Liggunderlag eller luftmadrass mot backen?

2 uppblåsbara? Ett uppblåsbart och ett vanligt liggunderlag står det, vilket är exakt vad jag använder på sommarfjället. Kör då med uppblåsbart underst (lågpris/lättviktsmodell ala 6 korvar med så lite luft i att jag precis inte slår igenom) och vanligt liggunderlag överst. Lite bökigt kanske men kalasmjukt och fint samt varmt och gott.

Leif...
 
bogart; sa:
2 uppblåsbara? Ett uppblåsbart och ett vanligt liggunderlag står det
Ja, möjligt jag fattade fel.. men trådstartaren Joachim skriver "Tänkte att det är mer luft som skall värmas i en madrass än liggunderlag".. så det är ju möjligt att det är två uppblåsbara? ett tunt och en madrass? vad vet jag? :)
 
Mepps; sa:
Men; allt som innehåller luft -kan- bli extremt kallt, och blir det låga temperaturer så spelar det då heller antagligen ingen roll hur du placerar de uppblåsbara sakerna. Det blir antagligen en fråga om du ska frysa nu på en gång eller om 20 minuter.

Hej igen!

Visst kan (och kommer) luften bli mycket kall, särskilt i en tjock madrass där luften kan cirkulera. Men att ha -20gradig luft under liggunderlaget är mycket bättre än att ha -20gradig jord, då värmeledningsförmågan i luft är mycket lägre än i det mesta andra. Dvs luften kommer inte kyla av liggunderlaget lika fort som marken. Om man har liggunderlaget underst så kommer den kalla marken kyla det underifrån, men kroppsvärmen kommer gå åt till att värma luft som cirkulerar och kyls av enkelt.

Liggunderlag mot kroppen, och luft under liggunderlaget borde vara mycket bättre än tvärt om (och bättre än mark under liggunderlaget). Om ni har två luftmadrasser så skulle jag rekommendera en tunn aluminiumfolie mellan dem för att reflektera tillbaka strålningsvärmen. Jag tror att en stor anledning till att luftmadrass är kallare än liggunderlag är att du förlorar mycket värme genom utstråling.

Allt babbel ovan kommer enbart från teoretiserande. Jag har ingen praktisk erfarenhet, men en del poäng i termodynamik. Får se om praktiken motsvarar teorin...

"gärna lite tillämpning, men först en ordentlig teori!" - citat från en teknisk fysiker jag känner...
 
daniol74; sa:
Hej igen!

Visst kan (och kommer) luften bli mycket kall, särskilt i en tjock madrass där luften kan cirkulera. Men att ha -20gradig luft under liggunderlaget är mycket bättre än att ha -20gradig jord, då värmeledningsförmågan i luft är mycket lägre än i det mesta andra. Dvs luften kommer inte kyla av liggunderlaget lika fort som marken. Om man har liggunderlaget underst så kommer den kalla marken kyla det underifrån, men kroppsvärmen kommer gå åt till att värma luft som cirkulerar och kyls av enkelt.

Allt babbel ovan kommer enbart från teoretiserande. Jag har ingen praktisk erfarenhet, men en del poäng i termodynamik. Får se om praktiken motsvarar teorin...

"gärna lite tillämpning, men först en ordentlig teori!" - citat från en teknisk fysiker jag känner...
Det är möjligt det är bättre att ligga på -20 gradig plast och luft än -20 gradig jord och snö..

Men på vintern är det ju en stor fördel om underlaget också isolerar mot kylan - så att man slipper ligga på -20.
 
Jag har sovit vår/sommartid på lättviktsluftmadrass med 6 kanalar och blivit kall när det varit kallt. Har nu sovit i tält och vindskydd på mitt Thermarest Z-lite (sånt där bubbligt liggunderlag, med samma princip som ridgerest). I tält på snö var det okej, men i vindskyddet med kalldrag från golvet frös jag. Ska ut i helgen igen och tänkte den här gången ta med mig ytterligare ett liggunderlag för bättre isolering.

Jag håller nog med övriga som tycker att luftmadrassen ska vara neråt (den med mest luft) och liggunderlag/thermarest ovanpå. Men som andra har jag ingen vetenskaplig beräkning på detta utan går på mer på känsla.
 
Cellplast bättre än Thermarest på vintern

De gamla konventionella liggunderlagen fungerar bättre för mig än thermarest i snöbivack. Nyare thermarest har mer luftkanaler för att vara lättare och isolerar däreför sämre män de tidigare modellerna i varje fall har jag frysit mer med nyare än äldre thermarest.

Luftmadrass verkar helt förkastligt på vintern men jag har inte testat det själv. Om man ligger i en dunsovsäck så komprimerar man dunet på undersidan och man får en effektiv bortledning av värme genom ett thermarest ned till snön. (Egentligen så sker bortledningen genom strömning inne i luftkanalerna i Thermarestmadrassen).

Gärna två konventionella liggunderlag varav ett vintervarianten ger bra isolation nedåt.

Renskinn må vara bra när de är torra men det är risk att renskinn blir mer och mer fuktiga och isbemängda om de förvaras utomhus.

Thure
 
Ett strukturerat underlag som Ridge- eller Z-rest är antagligen kallt eftersom det kan bli en aning dragigt under kroppen ("kanalerna" ventilerar under kroppen så att konvektion kan ske).

Vilken ordning man placerar isolatorer i spelar ingen roll, i princip får man samma k-värde för kombinationen ändå. Initialt kan man känna skillnad, men det är bara under uppvärmningsfasen av det hela.

När det gäller strålningsförlusterna så lär de vara mycket små i sammanhanget eftersom temperaturen är så låg rent allmänt.

Jag tror nog trots allt mest på cellplast, men har ingen eller otillräcklig erfarenhet av Thermarest resp renskinn. Min far hade sagt renskinn obetingat. Fast han har nog för liten erfarenhet av nutida material...
 

avslutad210712

Gäst
daniol74; sa:
Jocka; sa:
Spelar det någon roll (isoleringsförmåga) om man har luftmadrassen underst eller liggunderlaget underst?
Tänkte att det är mer luft som skall värmas i en madrass än liggunderlag men jag kanske har fel.

Det verkar inte vara någon som vill svara på din fråga, utan de väljer i stället att svara på vad du borde sova på...

Eftersom jag är en besserwisser *L* så står det faktiskt först av allt "Vad sover ni på, då ni är ute och tältar vintertid?" och det verkar som att folk svarar på den frågan *L*.

Nåja slut med pekpinnar nu.

Själv vintertältade jag för första gången nu under påskveckan och jag använde dubbla 14 mm's cellplastunderlag (Ajungilak Bamse). Thermarestet fick resta till sommaren. Kunde jämföra med min kusin som körde med två tunnare cellplastunderlag och jag kan säga att liggunderlagen nog har viss betydelse. Rätt intressant att jämföra under hans tält och under vårat hur pass mycket snön som verkade ha smält och formats efter kroppen. Och hans kommentar efter första natten var inte att han hade svettats direkt *L*. Så han fick låna hundens båda liggunderlag och sen fick hunden ligga mellan mig och min sambo.
[Ändrat av avslutad210712 2005-04-02 kl 09:13]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
alexs Liggunderlag: 14mm EVAzote eller 20mm OZ Trail? Bo och sova 1
barre Öppna eller slutna celler i liggunderlag? Bo och sova 9
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 16
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9

Liknande trådar