Lim för att limma tätade sömmar med band

Vilket lim för att limma gamla tätade sömmar? Limmet under banden som tätar sömmarna har lossnat. Har testat att värma på försiktigt med strykjärn, men det lossnar ändå efter ett tag.

Lämnade in till Patagonia i Stockholm som reparerar gratis. De värmde på nya band.i men det lossnar också delvis efter ett tag. Jag frågade varför. De svarade att de nya banden inte hade något lim sig, utan att man använder det som redan sitter på sömmarna. Jag försökte argumentera att det då inte sitter.i eftersom de gamla banden lossnat. Men de sa att de inte kunde använda extra lim. Varför fick jag inget svar på.

Så nu letar jag efter ett lim för att peta under där banden inte sitter fast. Några förslag?

Kontaktlim, som appliceras på båda ytorna, vänta ca 10 min till 15 minuter, sen hugger det direkt, så det gäller att få på det rätt, går inte att ta loss sedan.

Det finns oerhört många lim i världen, för alla möjliga och närmast omöjliga ändamål.

Vanligt kontaktlim är bra till mycket, men Liquisole/Rubber fix är töjbarare och kan användas på samma vis.

Ett annat alternativ är att peta bort den gamla sömtejpen och sätta dit ny. Eller att peta bort den gamla tejpen och täta men silikon (blanda vanligt fönster/våtrumssilikon av ofärgad sort med laxknafta till sirapsliknande konsisten, pensla på sömmen, låt torka).

Om du inte får bort den gamla tejpen och inte har för höga estetiska krav, kan du silikonpensla från utsidan istället.

Tänk bara på att du inte kommer kunna limma/tejpa om du först har försökt med silikon (eftersom nästan ingenting fäster vid silikon).

Jag har testat att täta tältsömnar mha silikon, det är en väl beprövad metod och inte svårt alls. Men hur det funkar i kombo med trasig sömtejp vågar jag inte säga något om.

Band att värma på finns att köpa från t ex https://www.extremtextil.de/en/search?sSearch=seam tape&p=1 de har stort utbud av olika varianter.

Men det är svårt att stryka på såna här band / tejp och få det att hålla.

På mina Klättermusenjackor i bomull lossar sån här tape efter ett par tvättar. Där har jag valt att sy fast dem i stället för att stryka på ny eller befintlig tejp.

Thure

Band att värma på finns att köpa från t ex https://www.extremtextil.de/en/search?sSearch=seam tape&p=1 de har stort utbud av olika varianter.

Men det är svårt att stryka på såna här band / tejp och få det att hålla.

På mina Klättermusenjackor i bomull lossar sån här tape efter ett par tvättar. Där har jag valt att sy fast dem i stället för att stryka på ny eller befintlig tejp.

Thure
Banden är nya, men fäste inte med återstående lim på sömmen.
Men om du syr fast, då blir det väl inte vattentätt?

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg