liggunderlagsdjungeln

Ska gå Padjelantaleden de två sista veckorna i agusti och behöver köpa nytt liggunderlag som är lite mjukare än det jag har nu. Jag är inte ute efter något märkvärdig men något som är hyffsat skönt att ligga på och som inte går sönder. Viktigast är att det är lätt och inte tar för stor plats. Har tittat på ett som heter Ether thermo 6 regular som några här har lämnat goda recensioner på, annars vet jag inte. Det verkar vara en djungel att hitta och jämföra olika liggunderlag. Någon som har några tips?

Är du ute efter något som är relativt lätt och som tar liten plats så är det nog uppblåsbara underlag som gäller. Här är det stor skillnad på de dyraste och de billigaste men den stora skillnaden är oftast vikten på dom.
Efter det så är det svårt att rekommendera eftersom smaken är som baken.

Själv äger jag bl.a ett Ether Thermo 6 och är jättenöjd med det. Använder dock endast detta på kajakpaddling eftersom jag anser att det väger för mycket, ca 560g.
På vandring kombinerar jag cellplast och ett kort Therm-a-rest NeoAir. En kombination som jag också är jättenöjd med och som väger ca 420g.

//Peter

Har provat Rustas "självuppblåsande" underlag, det för 199 kr, det funkar, är inte tungt, blåser du i lite extra så är det ett bra underlag för de pengarnaLIGGUNDERLAG Mountain Classic

LIGGUNDERLAG Mountain Classic

Smidigt självuppblåsande liggunderlag med 1 ventil. Mått: 55x188x3 cm.

199:-

Material
Polyester
Mått
55X188X3 CM

Vikten vet jag inte, något tyngre än mitt gamla, ett cellplastunderlag.
Prova det på golvet i affären, det gjorde jag, de har ett tjockare, men det var för tungt tyckte jag.

Bilagor

• 75701005_m.jpg
    75701005_m.jpg
    9.2 KB · Visningar: 828
ett annat tips är att komplettera det du redan har med ett liggunderlag till.. har du ett självuppsugande liggunderlag så skulle jag kanske köpa ett ez-rest för att komplettera, lätt och ganska billigt.

Tack snälla för era svar! Det blir kanske ett Ether Thermo 6 då, eller någon lösning som PetNor beskriver för att få ner vikten lite. Jisses vad mycket prylar man behöver bara för att vandra lite...

Har du mycket pengar skulle jag köpa ett neoair annars en " everest luftmadrass" från stadium, den väger ca: 600g men är väldig skön samt tar liten plats. Just att ligga skönt kan vara värt att släpa på 100g-200g extra imho.

Lycka till

Jag använde ovan nämnda Everest luftmadrass (tror det står på den att den är tillverkad av Insulmat) på Padjelantaleden. Mycket bra, liten och lätt. Men det kan bli kyligt och är du frusen av dig kan jag rekommendera Expeds downmats 7 eller 9. Den ökade vikten kompenseras av att du faktiskt inte behöver en varm/tung sovsäck.

lycka till och hoppas att ni får ett kanonväder!

Jag har precis fått ett nytt Exped Downmat 7 pump. De är ju inte helt billiga, tänkte på kommentaren "inte ute efter något märkvärdigt". Downmat 7 kostar 1300 och 9:a 1700 så det blir knappt märkvärdigare/dyrare än så. Fast de är sköna som fasen och dunet värmer faktiskt på riktigt, trodde mest det var ett försäljningsargument.

Jag använde ovan nämnda Everest luftmadrass (tror det står på den att den är tillverkad av Insulmat) på Padjelantaleden. Mycket bra, liten och lätt. Men det kan bli kyligt och är du frusen av dig kan jag rekommendera Expeds downmats 7 eller 9. Den ökade vikten kompenseras av att du faktiskt inte behöver en varm/tung sovsäck.

lycka till och hoppas att ni får ett kanonväder!

Har använt ovan nämnda uppblåsbara från stadium några vandringar och det är för kallt om du inte har en övervarm sovsäck (eller om du har riktigt tur med vädret =) Jag har kombinerat det med ett vanligt cellplast (finns diverse billiga som funkar). Om du har lite mer pengar och vill minimera vikt och volym, köp ett hellångt neoair (har jag nu) och skippa cellplastunderlaget. Neoairen värmer tillräckligt ensamt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg