ta bra betalt för en undermånlig produkt!
Vilken anledningen än år till att limma nipplarna så ställer limmet till med problem om/när ekrarna behöver justeras.
Läs mer om hjul och speciellt lim( Loctite) och hjul här:
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html#kap7
Myt 2
Re: Skit i limmet!
User; sa:Vilken anledningen än år till att limma nipplarna så ställer limmet till med problem om/när ekrarna behöver justeras.
---
Ja, om man använder "superklister" blir det nog problem,
men Loctite, Hermetite m.fl. har produkter som är speciellt
avsedda för att hålla muttrar på plats. Om du använder
någon sådan kan du lätt lossa nipplarna
med en vanlig ekernyckel.
(Jag kan tillägga att mitt problemhjul hade MYCKET
ojämn ekerspänning.)
Teorilektion
Ekrarna är (läs skall vara) väl spända! När hjulet belastas, minskar belastningen KRAFTIGT i de nedersta ca 4 ekrarna och ökar NÅGOT i resterande 28-32 ekrar.
Allt efter som hjulet roterar under belastning, kommer
de enskilda ekrarnas belastning att växelvis öka och minska beroende på var på hjulet de f.n. befinner sig.
En /välspänd/ eker kan ses som en lång och smal skruv och nippeln är muttern. När nippeln vrids, kommer ekern först att vridas en del (s.k. onyttig nippelvridning), innan nippeln vrids relativt ekern (s.k. nyttig nippelvridning) (och ekerspänningen ökar eller minskar). På välspända ekrar hörs det tydligt när nippeln vrids relativt ekern. Ju hårdare ekerspänning, dessto mer måste man vrida nippeln onyttig, innan man kan påbörja den nyttiga nippelvridningen.
Det är alltså fullt möjligt att ha ett i övrigt bra spänt hjul med förvridna ekrar. Om detta hjul belastas, minskar ju alltså ekerspänningen i de ca 4 nedersta ekrarna. Minskad ekerspänning minskar den mängd onyttig nippelvridning som kan förekomma i hjulet. Dessa 4 ekrarna vrids alltså relativt nippeln, vilket hörs som karakteristiska knäpp i hjulet (i praktiken mest direkt efter en hjulriktning). När hjulet roterar under belastning, blir alla förvridna ekrar mindre förvridna. Troligtvis är inte alla ekrar lika mycket förvridna eller ens förvridna åt samma håll. Detta resulterar i att hjulet snabbt blir skevt och vint, vilket kräver en ny (kostbar?) hjulriktning.
Vidare minskar livslängden kraftigt på förvridna ekrar, jämfört med icke förvridna ekrar vilket ytterligare kräver ytterligare (kostbara)hjulriktningar...
För att undvika problemet med förvridna ekrar, ska man alltså finna ekrarnas förvridna position, vilket är när nippeln går lika lätt att vrida ONYTTIGT år bägge håll. Den förvridningsfria positionen hittas betydligt enklare om det är välsmort mellan eker och nippel som mellan nippel och fälg.
Den onyttiga nippelvridningen minskas betydligt genom att ha väloljat mellan eker och nippel. Men den onyttiga nippelvridningen ökar om man limmar, locktitar
mellan eker och nippel.
Så har du en cykelhandlare som vill limma nipplarna eller där det knäpper i hjulet så fort hjulet belastas direkt efter en hjulriktning - bojkotta honom eller henne i HJULSAMMANHANG och lär dig själv bemästra dina (och andras!) hjul.
/Niklas
Ekrarna är (läs skall vara) väl spända! När hjulet belastas, minskar belastningen KRAFTIGT i de nedersta ca 4 ekrarna och ökar NÅGOT i resterande 28-32 ekrar.
Allt efter som hjulet roterar under belastning, kommer
de enskilda ekrarnas belastning att växelvis öka och minska beroende på var på hjulet de f.n. befinner sig.
En /välspänd/ eker kan ses som en lång och smal skruv och nippeln är muttern. När nippeln vrids, kommer ekern först att vridas en del (s.k. onyttig nippelvridning), innan nippeln vrids relativt ekern (s.k. nyttig nippelvridning) (och ekerspänningen ökar eller minskar). På välspända ekrar hörs det tydligt när nippeln vrids relativt ekern. Ju hårdare ekerspänning, dessto mer måste man vrida nippeln onyttig, innan man kan påbörja den nyttiga nippelvridningen.
Det är alltså fullt möjligt att ha ett i övrigt bra spänt hjul med förvridna ekrar. Om detta hjul belastas, minskar ju alltså ekerspänningen i de ca 4 nedersta ekrarna. Minskad ekerspänning minskar den mängd onyttig nippelvridning som kan förekomma i hjulet. Dessa 4 ekrarna vrids alltså relativt nippeln, vilket hörs som karakteristiska knäpp i hjulet (i praktiken mest direkt efter en hjulriktning). När hjulet roterar under belastning, blir alla förvridna ekrar mindre förvridna. Troligtvis är inte alla ekrar lika mycket förvridna eller ens förvridna åt samma håll. Detta resulterar i att hjulet snabbt blir skevt och vint, vilket kräver en ny (kostbar?) hjulriktning.
Vidare minskar livslängden kraftigt på förvridna ekrar, jämfört med icke förvridna ekrar vilket ytterligare kräver ytterligare (kostbara)hjulriktningar...
För att undvika problemet med förvridna ekrar, ska man alltså finna ekrarnas förvridna position, vilket är när nippeln går lika lätt att vrida ONYTTIGT år bägge håll. Den förvridningsfria positionen hittas betydligt enklare om det är välsmort mellan eker och nippel som mellan nippel och fälg.
Den onyttiga nippelvridningen minskas betydligt genom att ha väloljat mellan eker och nippel. Men den onyttiga nippelvridningen ökar om man limmar, locktitar
mellan eker och nippel.
Så har du en cykelhandlare som vill limma nipplarna eller där det knäpper i hjulet så fort hjulet belastas direkt efter en hjulriktning - bojkotta honom eller henne i HJULSAMMANHANG och lär dig själv bemästra dina (och andras!) hjul.
/Niklas
Där slog han till igen, Niklas. Vågar man skriva något i denna tråd efter detta?
Jo, en liten fråga bara: Innebär ovanstående resonemang att ekernipplar aldrig kan "vrida sig själva" så att ekerspänningen ändras och hjulet blir skevt, FÖRUTSATT att man har gjort sin hemläxa med hård och jämn ekerspänning, ekrarana i förvridningsfri position etc?
Peter
Jo, en liten fråga bara: Innebär ovanstående resonemang att ekernipplar aldrig kan "vrida sig själva" så att ekerspänningen ändras och hjulet blir skevt, FÖRUTSATT att man har gjort sin hemläxa med hård och jämn ekerspänning, ekrarana i förvridningsfri position etc?
Peter
Nippelvridning
Ekerspänningen gör ju att nipplarna pressas mot fälgens ekerhål, och då vrids inte nippels "av sig själv" så lätt. Man skulle i så fall tänka sig att nippeln "följer med" ekern när ekern vrider sig i fälgens kraftpåverkade zon, förutsatt att det är välsmort mellan nippel och fälgens ekerhål.
Sen kan man ju också tänka sig en situation med mycket låg ekerspänning, där nippeln kan "skaka loss" i fälgens kraftpåverkade zon.
Men i huvudsak skulle jag nog påstå att det är ekern som rider sig relativt nippeln och att nippeln ofta är relativt stilla (relativt fälgens ekerhål).
I vilket fall så är det ändå så att det är endast när ekern vrids relativt nippeln eller vice versa som påverkar ekrarnas spänning och därmeds hjulets rakhet/skevhet. Sedan är det mer en akademisk fråga om det är nippeln eller ekern i sig som vrids mest...
/Niklas
Ekerspänningen gör ju att nipplarna pressas mot fälgens ekerhål, och då vrids inte nippels "av sig själv" så lätt. Man skulle i så fall tänka sig att nippeln "följer med" ekern när ekern vrider sig i fälgens kraftpåverkade zon, förutsatt att det är välsmort mellan nippel och fälgens ekerhål.
Sen kan man ju också tänka sig en situation med mycket låg ekerspänning, där nippeln kan "skaka loss" i fälgens kraftpåverkade zon.
Men i huvudsak skulle jag nog påstå att det är ekern som rider sig relativt nippeln och att nippeln ofta är relativt stilla (relativt fälgens ekerhål).
I vilket fall så är det ändå så att det är endast när ekern vrids relativt nippeln eller vice versa som påverkar ekrarnas spänning och därmeds hjulets rakhet/skevhet. Sedan är det mer en akademisk fråga om det är nippeln eller ekern i sig som vrids mest...
/Niklas
Ekern längutvudgning
Tja du vågar i alla fall fråga....
Jahapp, jag läste tydligen bara första halvan av din fråga i mitt förra svar... Nej då ska varken nippel eller eker röra sig något om ekerarna är jämnt och hårt spända och ekrarna är i sin förvridningsfria position.
Men man ska alltid ha i minne att ekrarna töjs NÅGOT när ekrarna spänns. I spännings intervallet 0-1000 N ligger längdändringen i storleksorningen 0,4-0,8 mm beroende på ekerns längd och tjocklek.
Om flänsens eller (mindre troligt) fälgens ekerhål ger efter en bit (säg 0,1 mm) efter några mil, så minskar ekerns spänning med ca 125 - 250 N beoende på ekerns tjocklek och längd. Detta gäller främst om man bygger men helt nya nav (med aluminiumflänsar) eller om man för första gången har spännt upp ett hjul ordentligt som tidigare kunde klassificerats som ett problemhjul.
Man kan då tänka sig att vissa ekerhål ger med sig mer än andra, och då har man hastigt (2-10 mils cykling?) men mindre lusigt ett skevt hjul med ojämn ekerspänning som då behöver riktas på nytt. Sedan bör hjulet hålla länge.
Detta problem gäller då främst nybyggda hjul med nya nav (eller "nyrenoverade problemhjul"). Gamla välspända hjul får sällan några problem, även om jag får rikta något enstaka hjul då och då (2-5 hjul/år i samband med att jag skiftar däck eller lagar punktering).
/Niklas
Pask; sa:Där slog han till igen, Niklas. Vågar man skriva något i denna tråd efter detta?
Peter
Tja du vågar i alla fall fråga....
Pask; sa:Jo, en liten fråga bara: Innebär ovanstående resonemang att ekernipplar aldrig kan "vrida sig själva" så att ekerspänningen ändras och hjulet blir skevt, FÖRUTSATT att man har gjort sin hemläxa med hård och jämn ekerspänning, ekrarana i förvridningsfri position etc?
Peter
Jahapp, jag läste tydligen bara första halvan av din fråga i mitt förra svar... Nej då ska varken nippel eller eker röra sig något om ekerarna är jämnt och hårt spända och ekrarna är i sin förvridningsfria position.
Men man ska alltid ha i minne att ekrarna töjs NÅGOT när ekrarna spänns. I spännings intervallet 0-1000 N ligger längdändringen i storleksorningen 0,4-0,8 mm beroende på ekerns längd och tjocklek.
Om flänsens eller (mindre troligt) fälgens ekerhål ger efter en bit (säg 0,1 mm) efter några mil, så minskar ekerns spänning med ca 125 - 250 N beoende på ekerns tjocklek och längd. Detta gäller främst om man bygger men helt nya nav (med aluminiumflänsar) eller om man för första gången har spännt upp ett hjul ordentligt som tidigare kunde klassificerats som ett problemhjul.
Man kan då tänka sig att vissa ekerhål ger med sig mer än andra, och då har man hastigt (2-10 mils cykling?) men mindre lusigt ett skevt hjul med ojämn ekerspänning som då behöver riktas på nytt. Sedan bör hjulet hålla länge.
Detta problem gäller då främst nybyggda hjul med nya nav (eller "nyrenoverade problemhjul"). Gamla välspända hjul får sällan några problem, även om jag får rikta något enstaka hjul då och då (2-5 hjul/år i samband med att jag skiftar däck eller lagar punktering).
/Niklas
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Limma ihop titanram? | Långcykling | 2 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg