Liggunderlag för bengetter

Hej.

Jag har int mycket underhudsfett, vilket brukar vara bra. Dock inte att sova på liggunderlag, då handen domnar på den sida jag ligger på. Nåt blodkärl i axeln antar jag och nyss testat med dubbla liggunderlag på gräs. Någon som kan rekomendera vad man köper för att slippa detta? Luftmadrass funkar, men blir kallt.

Mvh Calle

Testa "Downmat". Finns på Naturkompaniet.

"Uppblåsbara liggunderlag som är fyllda med dun eller syntetblandning. Ett varmare alternativ än traditionella liggunderlag med mycket bra liggkomfort. " DownMat 9

Har en kompis som testat och hon tycker de är superbra!

Aha.

Har kollat på liggunderlag modell självuppblåsande, och vill såklart ha ett så litet, men fungerande som möjligt. Så är de ju rätt dyra, därför vill man vara säker. Hade hon liknande problem eller?

Tack för svar föresten.

/C

Aha.

Har kollat på liggunderlag modell självuppblåsande, och vill såklart ha ett så litet, men fungerande som möjligt. Så är de ju rätt dyra, därför vill man vara säker. Hade hon liknande problem eller?

Tack för svar föresten.

/C

Jag har samma problem som du, och sover uselt på självuppblåsande liggunderlag. Tror de
fungerar bäst för folk som sover på rygg och/eller ligger still när de sover, annars trycker man
lätt en axel eller så rakt genom skumgummit och ned i marken.

Uppblåsbara med fyllning ger mycket bättre komfort. Ett alternativ till Exped är Big Agnes, som
har med syntetfyllning, vilket gör att man nog bör inskränka användandet till 3 säsonger, men
i gengäld är de lättare och mycket billigare. Tyvärr finns de ej i Sverige, utan man måste beställa utomlandsifrån.

- Erik

Sover gärna på sidan och fick tidigare ont i höft och axlar.

Om du går in på getout.se - bo&sova - liggunderlag&dyl så finns ett gäng bra liggunderlag som kombinerar det uppblåsbara med det vanliga => mindre vikt.

Insul-mat überlite: 270g! (Låter som ett skumt namn men är en bra idé)

Har för mig att jag sett något liknande fast av ett känt märke men det hittar jag så klart inte just nu. Återkommer.

Sover gärna på sidan och fick tidigare ont i höft och axlar.

Om du går in på getout.se - bo&sova - liggunderlag&dyl så finns ett gäng bra liggunderlag som kombinerar det uppblåsbara med det vanliga => mindre vikt.

Insul-mat überlite: 270g! (Låter som ett skumt namn men är en bra idé)

Har för mig att jag sett något liknande fast av ett känt märke men det hittar jag så klart inte just nu. Återkommer.

Uber-lite är inte så bra för bengetter;det fungerar för viktbesparande men kräver att man har god tältmark,dessutom blir det kyligt när man ofta ligger utanför underlaget.
Har legat på det sammanlagt 7 nätter nu,och definitivt inte sovit alla nätter,det blir mycket snurr,men ibland ligger man riktigt bekvämt,speciellt med ryggan under benen.

Även jag har varit på UberLite:n, men det var ingen hit tycker jag. Finns i recensionsbanken.

Det kommer fram om jag ska springa ett bergslopp, annars får det stanna hemma...

Är själv benig och sover dåligt på enbart cellplast. Självuppblåsare fungerar bra för mig, men en liten hemlighet är att man bör blåsa upp dem så hårt det går för att inte rasa igenom med höftben och axlar.

Jörgen

Hej.

Jag har int mycket underhudsfett, vilket brukar vara bra. Dock inte att sova på liggunderlag, då handen domnar på den sida jag ligger på. Nåt blodkärl i axeln antar jag och nyss testat med dubbla liggunderlag på gräs. Någon som kan rekomendera vad man köper för att slippa detta? Luftmadrass funkar, men blir kallt.

Mvh Calle

Hej,
Jag tillhör också kategorin "bengetter".
Du har redan fått tippset DownMat. Jag tror nog att det är det varmaste och mest komfortabla alternativet. Tycker dock att det är något tungt och dyrt.
Själv har jag sedan åtskilliga år använt ett Thermarest, 3,8 cm tjockt. Det har fungerat bra, både
värme- och komfortmässigt. Men det är tungt. Jag ville ha något lättare, och har nu ett
InsulMat Ether Thermo-6. Jag har bara provat det på altanen ett par nätter men ska om några veckor testa det i fjällen. Det är relativt lätt (590g inkl packpåse och rep.sats), relativt billigt (c:a pris 520:-, går säkert att få billigare), 6cm tjockt och ger mig bättre komfort än Thermarest, tillråckligt varmt. Det innehåller litet isolering och ska inte jämföras med "vanliga" luftmadrasser.
Det är inte "självuppblåsande".
/ Bertil

Zzzzzz.....

Jag har använt mitt InsulMat Ether Thermo-6 under snart 14 nätter och det funkar hur bra som helst! Jag ligger på sidan och att det är smalt är inget som stör mig på något sätt...

Ska finnas i en 120cm variant oxå...

//A

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg