Liggunderlag i sovsäcken?

Minns tyvärr inte märket. Men när jag va i Nya Zeeland senast så fick jag låna en sovsäck och liggunderlag av tjejens kompis. Och det va en dunsovsäck utan dun i botten och med en ficka för just ett liggunderlag (uppblåsbart).
Mycket smart tanke, och finns ingen chans att man flyttar sovsäcken. Dessutom bär du inte extra vikt eftersom dunet blir så tillplattat under dig om det skulle varit där (det är tanken iaf).

Tyvärr funkade det inte jättebra för mig, jag gillar att vrida på mig, och framförallt inte ligga spikrakt med benen, utan kunna ligga i ett "Z". Det är nästan omöjligt när man har liggunderlaget inne i säcken!
 
Jag lägger ibland liggunderlaget i sovsäcksöverdraget innan jag lägger i sovsäcken.

Det fungerar riktigt bra, och kondens blir sällan något problem.
 
Har lånat sovsäck med instoppade madrass i botten, det fungerar säkert väl för den som inte roterar. Jag vaknade flera gånger då det blev för trångt.
Ett omtyckt sovsystem fick jag reda på av utlånaren, min uppfattning höll jag inne med.

I bivacksäck fungerar det utmärkt att ha liggunderlag eller luftmadrass inne i säcken. Mina bivacksäckar är rätt rymliga.

Quilt över liggunderlag fungerar väl för vissa, andra vaknar gång på gång av att de fryser om delar utanför. Större quilt har hjälpt några jag känner.

go tur
 
Bivacksäckarsbotten slits ju också i onödan om man gör så.

Men det är klart en Göretexpuppa med instoppat liggunderlag och sovsäck ger ju en imponerade tid att packa ihop och dra...ja jävlar.

Jag har kört så med låg profils enmanstält - allt i - bara och rulla ihop o dunsta.120 sekunder.
 
Solo o 2mans tält är min favorit. Hinner äta frukost innan jag rullar ihop paketet. Men visst är det praktiskt och lättskött.
 
Funkar ju hyfsat om man inte har en dunsäck i kombo med fukt eller regn iaf och köra så.

Snugpak Stratosphere, Ionosphere eller dylika, sovsäck och liggunderlag i.
Blir ju ett ganska smutt paket och slänga under topplocket , på med skorna och iväg.
 
Om man har ett 3/4 uppblåsbart med rundade kanter inne i säcken men ett vanligt cellplast under säcken så kan det hela funka. Många kör ju dubbla ändå och med det uppblåsbara inne i säcken slipper man ju den kylning som luften i kanalerna medför.

Sen att det kanske blir svettigt mot liggunderlaget i säcken jan ju motverkas av t.ex. underställ.
 
Stephenson.

Hejsan,

En tillverkare som satsat på konceptet med liggunderlag i ficka är amerikanska Warmlite (http://warmlite.com/sleeping-bags/bag-technical/)

Äger själv en sådan sovsäck och kan meddela skeptikerna att de nog bör testa en säck gjord för dom innan de uttalar sig tvärsäkert. Det är mycket viktigt att en sovsäck med "instoppat" liggerunderlag har rätt längd och bredd, annars kommer den vara mycket obekväm. För även jag tillhör de som gärna rör på mig och ligger med ben och armar ut från kroppen och jag sover hur skönt som helst i min tripplebag.

Största nackdelen med just Warmlites sovsäck är att underdelen är samma både vinter och sommar. Så som vår, sommar, höst säck blir den väl tung jämfört med en lätt dunsovsäck + vanligt liggunderlag. Som midvintersäck är den dock mycket konkurrenskraftig.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onedge Liggunderlag i Sovsäcken? Bo och sova 6
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 18
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5

Liknande trådar