liggunderlags-gnissel

Hakar på här.
Har ett SynMat 9 LW och oavsett var jag ligger på för markförhållande så knarrar liggunderlaget när jag vänder mig. Det irriterar mig kopiöst mycket. Har tom funderat på att sälja det och köpa ett Thermarest istället.

Någon som känner igen sig?

Vi har använt flera modeller av Thermarest (Prolite Plus, Trail Pro) och McKinley i våra HB tält utan några som helst problem. Känns som om detta måste vara kopplat till materialvalet/ytan i Expeds uppblåsbara liggunderlag.
 
Min Exped Synmat 9LW brukar jag ha direkt på tältbotten. Knarrar inte särskilt mycket i de tält jag sovit med det i vilket är Marmot Nusku och Hilleberg Staika.

Förresten, vilken sida av luftmadrassen har du upp? Jag har alltid den orange sidan upp och den grå sidan ner, tror det är så det är tänkt.
 
jag har ett kaitum 3gt och det orange uppblåsbara liggunderlaget som jag inte kommer ihåg vad det heter. det knarrar en smula om underlaget, inte tältbotten. tror det handlar mer om friktionen mellan sovsäcken och liggunderlaget.
 
Lägger man någonting mellan liggunderlag och tält så försvinner knarrandet, visst....

Men problemet blir ju att man inte vill släpa med sig massa "tunga" grejor för att slippa knarret, inte när man bär själv i alla fall.
 
Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp, men vissa penslar på några strimmor sömtätningsmedel (dvs bensin/silikon-lösning) på undersidan av liggunderlaget för att det inte ska glida. Det kanske även kan ha en knarrhämmande effekt. Den extra vikten blir marginell.
 
Sov på ett Exped Downmat under helgen. Något gnissel märkte jag inte av mot kåtans golv eller sovsäcken. Men det var väldigt halt. Halt mot golvet, halt mot ett Ridgerest, och mot WM-sovsäckens tyg var det ännu halare. Blir att dra några Liquisolesträngar på liggunderlaget, om jag någonsin skaffar ett själv.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Riika Liggunderlags jakt Bo och sova 1

Liknande trådar