Liggunderlag EVA Biltema

Hej gott folk!

Jag håller på att renovera min segelbåt. Bland annat klär jag om skrovet invändigt och isolerar. Vanligt då är att man använder liggunderlag för isoleringen och ögonen har fallit på Biltemas variant, helt enkelt eftersom den är billigast. Det kommer att gå 12-14 liggunderlag så priset är inte oviktigt. Materialet sägs vara "EVA", men det säger mig inget.

Kompetensen brukar vara hög här på Utsidan angående dylika saker. Någon som har en uppfattning om materialet? Är det slutna celler, dvs suger det vatten? Brinner det eller smälter?

Tacksam för synpunkter på detta.

//Anders

37-374_xxl_1.jpg
 
EVA är det som vanligtvis finns som stötdämpning i skor (typ löpardojor). Det ska vara slutna celler. Du kan säkert mejla företaget som säljer och dubbelkolla.
Ett alternativ är att kika på byggmaterial, det finns ju stora mattor i liknande material - men då får du ju ta reda på hur celler ser ut.
 
EVA är det som vanligtvis finns som stötdämpning i skor (typ löpardojor). Det ska vara slutna celler. Du kan säkert mejla företaget som säljer och dubbelkolla.
Ett alternativ är att kika på byggmaterial, det finns ju stora mattor i liknande material - men då får du ju ta reda på hur celler ser ut.

Tackar! Ja, jag kollar upp lite olika alternativ, men liggunderlag tycks vara billigt och bra. Cellgummi anänder en del, som dessutom är förlimmat. Smidigt men rätt dyrt. Jakten går vidare. Har mailat Biltema men misstänker att kunskapen kring prylarna de säljer inte är på topp. Vi får se.

I nuläget är det isolerat med frigolit vilket iofs är billigt, men samlar smuts och mögel.
 
Cellplast är ett annat namn på materialet i liggunderlag. Men kan nog ha öppna celler också - så man bör kolla så det är slutna.
 
Jag tror att Biltemas tunna liggunderlag isolerar betydligt sämre än dyrare, tjockare varianter.
Jag har ett av den modellen du länkar och det har en helt annan känsla än andra liggunderlag. Det känns mer "kompakt" så jag vet inte om det innehåller mindre mängd luft.

/M
 
Cellplast är ett annat namn på materialet i liggunderlag. Men kan nog ha öppna celler också - så man bör kolla så det är slutna.

Cellplast associerar jag till de klassiska liggunderlagen, men det är alltså samma "blandning" i de som kallas EVA? Exped har ju sitt Evazote som jag antar är samma material (fast tunnare och flera gånger dyrare). Eller?
 
Cellplast är nog ett väldigt brett begrepp. Precis som "plast" så kan det ju betyda flera olika sammansättningar. EVA är etylen-vinyl-acetat...
 
Och söker du i bygghandeln på cellplast så hittar du det som jag skulle kalla frigolit, dvs stumma material.
 
Divinylcell används ofta inom båtbygge. Men då kan det vara i skrovet för att ge distans, inte nödvändigtvis för att isolera värme.
 

Liknande trådar