Liggunderlag?

Hej!
Har ni tips på liggunderlag som är riktigt sköna? Jag köpte förra sommaren en lättviktsvariant av en luftmadrass (billig) men den är alldeles för hård. Jag får jätteont i ryggen, det blir inte mycket sömn! Dessutom är den ganska krånglig att blåsa upp och ännu krångligare att få ur luften ur... Min smabo har ett cellplastunderlag men det är också alldeles för hårt.
Har funderat på något självuppblåsande men provade ett sådant på 4-5 cm. och tyckte att jag låg igenom det. Jag är ändå liten och lätt...:)
Har blivit rekommenderad Exped down mat men vill vara säker på att dunet inte har plockats av levande fåglar om jag köper någon dunprodukt... Någon som vet hur det är med det? Exped synmat finns ju också... Har någon erfarenhet av dem? Har också blivit tipsad om Thermarest Neo Air Xlite.
De är ju så dyra... 1500-2000 kr/ st. tycker jag är mycket. Har inte hittat något begagnat. Vill ha så liten vikt som möjligt också...
 
Jag har en synmat 9 LW och är supernöjd med denna. Är du liten och lätt är den sannolikt i största laget men det finns mindre och tunnare varianter (jag väger in på 87 kg och mäter 188 cm). Har under flera år sovit lite risigt på andra typer av liggunderlag men sover numera alltid bra. Nackdelen är vikten och priset men för egen del var det absolut värt den uppoffringen.

Exped verkar också enbart använda sig av dun från döda fåglar. Dock blir priset än högre för dessa underlag.
 
Min erfarenhet är att det inte säkert hjälper att byta upp sig till en (inom realistiska gränser) tjock madrass, om man får ont i ryggen av att ligga platt. Vi tjejer har ju lite former att ta hand om ;) och midjan/korsryggen kommer gärna i en onaturlig ställning i förhållande till höftpartiet hur man än gör.
Pröva att i stället/som komplement "modellera" liggplatsen (alt. lägga kläder etc under), så du får extra upphöjning under knäna, ifall du sover på rygg. Beroende på hur du är byggd kanske även något litet stöd under svanken alt. en grop under rumpan. Sover du på sidan, pröva med något under midjan och mellan knäna, samt stoppa upp en packpåse till kudde så huvudet kommer upp i symmetrilinje med axelpartiet.
Jag är själv magsovare och lägger gärna något under magen/bröstet för att inte få alltför mycket svank, och något annat bakom bakhuvudet för att minska vridningen. Det gör jag även - eller t o m framför allt - hemma i mjuka sängen.
Allt detta är naturligtvis väldigt individuellt, så pröva dig fram.
 
Nackdelen med internetforum är att enbart det bästa är gott nog ;)
Både Down- och Synmat är helt underbara att ligga på, men det betyder ju inte att resten är skit. Billiga uppblåsbara liggunderlag är helt riktigt skit, men det finns ju lagom dyra alternativ =)

Exped Airmat Basic kostar från 600kr beroende på storlek. Precis samma komfort*, till ett lägre pris.
Eftersom Airmat saknar isolering blir det kallt*/kallare/svalare att ligga på. Exped själva sätter en gräns vid 11 plusgrader. Under sommarhalvåret är det en fördel, men om hösten/våren/vintern är det en nackdel.
Lägg ett helt vanligt cellplastliggunderlag ovanpå så klarar du dig även när det börjar kyla på.
Ett Airmat blir betydligt mindre än sina isolerade syskon när man rullar ihop det. Även om du slarvar blir det inte större än en 50cl ölburk.
Eftersom det inte innehåller isolering blåser man upp det med munnen. Down- och Synmat måste pumpas för att inte utsätta isoleringen för fukt, och det är betydligt jobbigare än att blåsa med munnen.

Ska du huvudsakligen sova på det om sommaren, och ibland på vår eller höst känns det onödigt att betala för ett isolerat vinterliggunderlag.


Som Joanna säger bör du tänka på att luftmadrass inte säkert är bättre för ryggen.
Det man slipper är tryck på känsliga punkter (höfterna t.ex.). Luftmadrassen "sväljer" också en del av markens ojämnheter, så man slipper slåss om bästa stället i tältet =)
Ligger man på rygg på en sådan tjock luftmadrass kommer stjärten trycka ner hårt, vilket får resten av madrassen att bli tjockare. Det blir lätt så att svanken pressas upp, och man sover svankandes.
Det krävs litet erfarenhet med en sådan tjock luftmadrass, och beroende på hur hårt man pumpar får man olika effekt. Ligger man på sidan kan man pumpa så löst att höften svävar ett par cm ovanför marken. Ligger man på rygg kan det vara skönare att pumpa litet hårdare, så att man slipper den där svankeffekten.
Behovet av kudde är p.g.a. den där svankeffekten större än för vanligt liggunderlag.

Hur som haver.
När man legat ett par nätter på ett Exped och justerat in sig sover man mycket bra.
Viker man det tredubbelt får man dessutom en ganska hög och bekväm stol/pall att sitta på =)
 
Man får även tänka på att hitta rätt tryck i madrassen. När jag skaffade mitt NeoAir så blåste jag alltid upp det för hårt, innan jag lärde mig att man inte ska blåsa mycket alls.

Sover på sidan och är tung, men min uppsättning NeoAir (gamla modellen) och ett 0,3 cm EvaZote funkar utmärkt.
 
Lånar denna tråd lite då jag också söker tips på bra liggunderlag. Kollar på olika modeller av Exped men känner mig ganska osäker på om dom verkligen pallar med min vikt. Är en stor kille på 130 + kg och nästan 190 lång. Har tidigare bara sovit på billiga självuppblåsbara madrasser som har hållit bra men som jag legat igenom. Höften är det som tagit mest stryk då jag sover på sidan. Kom gärna med förslag om andra madrasser som kan passa mig eller om Exped är ett bra alternativ trotts min vikt. Vikten på madrasserna är inte det viktigaste för mig men packstorleken vill jag ha så liten som möjligt.

// Goliat
 
Jag tror inte du ligger genom ett Exped.
Jag väger drygt hundra och kan utan problem pumpa upp det så att jag kan sitta på det utan att gå igenom. Jag har en 7a, och det finns ju även 9or.
 
Jag tror inte du ligger genom ett Exped.
Jag väger drygt hundra och kan utan problem pumpa upp det så att jag kan sitta på det utan att gå igenom. Jag har en 7a, och det finns ju även 9or.

Kollat på 9an LW. Frågan är ju om själva madrassen klarar av stora gossar som mig? Vill ju inte att det smäller mitt i natten :)
 
Jag är också på jakt efter det bästa liggunderlaget. Man är ingen ungdom längre och kilona byggs på så jag funderar på ett synmat 9. Dock behöver det absolut inte vara särskilt långt. Finns det några normallånga eller tom korta som ändå har ordentlig luftkammare?
 
Kollat på 9an LW. Frågan är ju om själva madrassen klarar av stora gossar som mig? Vill ju inte att det smäller mitt i natten :)

De påstår ju själva att man kan parkera en bil på det. Vilken bilmodell låter jag vara osagt, men det lär ju palla ganska mycket. Man kan ju låta bli att sitta flera på det/sätta sig våldsamt. Jag undviker t.ex. att ha det uppblåst och obevakat, då mitt Synmat 7LW lätt rymmer 4 stjärtar. Fyra fullvuxna karlar blir ju en del kilon =)
Senast när jag låg på mitt Airmat blev jag attackväckt sambo som kastade sig över mig. Jag kom efteråt att tänka på att detta kanske inte var så smart, men jag kunde inte se några tendenser till skador när jag synade svetsarna.
 
Jag är också på jakt efter det bästa liggunderlaget. Man är ingen ungdom längre och kilona byggs på så jag funderar på ett synmat 9. Dock behöver det absolut inte vara särskilt långt. Finns det några normallånga eller tom korta som ändå har ordentlig luftkammare?

http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_na.nsf/0/FE3103D893730BECC1257846004FF09A?opendocument

Synmat 9 finns bara som LW (Long Wide).

Själv har jag som sagt ett Synmat 7LW och ett Airmat 7.5 Basic M.
Skönt med ett lång och brett om vintern då jag saknar golv i min kåta. Man slipper blöta ner säcken om man glider iväg litet.
Jag har valt ett mindre Airmat. Dels då jag inte ser ovanstående problem om sommaren, men också p.g.a. vikten. Airmat M väger dryga halvkilot, och Synmat 7 LW över 1kg.

Jag tror att Synmat 7 MW är en ruggigt bra kompromiss. "Problemet" med dessa tjocka madrasser är att det är irriterande när armbågarna faller ner på sidan när man ligger på rygg, så det är skönt med litet extra bredd.


Jag har aldrig testat en 9a, men jag ser att många komfortsökare vill ha ett.
Jag tror dock inte att man tjänar någon komfort på att välja 9an framför 7an. Det finns inte en sportsmössa att jag ligger igenom min 7a. Möjligen kan en 9a vara mer komfortabel på riktigt gropigt underlag, men den stora skillnaden mellan 7an och 9an ligger i isoleringsgraden.
 
hejsan
nian ÄR mkt mer komfortabel än sjuan.även på platt underlag.
du ska sjunka ner i madrassen-annars har du för mycket luft i den..prova vilket som passar just dej och din sovstil.
jag tycker att det är värt vikten/priset.

go tur

vänligen nils
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 16
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2

Liknande trådar