Light-resa på heldämpad

Nästa sommar hade jag tänkt göra en längre resa i Europa, ca 3-4 veckor. Har kollat på lite olika resmål, Budapest/Wien eller nånstans i Frankrike.

Min studentbudget tillåter inte att jag köper ny cykel och jag ska därför cykla på min heldämpade cykel. Jag hade tänkt att köpa två Frontrollers eller motsvarande, en pakethållare som fästs på sadelstolpen och en väska till styret. Jag har inga problem med att resa lätt men kommer detta att räcka?
Tanken var att sovsäck, tält, liggunderlag skulle fästas på pakethållaren, övrigt i väskorna.

Hur funkar det att cykla 200 mil på en billig heldämpad?

a_gilljam; sa:

Dåligt, skulle jag tro, billiga heldämpade hojar är kanske sexiga att se för dem som inte vet något om cyklar men de är oanvändbara för det mesta utom just posering. Man kan hänga en BOB på en heldämpad hoj och köra långt men jag skulle inte gärna göra det eftersom påfrestingarna inte är bra för bakupphängningen som ju har en massa leder som lätt blir glappa. Jag skulle aldrig utsätta min hoj för det.

Bättre att köpa en hoj som är avsedd för långturer.

Per
http://www.lowdin.nu/MTB/MTB.html

a_gilljam; sa:
Nästa sommar hade jag tänkt göra en längre resa i Europa, ca 3-4 veckor. Har kollat på lite olika resmål, Budapest/Wien eller nånstans i Frankrike.

Min studentbudget tillåter inte att jag köper ny cykel och jag ska därför cykla på min heldämpade cykel. Jag hade tänkt att köpa två Frontrollers eller motsvarande, en pakethållare som fästs på sadelstolpen och en väska till styret. Jag har inga problem med att resa lätt men kommer detta att räcka?
Tanken var att sovsäck, tält, liggunderlag skulle fästas på pakethållaren, övrigt i väskorna.

Helt klart går det att cykla långt på en dålig cykel. Det är bara att planera att den kommer att gå sönder. Ta med dig lite extra delar till den, ståltråd och silvertejp så kommer det att fungera.

Om du cyklar i västra Europa så är det inga större problem med att skaffa reservdelar om något större går sönder. Är du fattig så är det nog bäst om du håller dig i sydöstra Europa istället för det är billigare där och man behöver inga visum.

/Stellan

Som läget ser ut nu blir det nog en resa ner genom Tyskland, antingen till Budapest, Wien eller Prag (beroende på hur mkt tid jag har på mig).
Kommer jag klara mig med 25l (front rollers), styrväska och pakethållare??

a_gilljam; sa:
Som läget ser ut nu blir det nog en resa ner genom Tyskland, antingen till Budapest, Wien eller Prag (beroende på hur mkt tid jag har på mig).
Kommer jag klara mig med 25l (front rollers), styrväska och pakethållare??

Det hänger på hur mycket grejjer du tar med dig (duh). Skall du inte ta med mat för 14 dagar och ett trangia så går det säkert bra. Lasta inte för mycket på pakethållaren bara. Mer än tio kilo brukar de inte hålla för.

En cykelkärra hade nog varit att rekomendera om du skall resa billigt och skall ha med dig kök och massa mat. Det kan vara kinkigt att fästa lowriders på en dämpad gaffel. Spar du in kostnaden av ett tubusrack och ett par ortliebväskor så har du nästan råd med en bob (det finns billigare kärror också). Mellanskillnaden spar du på att inte äta på restaurang så ofta.

/rikard

_rikard_; sa:
En cykelkärra hade nog varit att rekomendera..

Har cyklat två kortare resor i grupp där jag blev den som drog gruppens kärra, en Mini Maxi, jobbigt. Den här gången har jag lite bråttom och orkar därför inte släpa på en kärra. Sen känns det bra att köpa ett par riktigt bra väskor då jag hoppas att detta inte är min sista cykelresa.

a_gilljam; sa:
Har cyklat två kortare resor i grupp där jag blev den som drog gruppens kärra, en Mini Maxi, jobbigt. Den här gången har jag lite bråttom och orkar därför inte släpa på en kärra. Sen känns det bra att köpa ett par riktigt bra väskor då jag hoppas att detta inte är min sista cykelresa.

Hade du massa andra personers packning på också kan jag förstå att det blev tungt. Fördelen med en kärra är att du inte behöver justera om cykelns dämpare för den extra vikten. Har du lowriders får du betydligt mer odämpad vikt fram vilket kommer att ha en klart negativ inverkan på framdämparen. En sadelstolpsmonterad pakethållare tar inte så mycket last så om du inte är lättviktsfantast får du nog inte med dig allt du behöver på bara en sådan.

En mini maxi vet jag inte vad det är för kärra men jag antar att det är en tvåhjulig historia och då har du nog inte upplevt allt vad cykelkärretekniken har att erbjuda. =)

En bra enhjulig cyklekärra typ en bob eller en monoporter följer cykeln väldigt bra och funkar även om du måste köra lite smalare passager.

Den kärran jag dråg var visserligen rätt kraftigt packad, men inte alls i proportion till hur mkt tyngre den var att cykla (jag provade de andras cyklar). Vikten av kärran själv och den extra friktion som fler hjul skapar gör ju att det blir jobbigare. Budgeten tillåter som sagt var inte att jag köper en kärra för 3000.

Hej Aron! Att släpa på en kärra i Europa är hemskt! Jag kan inte förstå varför man gör det? Jag skrev en frän kritik av hur det var två veckor i Andalusien på http://www.jurgenasp.com/onroad/spain.html. Inte kul! Och som Pär skrev att det inte skulle vara någon skillnad med att ha allt på ramen mot på en vagn...En vagn kanske ser fräckt ut men är ett helsike: lång och otymplig, svårparkerad, cirkusbetonad och med oönskade egenskaper då det går fort. T.o.m. Bobvagnen har enligt fabrikanten en maxfart..? Skippa vagnarna och lasta på hojen! Men att cykla på en heldämpad verkar inte heller vara nåt bra alternativ. Hade det varit framgaffeln kan man ju alltid byta den för runt 300:- Hur den är som långfärdshoj kan man ha lite tankar kring. Och man kan komma undan med 20 kilo för tält, sovsäck, litet triangakök med fotogen, verktyg, käder m.m.
Jürg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Armas Mitt livs resa, hur bör jag färdas? Långcykling 25
Anette Grinde Sökes; Äventyrare som gillar att tala om sin resa... Långcykling 3
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
Foehammer117 Hur du slipper mat kostnaden när du är hemma och sparar för nästa resa!!! Långcykling 29
salevik I Istanbul i slutet av maj? Följa med på resa till Kina? Långcykling 1
asbrink hur mycket packningsvolym till resa? Långcykling 17
jimpaw Resekamrat till Norge resa: Nordkap - Kristiansand 5v. Långcykling 0
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
niking Specialized-Fjällräven kollektionen på väg bort Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg