LIGGUNDERLAG.

Hej på er alla!

Jag har en fråga angående liggunderlag.

Lundhags o tror de var Fjällräven,har ett liggunderlag i pris klassen 350-400kr,det är svarta till färgen 14mm tjocka,ca 63cm bred,avrundade hörn o har en sträv matt yta,de känns ganska sköna när man klämmer på dom.

Vad är dessa liggunderlags fördel jämfört med liknande för en hundring som jag hittat,enda som verkar skilja är att ytan är lite slätare o glattare oså priset förståss,får ju tre för priset av ett "märkesunderlag".

Hoppas ni haft en strålande vinter dag,de har jag/Janne

Ett av de mer prisvärda alternativen hittar man på ÖoB, försvarets liggunderlag, svarta, halvsträva och tjocka. 35:- om jag minns rätt.

Jag har ett strävt gammalt liggunderlag som INTE kostat så mycket, frånsett färg och runda hörn (lite tokigt uttryck...) så liknar det de gamla Karrimmaten, liggunderlagens Rolls Royce innan Thermarest började regera. Finessen med hög friktion är förstås att man inte ska glida omkring på lutande underlag.

Själv ligger jag glatt på försvarets liggunderlag, och konstaterar att jag kan ta med mig två såna till mer eller mindre samma vikt som ett uppblåsbart.

Tjenare Jan-Erik

Har själv tilbringat många sköna timmar på ett Fjällräven Groundsheet och varit nöjd med det. men jag har varit precis lika näjd när jag sovit på mitt 49kr mintgröna no-name liggunderlag. Så mitt tips är att helt enkelt satsa på den billiga varianten om du ska köpa ikke uppblåsbara liggunderlag.

Slutna cellersom gör att liggunderlaget inte drar åt sig vatten? Bättre hållbarhet? De billigaste brukar man ju kunna riva sönder som papp.

avslutad210712

Gäst
Har jämfört Ajungilak Bamse (gissar att de flesta märkesunderlag tillverkas på ett fåtal fabriker och sen förses med märket) med ett no name för 99:-. De skillnader jag upptäcker är att noname är smalare, 53 cm mot 60 cm, samt att på Ajungilak är det en "silvrig" yta vilket kanske kan hjälpa till att reflektera värme/kyla men svårt att avgöra. I övrigt känns materialet rätt likartade så om inte bredden är viktig så köp det billigare.

avslutad210712

Gäst
opel01; sa:
ytan är lite slätare o glattare

Hoppas ni haft en strålande vinter dag,de har jag/Janne

Var lite snabb att svara. Har ett uppblåsbart underlag också och det är inte skoj när liggunderlaget glider mot underlaget och sovsäcken mot liggunderlaget så är ytan alltför glatt och slät skall du kanske fundera på det dyrare i alla fall.

Och svaret är ja - hade en kanondag på skidor i går söndag *L*

Uppblåsbart liggunderlag

Inte helt enligt din fråga men jag vill ändå flika in att jag aldrig kommer att köpa ett uppblåsbart liggunderlag igen. Efter att två stycken punkterats utan att jag varit särskilt oaktsam så har jag blivit förbannad och återgått till ett vanligt underlag. Så mycket bättre! Kör med ett Thermarest icke uppblåsbart. (Tror att det är det åtminstone, minns inte riktigt).

Skönt att ha ett ickeuppblåsbart då det dels är mindre besvär men också att det faktiskt går att använda för att sitta på i naturen och inte bara på vardagsrumsgolvet...

/Markus

De billiga har oftast inte slutna celler, de kan bli "blöta" de blir inte de lite dyrare. Lumpen kör budgetvarinten, det gällde att lägga samma sida nedåt hela tiden. Själv kör jag med Thermarests Z-rest, det rullar du inte ihop, utan viker. Alltid samma sida nedåt. Mer komfort med, lite "äggkartongs" liknande yta. Väger 425g

/Tommy

Z-rest?

Hej!
Har funderat lite på hur en z-rest är jämfört med "vanliga" släta underlag?
Har en Thermarest själv,men på vintern behöver man ha ett komplement i form av icke luftmadrass typ.
Så underlaget ska vara av bredare variant,typ 63cm eller varför inte bredare,...finns det?

/Janne

Re: Z-rest?

opel01; sa:
Har funderat lite på hur en z-rest är jämfört med "vanliga" släta underlag

Helt överlägset.
Mjukare, enklare att lägga ut, enklare att vika till "alternativ" storlek (för att sitta på, för att packa ner på olika sätt), bättre smutshantering (liggsidan vidrör aldrig marksidan), lättare att fästa på ryggan (kantigheten gör att det ligger an bättre).

Jag skulle vilja säga att Z-rest regerar bland cell-underlagen.

Enda nackdelen är att det kan samlas kondensfukt och skräp/snö i de små nedsänkningarna.

Nån har ju varit lyrisk över Ridgerest i nån tidigare tråd. Är Z-rest i princip samma underlag men i vikutförande?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg