Liggunderlag??

Beroende på din längd, exped synmat ul 7 m rea på addnature (om rean e kvar) för 1000 kr.
Annars köp en exped synmat ul 7 xs (om det fins) och lägg jysks ultralätta 6 mm underst, hellångt, så du täcker fötterna.
Intersport har en uppblåsbar för typ 300 kr som väger 400 g, ljusblå McKinley. Men den blåser man upp med andetag medan expeds kan man blåsa upp med kudden, extra tillbehör. McKinleys funkar bra på sommaren pga fukten som blir inne i madrassen. Du behöver nog jysks ul för 69 kr för att skydda madrassen från punka.

Letat lite bland trådarna men inte riktigt hittat rätt. Jag letar efter ett liggunderlag som ska ersätta mitt gamla vanliga i skumplast. Har hittat detta på XXL, är det någon som har någon erfarenhet eller helt enkelt kan tipsa om ett bra underlag med låg vikt.

http://www.xxl.se/Root/Vildmark/Täl...älvuppblåsande-liggunderlag/p/1055826_1_Style

Budget max 1000:-

Tacksam för alla synpunkter och förslag :)

Jag vet inget om det du länkar till. Det finns en mängd varianter under 1000:- med hyfsat låg vikt. Något att tänka på är om du behöver ett fulllångt liggunderlag? Både jag och tjejen kör med liggunderlag som räcker från skuldrorna och ner till knäna ungefär. Det brukar finnas small-varianter på 119 cm t.ex. från therm-a-rest. Addnature har ett hyfsat utbud. Både exped och therm-a-rest brukar ha nöjda användare.

http://addnature.com/department.aspx?dept_id=13766&s=13766&currentpage=1&pagesize=60&pagestyle=pmap&sort=priceasc&fh=&fb=&fg=&fp=4,3&fs=&mainpage=0&instock=false&wherestock=all&viewtype=productListByDeptId

Själv har jag i många år använt ett z-rest som jag klippt av till lagom längd. Komforten jämfört med uppblåsbara kan diskuteras, det beror lite på hur man sover, men bortsett från det är det ett kanonunderlag som inte går sönder, väldigt lätt och till ett mycket bra pris. Numera använder jag ett neoair men det ligger i en annan prisklass.

Vill du inte stödja din lokala leverantör av prylar brukar man kunna spara åtskilliga hundralappar på att beställa på nätet från ex. tyskland eller england.

Lycka till
Peter

Jag köpte tre sådana inför min familjs cykelsemester i somras. Jag är absolut ingen expert på området men jag ska i a f ge mina synpunkter.

- Priset är bra liksom vikten (därav köpet)

- Som alla andra så är de ju inte helt självuppblåsbara men 5-6 fulla lungaor fyller upp det till en bekväm nivå.

- Ytan är lite "klibbig" så att när det är varmt och man tar av sig sovsäcken så klibbar det om man inte ser till att ha sovsäcken under sig.

- För mig som är tung är det tillräckligt tjockt även på lite ojämnare underlag. Jag är i o f s uppvuxen med tunna (0,8-1,0 cm cellplastunderlag) så andra kanske upplever det annorlunda.

- På ett av våra tre underlag uppstod en bubbla när vi hade låtit det ligga uppblåst i tältet under en varm dag. Dumt handhavande av oss i o f s men ändå. Inga problem med reklamationen hos XXL dock även om de nämnde att det var ett ganska vanligt problem på liggunderlaget ifråga.

Sammanfattningsvis ett helt OK underlag men skulle jag köpa ett nytt skulle det bli ett där det inte blir lika klibbigt om man kommer åt med huden.

Har provat några olika liggunderlag, men Exped Synmat 7 UL i storlek Medium har jag nu och det är klart det bästa jag haft. Bekvämt, lätt och extremt litet ihoppackat. Köpte till Schnozzel bag för att pumpa och det är en lysande kombination.

Enda nackedel är priset då, men å andra sidan så om jag visste vad jag vet idag så hade jag sparat en hel del på att INTE köpa något annat ;) Nu har jag 3 st "självuppblåsande" och ett Everest (samma som McKinley på InterSport) och några typ Jula... Det enda jag behöver ta med nu är Exped Synmat 7 UL, allt annat är till salu om någon är intresserad...

Nu verkar det som om Naturkompaniet kör en drive och säljer en specialmodell (?) av Therma-a-rest för under tusenlappen: ProLite Special Long och ProLite Special Reg.

Vi köpte tidigare i år 2 st av Therma-a-rests jubileumsmodell (1972-2012) och är mycket nöjda med dessa liggunderlag. Har dock inte testat dem i samband med minusgrader, men med en bra sovsäck blir det nog bra även då.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg