LIM eller OZ

Yta funktion?

När man tittar på erfarenheter av plagg på utsidan förvånar det mig inte alls att dyrbarheterna höjs till skyarna och det rackas på lågnicharna...
Vem vill erkänna att 5 lax inte funkar? Som en bekannt till mig sa med alla möjliga märken i garderoben "det är klart att skall det vara regntät så blir det lite kondens..." Att såga vissa diffunderande plagg med "plastpåse" verkar lika klokt som att säga att vindtätt är regntätt....
Jag har prövat en hel del av många G och Mex-tex plagg, för min svettvolym och mitt tempo funkar de inte, andra må ha andra erfarenheter...Men för den skull dömmer jag inte ut diffusionsplagg, det gäller bara att bära dem till rätt aktivitet, eller i mitt fall snarare lägerliv.... rast på vinterfjället.
Jacka eller pullover modell, den senare blir lättare och den förra har mera reglering men ändå är det en fråga som inte är svart eller vit utan mera grå...vad vill man ha....
Det är intressant att när jag kommer i min gamla Fristads Jookmokkskavaj så frågar folk vad det är för plagg....Jodå de är yngre än 35....
//J

Att såga vissa diffunderande plagg med "plastpåse" verkar lika klokt som att säga att vindtätt är regntätt....

Galon är vindtätt ;)

Om man upplever Packaway eller andra "andasplagg" som lika andande som en plastpåse så är det väl ok att uttrycka det? Jag gör inte det, men uppenbarligen gör andra det. Helt ok för mig.

Jag har prövat en hel del av många G och Mex-tex plagg, för min svettvolym och mitt tempo funkar de inte, andra må ha andra erfarenheter...

Precis, och dessa kan gå åt båda håll...

Jag sågade Packawayjackan som "andas inte mycket bättre än en plastpåse", för jag tycker inte att den andas mycket bättre än en plastpåse. Däremot sågade jag inte
Packawayjackan eller generellt diffussionsplagg som plastpåsar. Men inte heller generaliserar jag till att alla diffusinsplagg fungerar lika bra bara för att de kallas diffussionsplagg.

XCR i mina Dovrebyxor tycker jag fungerar ganska bra. HellyTech tycker jag fungerar mindre bra. Porellemembranet i min relativt lätta jacka från Arktis tycker jag fungerar bäst under sommaren av de plagg med diffussionsegenskaper jag använt. Av mina jackor med vanlig GT tycker jag en äldre TNF-jacka fungerar bäst. Beror också på yttertyget hur bra ett plagg med membran fungerar. Har provat en del andra också. Och Packawayjackan har jag provat. Den var så lätt att den kunde jag ta med för ett test. Tyckte den kändes betydligt mer kvalmig och instängd än alla övriga nämnda.

För en del går det utmärkt med regnjackor utan diffussionsegenskaper alls. Jag kan gå i det också. Men det vill jag inte. För mig känns det bättre med de flesta diffussionsplagg, mindre kvalmigt och instängt, än med ett plagg utan sådana egenskaper. Men inte tänker jag höja Packawayjackan til skyarna bara för att den är billig. För mig pasar den inte och jag tycker den har jämförelsevis dåliga diffussionsegenskaper.

Tycker jag något är dåligt sågar jag det för egen del. Bra att andra kan trivas i plagget. Jag skulle inte ha något emot att jag tyckt jackan varit bra. Den är ju lätt och inte alls skrymmande, och jag vill göra bra köp relativt priset oavsett om det kostar mycket eller lite. Det kloka är att våga såga saker man inte tycker lever upp till ändamålet, oavsett om de kostar mycket eller lite.

Raskesven

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg