Liggunderlag

nermander; sa:
Raskesven; sa:
Hur är komfort, isolation och tålighet (bl.a. för sprättande glöd) för Ridgerest jämfört med traditionella 14 mm liggunderlag typ Fjällrävens?

Komfort och isolation är väl deras stora plus jämfört med vanliga "släta" liggunderlag. Deras "finess" är ju att de har "gropar" eller "veck" som gör att det blir mer luft som isoleraroch det känns mjukare.

Tåligheten mot glöd är det nog sämre ställt med, där är de antagligen som de flesta andra som är gjorda av samma material.
Så, kan jag utgå ifrån att några kottar, rötter eller småstenar under ett Ridgerest känns mindre än under ett traditionellt slätt 14 mm ligunderlag?

Raskesven; sa:
Så, kan jag utgå ifrån att några kottar, rötter eller småstenar under ett Ridgerest känns mindre än under ett traditionellt slätt 14 mm ligunderlag?

Nä, de blir mjukare, inte tjockare. Tror jag i alla fall, har inget själv, har bara provlegat kompisarnas nån gång (aldrig en hel natt). Och vid de tillfällena har jag reflekterat över hur mjuka de har känts, det känns att man sätter sig på en "dyna".

Grejen är ju att ett vanligt liggunderlag har ju ingen "mjukhet" alls, det ger ju bara värmeisolation. Sätter man sig på ett sådant så känner man ju egentligen inte om det är liggunderlaget eller marken man sätter sig på. Jag vet i alla fall att om jag ska veta om jag har halkat av liggunderlaget (ett vanligt) eller inte (när jag ligger i sovsäcken) så måste jag försöka hitta kanten på det.

Ligger man på mjuk ljung eller nåt så märks det nog ingen större skillnad med ett Z/Ridgerest gentemot ett vanligt.

hög komfort eller låg vikt

Är ju väldigt individuellt vad man prioriterar när man är ute, och obekvämt för en person kan var helt ok för en annan. Jag har både ett Thermarest "orginal", tror det är 3,5 cm tjockt, och ett "ultralight", 2,5 cm tjockt. Sedan jag köpte det lättare har det gamla alltid lämnats hemma, såväl sommar som vinter. Klart lägre vikt och mindre packstorlek är viktigt för mig i alla fall. Visst är det lite stummare, måste vara högre tryck i det för att man inte skall känna backen, men jag störs inte av det. Undvik thermarest i 3/4 längd, inte kul att behöva tömma sovsäcken eller krångla med annat för fötterna när man skall sova.

nermander; sa:
Raskesven; sa:

Nä, de blir mjukare, inte tjockare. Tror jag i alla fall, har inget själv, har bara provlegat kompisarnas nån gång (aldrig en hel natt). Och vid de tillfällena har jag reflekterat över hur mjuka de har känts, det känns att man sätter sig på en "dyna".

Grejen är ju att ett vanligt liggunderlag har ju ingen "mjukhet" alls, det ger ju bara värmeisolation. Sätter man sig på ett sådant så känner man ju egentligen inte om det är liggunderlaget eller marken man sätter sig på. Jag vet i alla fall att om jag ska veta om jag har halkat av liggunderlaget (ett vanligt) eller inte (när jag ligger i sovsäcken) så måste jag försöka hitta kanten på det.

Ligger man på mjuk ljung eller nåt så märks det nog ingen större skillnad med ett Z/Ridgerest gentemot ett vanligt.
Ok, tack. Mjukare låter som att prylar under liggunderlaget snarast känns mer. Jag brukar lägga en klabbe eller dylikt under vardera långsidans kant. Det hindrar mig från att förflytta mig utanför i sidled och så vet jag var jag befinner mig när jag vaknar på natten. Hur är det med traditionella släta 20 mm? (jag vill inte trassla med dubbla). Jag har läst och hört att de finns, men aldrig sett något.

Re: hög komfort eller låg vikt

jarlmoden; sa:
Undvik thermarest i 3/4 längd, inte kul att behöva tömma sovsäcken eller krångla med annat för fötterna när man skall sova.

Jag har ett 3/4 thermarest och upplever inte det som ngt problem. Ett gäng med kläder åker ju av vid läggdags och kastas naturligt ned till fotändan.

Raskesven; sa:
Ok, tack. Mjukare låter som att prylar under liggunderlaget snarast känns mer. Jag brukar lägga en klabbe eller dylikt under vardera långsidans kant. Det hindrar mig från att förflytta mig utanför i sidled och så vet jag var jag befinner mig när jag vaknar på natten. Hur är det med traditionella släta 20 mm? (jag vill inte trassla med dubbla). Jag har läst och hört att de finns, men aldrig sett något.

Jo, det beror ju helt på vad det är man vill ha. Vill man ha en "slät" yta eller en "mjuk" yta?

Jag gillar inte att ligga på hårt underlag, det är lättare att plocka bort kottar och pinnar från platsen där man ligger än att försöka mjuka upp en berghäll eller hårt packad lerjord. Jag vill alltså ha en mjuk yta. Du verkar vara mer ute efter en slät yta.

nermander; sa:
Raskesven; sa:

Jo, det beror ju helt på vad det är man vill ha. Vill man ha en "slät" yta eller en "mjuk" yta?

Jag gillar inte att ligga på hårt underlag, det är lättare att plocka bort kottar och pinnar från platsen där man ligger än att försöka mjuka upp en berghäll eller hårt packad lerjord. Jag vill alltså ha en mjuk yta. Du verkar vara mer ute efter en slät yta.
Det är ungefär lika vanligt att vi slår upp lägret i mörker som i ljus. Man sparkar undan kottar och annat hjälpligt. Sen går det alltid att pilla bort lösa grejor när man lagt sig och känner dem. Rötter och stenar är mer knepigt. Nå, ett 14 mm liggunderlag är i alla fall mjukare än hård mark. Och ett 20 mm klarar ju lite större grejer än ett 14 mm. Tanken är också att det blir betydligt bättre på vintern med 20 mm än 14 mm ur isoleringssynpunkt. Jag vill alltså ha en slät yta och lite mjukare än idag. Men allt som kan punkteras är uteslutet, därav min undran gällande Ridgerest.

Raskesven; sa:
Nå, ett 14 mm liggunderlag är i alla fall mjukare än hård mark. Och ett 20 mm klarar ju lite större grejer än ett 14 mm. Tanken är också att det blir betydligt bättre på vintern med 20 mm än 14 mm ur isoleringssynpunkt.

Grejen är att ett Z/Ridgerest väger ungefär som ett 10 mm men isolerar bättre och är mjukare att ligga på (dock så slår ju ojämnheter igenom precis lika mycket som på ett 10 mm). Vill man slippa ojämnheterna får man nog gå upp i tjocklek och då ökar vikten.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg