Liggunderlag

Självklart kan det mesta gå sönder.
Men jag har inte fått känslan att Expedmadrassen är särskilt känslig, och på vintern så är det ju som regel skonsamt underlag.

Skulle olyckan vara framme blir komforten lidande, men det är ju ganska långt tills det blir en säkerhetsrisk, med tanke på att man vintertid har relativt mycket med sig som man i värsta fall kan ligga på.

Re: Re: Finns det Stora liggunderlag i cellpast?

JonathanW; sa:
niking; sa:
Jag undrar om det finns några extrastora liggunderlag i cellplast på marknaden typ ca 200 * 70 cm alltså? Alla varianter som jag har sett verkar vara ca 180 * 50 cm (vilket känns mer lämpade för dvärgar än fullstora vikingar :)).

Therm-a-rest har ju åtminstona några uppblåsbara varianter av någorlunda storlek (196*63 cm).
/Niklas
Både ridgerest och ridgerest deluxe finns i storlek large, dvs storleken 196*63 cm som du nämner ovan.

http://thermarest.com/product_detail.aspx?pID=49&cID=2
http://thermarest.com/product_detail.aspx?pID=55&cID=3

Bland annat getout.se säljer dessa, men de går nog att få tag på hos de flesta som säljer therm-a-rest.

Tackar ödmjukast för svaret! Finns det några ANDRA liggunderlag i cellplast för oss fullvuxna än just ridgerest och ridgerest deluxe?

/Niklas

Jag köpte ett som var märkt med tre kronor på ÖB. Det var mörkgrått, nästan svart och kostade 35 kr.

Det var ett riktigt bra cellplastunderlag, tyvärr har jag klippt sönder det till andra ändamål, i förvissningen om att jag snart skulle kunna köpa ett nytt för 35 bagis.

Det har tyvärr inte funnits såna liggunderlag när jag sökt igen.

Det var nog lite bredare än de flesta och närmare 200 cm långt.

Insul Mat...

Efter att ha använt Therma-a-Rest "Standard" under ca 50 nätter så säger jag bara -Aldrig mer!!!
Det är tunt, tungt och volymkrävande!

Använder nu ett InsulMat "Ether Thermo 6 Reg", uppblåsbart med fyllning. Volymen 51*183*6,3cm när det är uppblåst och packat ca: 8*17*26cm eller ca 3 liter. Vikten är 620 gram inkusive påse och repkit!
Tror priset låg mellan 400-500kr på NK!

Ska nu ut i vintermiljö med det men tar då oxå givetvis med ett vanligt med slutna celler!

//Anders

Re: Finns det Stora liggunderlag i cellpast?

niking; sa:
Jag undrar om det finns några extrastora liggunderlag i cellplast på marknaden typ ca 200 * 70 cm alltså? Alla varianter som jag har sett verkar vara ca 180 * 50 cm (vilket känns mer lämpade för dvärgar än fullstora vikingar :)).

Therm-a-rest har ju åtminstona några uppblåsbara varianter av någorlunda storlek (196*63 cm).
/Niklas

Titta på byggvaruhusen. De har samma material på stora, breda rullar, används som isolering vid byggen. 2x25 meter eller vad det nu kan vara på en rulle? Vet inte om det går att köpa per meter, det är säkert olika hos olika handlare.

Hur tömmer ni de självuppblåsbara?

Jag rullar från änden som är längst från ventilen, pressar och pressar men får aldrig ut såmycket att det får plats i fodralet.

Re: Hur tömmer ni de självuppblåsbara?

PK Neelix; sa:
Jag rullar från änden som är längst från ventilen, pressar och pressar men får aldrig ut såmycket att det får plats i fodralet.
Från therm-a-rests FAQ som jag länkade till tidigare i denna tråd:
"Can I ever get my mattress back to the same rolled size as when I bought it?
Option1: Fold the mattress several times and sit on it to get most of the air out, then start at the end and roll toward the valve, using your knee as pressure to keep it rolling tightly.

Option 2: Fold mattress in half lengthwise, then fold again. Now sit on mattress and open the valve. When all the air is out, close the valve and roll up your mattress."

(Jag brukar själv vika ihop och sätta mig på liggunderlaget, och sedan släppa ut så mycket luft som möjligt. Stänger sedan ventilen, rullar prydligt ihop liggunderlaget, sätter mig på rullen och öppnar ventilen igen för att släppa ut den sista luften. Sen är det bara att stänga ventilen och stoppa ner underlaget i förvaringspåsen. Denna process tar ju klart ett par minuter, men madrassen blir alltid tillräckligt kompakt för at gå ner i förvaringspåsen.)

ProLite: Vik ihop madrassen på längden, rulla ihop hela madrassen ganska hårt en gång, stäng ventilen, rulla ut hela madrassen och gör om det men denna gång ta knäna till hjälp för att pressa och rulla ihop den riktigt hårt. När du närmar dig ventilen, så öppna den så att den sista luften kommer ut. Rulla sista biten och stäng ventilen. Nu ska det inte vara några problem att få ner den i fodralet. Går ganska fort när man väl prövat några gånger.

Förmodar att man inte viker den "vanliga" Therm-a-rest eller liknande madrass, men det ser man ju på fodralet.

Re: Re: Finns det Stora liggunderlag i cellpast?

PK Neelix; sa:
niking; sa:

/Niklas

Titta på byggvaruhusen. De har samma material på stora, breda rullar, används som isolering vid byggen. 2x25 meter eller vad det nu kan vara på en rulle? Vet inte om det går att köpa per meter, det är säkert olika hos olika handlare.

Instressant! Vet du något om tjocklek, rivtålighet och hållbarhet på dessa? Jag föredrar onekligen högkvalitativa liggunderlag typ Karrimor Karrimat framför lågkvalitativa bensinmacksvarianter. :)

/Niklas

Re: Re: Re: Finns det Stora liggunderlag i cellpast?

niking; sa:
PK Neelix; sa:
niking; sa:

/Niklas

Instressant! Vet du något om tjocklek, rivtålighet och hållbarhet på dessa? Jag föredrar onekligen högkvalitativa liggunderlag typ Karrimor Karrimat framför lågkvalitativa bensinmacksvarianter. :)

/Niklas

Jag har ingen aning, har bara sett dem på byggvaruhusen när jag letat efter annat och när jag gått förbi byggplatser. De är oftast blå eller gula, skulle gissa på 15-20mm tjocka.

avslutad210712

Gäst
Re: Hur tömmer ni de självuppblåsbara?

PK Neelix; sa:

Mitt förra ultralite kunde jag (nästan) bara få ner i packpåsen om jag rullade ihop det hemma där jag hade ett hårt golv som underlag så därför struntade jag i packpåsen och rullade det lite lösare och sen använde jag ena ytterfickan på ryggsäcken som "förvaringspåse".

Mitt nya Prolite är mycket enklare att då ur luften på och jag gör så här och jag rullar alltid inne i tältet.

Öppnar ventilen, rullar ihop underlaget en gång med full bredd, rullar ut det igen och rullar ihop det en gång till med full bredd och försöker andra gången att pressa betydligt hårdare, stänger ventilen, rullar ut underlaget, viker det på mitten börjar rulla och efter att ha rullat ihop ungefär en tredjedel öppnar jag ventilen igen och rullar ihop resten, stänger ventilen när jag har rullat ihop helt och nu är det inga problem att få ner det i packpåsen. Första och andra rullningen kan man säkert "slå ihop" till en om man rullar sakta och pressar hårt men jag tycker det går (minst) lika fort att göra två rullningar.

En sak som är irriterande för min del är att ventilen vill stänga igen sig själv när jag drar underlaget mot tältgolvet mellan rullningarna varför jag får öppna den flera gånger men hellre det än att den öppnar sig själv :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg