Liggunderlag eller luftmadrass mot backen?

Vad sover ni på, då ni är ute och tältar vintertid?

Jag hade tänkt använda både liggunderlag och en luftmadrass (lättvikts modell) nu när vi ska iväg på vintertur. Spelar det någon roll (isoleringsförmåga) om man har luftmadrassen underst eller liggunderlaget underst?
Tänkte att det är mer luft som skall värmas i en madrass än liggunderlag men jag kanske har fel.

Tacksam för funderingar och svar!

Mvh / Joachim
 
Jag sover på ett långt (helt) liggunderlag och ett halft (avklippt) liggunderlag. Mest av rutin.. har inga funderingar på att sluta då det funkar bra. "Luftmadrassen" har jag på sommar vandringar. Men din idé funkar väl.. har ej testat "luftmadrass" på vintern.
[Ändrat av mad as ice 2005-03-30 kl 21:34]
 
Jocka; sa:
Tänkte att det är mer luft som skall värmas i en madrass än liggunderlag men jag kanske har fel.

Mvh / Joachim

Den som känner för det får väl plocka fram "Data och Diagram" och räkna ut vad det kostar, men jag påstår att det inte är nåt problem att värma upp luften i ett Thermarestliknande underlag. Sen är det väl snarare så att man kan betrakta luften som ett vakuum eller rättare sagt isolator. Låg värmekapacitet, men främst högt k-värde vilket gör att du inte behöver värma upp det som finns på andra sidan så mycket.

Det är säkert mer att värma upp i ett cellplastunderlag, men det är ändå tillräckligt lite för att man ska uppleva att det värmer, vilket egentligen är indikativt för att det inte kyler, dvs leder värme.

Sov på barmark med liggunderlag i påskhelgen, men frös nog främst p g a tunn sovsäck och värmeförluster uppåt...
 
Jocka; sa:
Vad sover ni på, då ni är ute och tältar vintertid?
Dubbla liggunderlag eller liggunderlag+renskinn.
Jag hade tänkt använda både liggunderlag och en luftmadrass (lättvikts modell) nu när vi ska iväg på vintertur. Spelar det någon roll (isoleringsförmåga) om man har luftmadrassen underst eller liggunderlaget underst?
Byt ut luftmadrassen mot ett liggunderlag till, t.ex. ett uppblåsbart om du vill ligga litet mjukare. På vintern är det dock sällan något problem eftersom snön är ganska formbar.
En luftmadrass isolerar väldigt dåligt pga. att luften rör sig fritt i en stor volym!
Du kommer att bli grymt besviken (och frysa!) om du testar att sova utomhus med en luftmadrass på vintern...
 
haskell; sa:
En luftmadrass isolerar väldigt dåligt pga. att luften rör sig fritt i en stor volym!
Du kommer att bli grymt besviken (och frysa!) om du testar att sova utomhus med en luftmadrass på vintern...

Min erfarenhet av att sova med bara luftmadrass ute är att det är jättehemskt. Trots bra sovsäck blir det kallt som sjutton från hela madrassen. Verkar som att luften inte hinner värmas av min kroppsvärme. När jag sover på luftmadrass har jag alltid ett tunt liggunderlag mellan sovsäcken och luftmadrassen. Annars får jag frysa hela natten.

Men för andra kanske det fungerar att sova direkt på luftmadrass. (Jag har för övrigt bara provat sommartid.)
 
Nu under vårvintern har jag sovit på snö/is (i tält) med ett TR Prolite 3 short och senast ett TR Prolite 4 long. (Med en sovsäck utan fyllning på undersidan) Ingendera var någon större hit då jag vaknade emellanåt av att det kylde på ryggen/sidan. Tar med en skummatta också nästa gång..
 
Jocka; sa:
Spelar det någon roll (isoleringsförmåga) om man har luftmadrassen underst eller liggunderlaget underst?
Tänkte att det är mer luft som skall värmas i en madrass än liggunderlag men jag kanske har fel.

Det verkar inte vara någon som vill svara på din fråga, utan de väljer i stället att svara på vad du borde sova på...

Jag sover inte ute alls, men kan försöka teoretisera problemet och svara på frågan. (Sen får ni praktiker rätta mig när jag har fel :eek:)

Värmen i din koropp försvinner via strålning och ledning. Luft är bra på att isolera mot värmeledning, men "isolerar" inte bort utstrålningen. Ditt liggunderlag isolerar troligtvis mot båda fenomenen.

Jag tror att du får bäst effekt om du har liggunderlaget närmast kroppen för att minimera den direkta utstrålningen, och luftmadrassen under för att öka isoleringen mot den kalla marken.

Några andra teorier??

mvh
Daniel
 
Jocka; sa:
Vad sover ni på, då ni är ute och tältar vintertid?

Jag hade tänkt använda både liggunderlag och en luftmadrass (lättvikts modell) nu när vi ska iväg på vintertur. Spelar det någon roll (isoleringsförmåga) om man har luftmadrassen underst eller liggunderlaget underst?
Tänkte att det är mer luft som skall värmas i en madrass än liggunderlag men jag kanske har fel.

Tacksam för funderingar och svar!

Mvh / Joachim

Jag sover på ett tjockt (15mm) och ett tunt (7 mm) cellplastunderlag. Det tunna underlaget är trekvartslångt och mycket lätt (får också plats i dagstursryggsäcken som sittunderlag). Som förstärkning använder jag min islandströja under skuldrorna och baken. Detta funkar kanonbra i snö, lika bra som min gamla kombination thermarest och ridgerest. Tröjan kan dessutom användas som förstärkning på kroppen, svårare att åstadkomma med ett thermarest ;).

Jag avråder från luftmadrass, du kommer att frysa som en hund eftersom luftvolymen i madrassen är för stor för att värmas upp. Thermarest är något bättre men enligt min erfarenhet är även thermarest lite kallt i förhållande till tjockleken och vikten.

//J
 
En sak som är viktig i sammanhanget är ju om luftmadrass av lättviktsmodell betyder ett underlag liknande Thermarest eller om det är nåt som mer liknar en badleksak.

Om det är det senare kommer isolationsförmågan att vara dålig pga att volymen är för stor och cirkulation och kylning kan ske (självkonvektion).

Med ett underlag under så minskar i och för sig denna effekt kraftigt, och kan ju i huvudsak ske i kanterna och på den övre ytan där man inte råkar ligga.

Ett tunnare luftunderlag (typ TR) har ju betydligt mindre konvektionsförmåga, även om den är högre än i ett underlag med små slutna celler.

Själv föredrar jag generellt cellplastunderlag även om man med åren alltmer önskar sig en resårmadrass i tältet...
 
daniol74; sa:
Värmen i din koropp försvinner via strålning och ledning. Luft är bra på att isolera mot värmeledning, men "isolerar" inte bort utstrålningen. Ditt liggunderlag isolerar troligtvis mot båda fenomenen.

Jag tror att du får bäst effekt om du har liggunderlaget närmast kroppen för att minimera den direkta utstrålningen, och luftmadrassen under för att öka isoleringen mot den kalla marken.

Det där är precis min teori också. Liggunderlaget reflekterar ju värmen direkt.

Det är bättre om man har en tunt liggunderlag än ett tjockt, för med ett tjockt blir luftmadrassen så hård. I alla fall är det så för mig. Har jag ett tunt liggunderlag blir underlaget mjukt eftersom kroppen kan sjunka ner lite i madrassen.
 
Jocka; sa:
Vad sover ni på, då ni är ute och tältar vintertid?

Jag hade tänkt använda både liggunderlag och en luftmadrass (lättvikts modell) nu när vi ska iväg på vintertur. Spelar det någon roll (isoleringsförmåga) om man har luftmadrassen underst eller liggunderlaget underst?
Tänkte att det är mer luft som skall värmas i en madrass än liggunderlag men jag kanske har fel.

Tacksam för funderingar och svar!

Mvh / Joachim
Det är stora skillnader på vintertid och vintertid; plats, tidspunkt osv.

Ibland fungerar det säkert ypperligt med att bara ha en luftmadrass, eller bara ett uppblåsbart underlag eller bara en grankvist eller nåt annat. Inget är alltid bäst överallt för alla. :)

Rent logiskt så låter det som att luftmadrassen underst blir det "bästa".

Men; allt som innehåller luft -kan- bli extremt kallt, och blir det låga temperaturer så spelar det då heller antagligen ingen roll hur du placerar de uppblåsbara sakerna. Det blir antagligen en fråga om du ska frysa nu på en gång eller om 20 minuter.

Så istället för 2 uppblåsbara mojänger (som det verkar att du har, om jag inte fattat fel) är ett vanligt underlag nog generellt (vinter) en bättre lösning (enbart eller i kombination med en uppblåsbar mojäng som (generellt) bör ligga underst) eller enbart ett renskinn (eller kombination). Renskinn är varmast men tyngst och klumpigast. Så det beror ju på vart du ska, när du ska iväg, och vad du kan ta med dig, om du har ryggont, allergisk... osv.
 
Jag funderade för några år sedan på att under ett vanligt liggunderlag limma fast en "vanlig" lätt bensinsmacksluftmadrass. Luftmadrassen är av typen med 6 separata längsgående "korvar" som blåses upp var och en för sig.

Min tanke var att skapa ett slags fattigmans-thermarest. På sommaren läggs liggunderlagen nedåt för att skydda luftmadrass-delen mot stenar och annat. På vintern luftmadrass-delen nedåt mot den mjukare snön och liggunderlaget uppåt för värme.

Om det funkar skulle hanteringen bli rätt enkel och man skulle slippa att madrassen och liggunderlaget glider isär under natten(vilket jag råkade ut för frekvent). Vid transport skulle det rullas ihop som ett vanligt liggunderlag.

Kan det vara något att prova? (Nu är jag thermarest-ägare och har slagit detta ur hågen).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
alexs Liggunderlag: 14mm EVAzote eller 20mm OZ Trail? Bo och sova 1
barre Öppna eller slutna celler i liggunderlag? Bo och sova 9
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 16
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9

Liknande trådar