liggunderlag typ therm-a-rest

Jag funderar på att köpa ett liggunderlag typ therm-a-rest. Nu har jag hittat ett Vaude för 560kr, 785g & 16*27cm ihop packat. Jag hittade också ett Everest för ca 600kr, som såg ut att vara ungefär lika stort och tungt. Det jag funderar på är om det verkligen är så smart. Dom väger ju dubbel så mycket som ett vanligt men är å andra sidan hälften så stora (bekvämare?).
Jag råkade se ett therm-a-rest standard på sportsnet.se för ca 800kr, är det kanske bättre att lägga ett par hundalappar till å få ett riktigt i stället? therm-a-rest underlaget var dock 38mm tjockt och tog mer plats å var lite tyngre (everest & Vaude var 25mm och skulle vikas dubbla). Det ska användas mest till fjällvandring men även eventuellt båtluffning i grekland å tågluffning lite här å där. Kanske finns det ett smidigare therm-a-rest till samma pris nån stans?
Det fanns ett på sportsnett för 700kr men det var ett 3/4-dels underlag. Det skulle nog funka i fjällen men jag är tveksam.
Oj! det blv ju attans långt de här! hoppas nån orkar läsa och svara lika bra som vanligt!

therm a rest

jag har ett therm a rest liggunderlag som jag köpte för ca:700kr på en sport affär uppe på hundfjället en aning dyrt tycket jag men om man tänker vad man får för pengarna och all morgonar som jag har vaknat riktigt bra så jämmnar det ut sig. När jag tittade i en sport affär på stan såg jag att ett therm a rest av lika modell kostade runt 800-900kr jag blev ganska chokad. jag undrar om de har koll på priserna där uppe eller om de varit någon rea=)

svar

jag har ett standard har aldrig ångrat mej det är tyngre än cellplasten men bekvämligheten är så pass bra att jag aldrig går till baks har klipt sönder det gamla till sittdyner.har använt termen i 5-6 år 3-4 v
per år det syns inte men jag är försiktig var jag lägger ut det . hälsis

Therm-a-rest

Hej!
Själv använder jag ett Therm-a-rest Ultralite 3/4.
Det är lite kortare än ett standard men jag sparar vikt och packvolym. Vid fötterna lägger jag en jacka eller tröja för att skydda mot markkylan.
Therm-a-rest original håller nog bättre än ett Everest.
Ha det bra.
Christer

Therm-a-rest vs alternativ

Det finns i princip tre olika alternativ som du kan välja bland:

1) Cellplast - Billigast, lättast, störst packvolym, lägst komfort. Är hållbart och säkert, måste med på vinterturer eftersom det inte kan punkteras.

2) Självuppblåsande (typ Therm-a-rest) - Dyrast, medeltungt, minst packvolym, hög komfort. Kan punkteras (även om risken är låg om man är försiktig), varför det inte kan vara det enda underlaget på vinterturer.

3) Luftmadrass - Billigt, tyngst, medelstor packvolym, högst komfort. Bökigt att blåsa upp och tömma om man måste göra det varje dag. Inte så bra isolering mot markkyla, kan alltså intre användas på vintern. Stadium har ett eget för ca 250 kr.

För de ändamål du beskriver skulle jag nog välja ett Therm-a-rest Ultralite 3/4. Pytteliten packvolym, rimlig vikt (450g), relativt skönt, tyvärr lite dyrt (att det inte är fullängd löser du med en ihopplattad ryggsäck etc nere vid fötterna i de fall det verkligen är iskall mark). Ett billigare och skönare alternativ, men med lite större packvolym och mycket mer jobb vid upp/ihoppackning, vore t ex Stadiums luftmadrass. Ett traditionellt cellplastunderlag är visserligen lättast, men tar för stor volym (och kommer fastna i dörrar etc) om du t ex ska båt/tågluffa som du skriver.

Lycka till!

GuideLite 3/4

Hej, om du vill ha komfort så välj ett GuideLite 3/4 istället för UltraLite 3/4. GL är 3,8 cm tjockt mot 2,5 cm för UL och väger endast 90 gr mer än UL. Jag föredrar 3/4 för man har alltid en massa kläder eller en ryggsäck som man kan använda till fötterna eftersom fötterna kanske inte känner så mycket skillnad i komfort. Huvudet kan ju ligga ovanför liggunderlaget om man fyller en sovsäckspåse men lite kläder till kudde. På vintern har jag ett vanligt liggunderlag i fulllängd också som isolerar lite extra till fötterna.

På North Star Trading säljer de guidelite 3/4 för 799:-
http://www.northstar.se/

/Helen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
mattias1jonsson Liggunderlag Fjällvandring 22
niclaslemmy Liggunderlag EJ uppblåsbart Fjällvandring 6
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
hästtjejen Uppblåsbart liggunderlag från Phoxx? Fjällvandring 2
träninginorr Uppblåsbart liggunderlag Fjällvandring 6
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
mkruse Beslutsvånda - Liggunderlag Fjällvandring 7
jwagmo Liggunderlag? Fjällvandring 8
springer jr liggunderlag Fjällvandring 8
fr3dr1k Liggunderlag kallt eller varmt? Fjällvandring 22
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
hereinsweden sovsäck & uppblåsbart liggunderlag Fjällvandring 12
hikemike Panik, behöver liggunderlag till Sarekresa! Fjällvandring 3
magwo Dubbla liggunderlag eller luftmadrass? Fjällvandring 11
Sarala ThermaRest uppblåsbara liggunderlag Fjällvandring 36
jakobg EXPED liggunderlag, någon som vet mer? Fjällvandring 1
Rodluvan Glömda liggunderlag.. Fjällvandring 14
mikaellowgren Liggunderlag. Fjällvandring 1
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
Picea Tredagarstur i Jämtland typ nu. Fjällvandring 7
boran typ av kamerastativ på fjället Fjällvandring 4
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
Obs! En upplysning om Therm A Rest... Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg