Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än?

Som titeln lyder så undrar jag när dessa båtar ligger i vattnet och går att använda?

Såhär står det på STF's hemsida "Roddbåtarna läggs i när sjön är isfri, vilket brukar vara runt midsommar. "

Nu planerar jag att anlända till Laitaure 19/6. och ta mig över antingen på kvällen eller på morgonen 20/6.

Tror ni det finns roddbåtar tillgängliga då? Går det bara att ro Aktse-Laitaure eller kommer det gå att ro Laitaure-Aktse?

Dela gärna med er om information, tankar och ideer!! :) :) :)
 
Om roddbåtarna är på plats kan du få behöva ro 3 vändor den långa överfarten, varav en med en båt på släp, då det alltid måste finnas en båt på vardera strand.
Stämmer uppgifterna ska det med start med morgonturen 20/6 gå att boka motorbåtsöverfart.
 
Kvällen innan fjällstugan och motorbåtstrafiken startar för säsongen, gissar jag att det borde vara ganska riskfritt att räkna med att roddbåtarna ligger i sjön. Det är formellt länsstyrelsen som är ansvarig för vattenleden och båtarna, men i praktiken är det oftast STF som lägger i dom när stugorna görs i ordning inför sommarsäsongen.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg