Liggunderlag

Vet någon varför nästan alla liggunderlag är 185cm långa?

Själv är jag 189cm och hittar nästan aldrig det underlag jag vill ha i rätt längd?

// Emanuel

ldemst; sa:
Vet någon varför nästan alla liggunderlag är 185cm långa?

Kanske för att de flesta människor inte är längre än så ... Tycker själv (190 cm lång) inte att det är något problem att ha fötterna utanför liggunderlaget. Då är det betydligt värre att en normal säng bara är två meter lång.

/Klas

Det är väl sällan man ligger helt utsträckt.
Annars så kanske du kan lägga något under fotänden, jacka eller liknande.
Är 193cm o har inte tänkt på problemet innan, nu kommer jag att ligga sömnlös nästa tältnatt. :)

Jag är också 193, och liggunderlag har jag aldrig upplevt som ett problem. Antingen förlänger man huvudändan genom att lägga kudden (fleecetröjan) utanför, eller så låter man fötterna sticka ut en smula. Det är ju inte som med en säng, att fötterna då svävar ett par decimeter över golvet...

Något som däremot är ett riktigt problem är byxor. Hur kommer det sig att de stora svenska märkena med sin viktigaste marknad bland världens längsta människor inte tillverkar byxor för folk över 190 cm?
Mina Tierra-skalbyxor i storlek XXL är för korta, mina Haglöfs i storlek 54 LONG är för korta.
Och nej, Fjällrävens rålängd är ingen lösning eftersom jag helst vill ha färdigsydda brallor när jag betalar en tusing för dem.

M90-brallorna funkar, och lustigt nog mina Itab-brallor som kostar en tredjedel av konkurrenterna.

Och, när jag ändå gnäller :), dessutom är dagens ungar fetknoppar som tack vare sin diet på tomma kolhydrater inte blir längre än 180, så det lär ju inte bli bättre klädutbud i framtiden.

Självklart

är det så att medellängden styr (som i Sverige för män är 179 vid mönstringstillfället). Detta innebär att flertalet användare skulle få för långa = onödigt stora och tunga liggunderlag om standardlängd var ex 190 eller 200.

Men det säljs ju även 3/4 längd som är rätt vanliga.

Icke-uppblåsbara går att skarva, ex ridgerest. Testa det.

Lycka till
/föhl

Re: 3/4

föhl; sa:
Men det säljs ju även 3/4 längd som är rätt vanliga.

Appropå detta, någon borde banne mig ta och stämma Cascade Designs för vilseledande marknadsföring. Hävda att de förfrös fötterna för att liggunderlaget visade sig vara för kort när de skulle sova i Alaska eller något sånt.. Otroligt fräckt egentligen:

Therm-A-Rest Ultralite Long: Längd = 183cm
Therm-A-Rest Ultralite 3/4: Längd = 119cm

Uppenbarligen skall "3/4" ge sken av att det kortare, lättare liggunderlaget är tre fjärdedelar så långt som ett i normallängd. 183cm/4=45,75cm. 45,75cm*3=137,25. Thermarest 3/4 är alltså mindre än 2/3 så långt som ett i normallängd!

Vem ringer Sverker och klagar?!! Släng Cascade Designs VD i soptunnan eller tvinga uslingen att ge samtliga köpare av ett 3/4 en återbetalning motsvarande de 18,25cm som saknas..

Jarl, inte väldigt upprörd, men en aning.. :)
[Ändrat av jarlmoden 2003-11-28 kl 13:50]

Nordesjo; sa:
...Och, när jag ändå gnäller :), dessutom är dagens ungar fetknoppar som tack vare sin diet på tomma kolhydrater inte blir längre än 180, så det lär ju inte bli bättre klädutbud i framtiden...
Å så skall du veta att vi GAMLA fetknoppar med grenlängd på¨65 cm och en totallängd på 168 cm inte heller har så jävla lätt att hitta brallor. Förböjda knän tenderar att hamna på smalbenen - till vilken nytta?
Nej raka rör och rå benlängd så alla får välja midjemått och kapa rätt benlängd.
Liggunderlag är ju inget problem för oss korta lappjävlar, det är bara att ta kniven och skära bort överskotten. Inget självuppblåst här inte. En såndär 3/4 kanske passara rakt av :)
[Ändrat av walk_alone 2003-11-28 kl 23:08]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
Wotan88 Liggunderlag och R-Värde Utrustning allmänt 1
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Kanii Hållbara slutna cell-liggunderlag? Utrustning allmänt 11
hgo Halkiga liggunderlag. Utrustning allmänt 9
Airfoil Liggunderlag - en djungel? Utrustning allmänt 7
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
Sverker G Uppblåsbart liggunderlag Utrustning allmänt 19
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
Kajsa-Warg Liggunderlag, pris kontra komfort Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
avslutatmedlemskap160620 Liggunderlag bår Utrustning allmänt 9
seved1 Liggunderlag Utrustning allmänt 11
mxsr Bekvämt liggunderlag Utrustning allmänt 18
HåkanW Läckande Exped liggunderlag Utrustning allmänt 6
hiko liggunderlag Utrustning allmänt 2
fnöskticko Osäkerhet med uppblåsbara liggunderlag och vätskesystem? Utrustning allmänt 38
Grisstian Liggunderlag på löpmeter Utrustning allmänt 2
miklagard Gult Liggunderlag?? Utrustning allmänt 3
Onedge Isolerande Liggunderlag ! Utrustning allmänt 13
pappamys isoleringsförmågan hos liggunderlag? Utrustning allmänt 8
loving Själv uppblåsande mot standard liggunderlag Utrustning allmänt 23
valiant Liggunderlag Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg