Hej Håkan!
Kul med ditt ironiska engagemang, hoppas du får svar på dina frågor nu.
Rullmotstånd.
Då var min tanke så här: Det skulle vara kul om fler köpte liggcyklar, därför vill jag inte att de skulle välja bort cyklar med mindre hjul typ 20” för att de skulle ha så dålig rull.
Det fins extremt lättpackade campare som verkligen söker efter alla knep att få ner vikten, de klipper bort tvättråden på kläderna som en sista åtgärd. Dessa personer skulle säkert se till att de hade de rätta däcken och storlekarna som du nämner på sina campingcyklar. frågan är om den stora massan av cykelcampare upplever en liggcykel med små hjul, som trögt rullad campingcykel, i förhållande till en upprätt cykel med dina hjul och däck tabeller.
Jag är nyfiken på på den faktiska skillnaden. Du får gärna se efter om du kan få fram den.
Navväxel
När jag beställde alla delar på min cykel, valde jag från 21 upp till 81 växlar. Till saken hör att hjulet jag ville ha var ett 20” hjul, i detta läge kommer växelföraren otroligt nära marken. Du som är så klok, kan säkerligen förstå vilka konsekvenser detta kan få, när jag kör in cykeln i skogen för att slå läger.
Även om jag inte kampat på 20 år, så mins jag hur jag gjorde då. Jag har inga planer på att låta min cykel stå vid vägkanten då jag själv slagit upp tältet en bit in i skogen. Min cykel vill jag ha ståendes vid tältet. Flera veckor senare och andar problem med val av delar, hade jag vant mig vid de större hjulet 26” vid de laget hade jag också smält de nackdelar min navväxel har. Det fins fler tillverkare av navväxlar känner dock inte till om alla har samma rull förlust och låter upp till 6 växeln. De jag gillar mest med navväxeln är att jag kan växla när jag står still. Jag gillar när saker är underhållsfria och växlingen när jag står still uppskattar jag. jag har läst och övervägt alla för och nackdelar under flera veckor och jag är mycket nöjd med mitt val.
leda cykeln
Anledningen varför jag tog upp detta. Var då Luktafotogen tog upp detta som en nackdel. Jag har inga ambitioner att köra över någon hur de vill framföra sin cykel och tänkte inte mer på de.
nu däremot då du tar upp frågan kan Jag inte påminna mig att jag gått bredvid min cykel enbart för att slippa gå. Jag tänkte uppenbarligen inte genom de jag sa. Men du som erfaren cyklist och campare, har du verkligen adlig dragit din cykel till lägerplatsen? har du inte stött på treäng där du behöver leda din cykel. Jag campade på Ålande då blev jag tvungen att dra in cykeln i skogen där jag slagit upp tältet.
Jag håller därför med Luktafotogen. det är en nackdel att den är svår att leda, och de har inget med sittställningen att göra.
Ogämn väg
Jag har cyklat en hel del trots att det var länge sedan. men jag har stött på vägar fulla av stora stenar och ojämnheter. en fullpackad upprätt cykel är tung som en mindre motorcykel, att cykla på dessa vägar är svårt de blir nästan lättare att leda cykeln beroende på sträckan.
Frågan är vilka erfarenheter har du. När jag ständigt behöver förklara saker för dig. Har du bara cyklar på asfalt.
Hjulspinn
Du har aldrig varit med om hjulspinn på våt asfalt. OK. Inte jag heller, men jag känner till problemet med lätt bakvagn på trehjuliga cyklar, det fins några backa i stan som kan vara branta nog och ge den effekten. Har dock inte provat men jag kan inte garantera att de inte skulle kunna hända. Om det så bara gäller en enstaka bake
Citat:
Du kan koppla av och njuta mer på en trike, man vill helt enkelt inte kliva ur den, man sitter sååå bra.
Men varför skriver du då om "hur skönt det kan vara att kliva av och leda trehjulingen" ?
Beror det på dina problem med den statiska sittställningen du även skriver om?
Orkar inte kommentera om du inte skriver igen för att du har svårt att förstå, då ska jag även förklara detta för dig.
traditionell långfärdscykel har bockstyre
Den stora skillnaden på en liggcykel och en upprätt cykel är belastningen på händer och axlar. En liggcykel har inte de problemet. De jag sa, beskriver bara att det fins möjligheter att flytta position på händerna även på en trike
Citat:
Bromsarna tar extremt bra på en trike, alla fall på min.
Menar du verkligen att bromsarnas mekaniska bromsförmåga skulle bero på vilken typ av cykel de är monterade på?
Svar ja. Det beror på att trehjulig tadpol har två framhjul. Har du full bromsstyrka på dessa när du bromsar. Är de kraftigare än när du har ett framhjul. Bilden du visar illustrerar problemet med en tvåhjulig cykel. Den tenderar att lätta på på bakhjulet på grund av rörelseenergin. därför visar bilden på att motverka effekten genom att belasta även bakhjulet så att även de ska bromas cykeln.
Har du två framhjul får du dubbel effekt utan att riskera att framhjulet viker sig som på en tvåhjulig cykel.
Citat:
Konsten med att cykla är att ta de lugnt o varva ner.
För mig låter det som att begränsningarna med din trehjuling (och all din packning) gör att du blir tvingad till "att ta de lugnt o varva ner".
Det är fel. Jag cyklade med min son här senast, han cyklar mycket och är nästan 30 år yngre än vad jag är. Jag hade inga problem att följa med i hans tack trots att jag inte cyklat på 20 år. Du kan ju alltid pröva själv att cykla lugnare och se dig omkring, ta raster oftare och njuta istället för att bara se målet som den ända höjdpunkten på semestern.
Citat:
De går alldeles utmärkt med en bekvämt tillbakalutad sittställning, ingen vingelmån eller problem att stanna vid rött.
Ännu en gång tar du upp dina balansproblem, stämmer det att du har balansproblem så förstår jag att en trehjuling måste kännas bra.
Eftersom en traditionell långfärdscykel har vevpartiet lågt är det inga problem att "klicka ur" och sätta ned foten medan man sitter kvar på sadeln,
Jag känner till din beskrivning. Det är den jag jämför med, alla fall för dem som kan förstå skillnaden.
Citat:
de blev 5 mil per dag, gick bra men fick verk i knäna. En träningssak bara.
Ta det lugnt, ge din kropp tid att vänja sig vid belastningen
Dessutom bör du låta ngn kunnig se över din sittställning, är den felaktig händer det ofta att knäna tar stryk.
En annan sak som du borde kunna kontrollera själv är din kadens (trampvarv per minut) den bör vara över 80,
det ger lägre belastning på knäna.
Var försiktig, knäproblem kan ta lång tid att bli av med.
Tack Håkan! Jag känner till kadensen. Problemet med knän och cykling, är att vissa muskler tränas mer medan andra blir utan, de ger en fel belastning och leder till verk i knäna. de går att träna bort med vissa övningar med gummiband. Det är tyvärr mycket tråkiga övningar. problemet med verk i knäna ger sig med tiden om de inte överbelastas för mycket. lagom är bäst.
Kul med ditt ironiska engagemang, hoppas du får svar på dina frågor nu.
Rullmotstånd.
Då var min tanke så här: Det skulle vara kul om fler köpte liggcyklar, därför vill jag inte att de skulle välja bort cyklar med mindre hjul typ 20” för att de skulle ha så dålig rull.
Det fins extremt lättpackade campare som verkligen söker efter alla knep att få ner vikten, de klipper bort tvättråden på kläderna som en sista åtgärd. Dessa personer skulle säkert se till att de hade de rätta däcken och storlekarna som du nämner på sina campingcyklar. frågan är om den stora massan av cykelcampare upplever en liggcykel med små hjul, som trögt rullad campingcykel, i förhållande till en upprätt cykel med dina hjul och däck tabeller.
Jag är nyfiken på på den faktiska skillnaden. Du får gärna se efter om du kan få fram den.
Navväxel
När jag beställde alla delar på min cykel, valde jag från 21 upp till 81 växlar. Till saken hör att hjulet jag ville ha var ett 20” hjul, i detta läge kommer växelföraren otroligt nära marken. Du som är så klok, kan säkerligen förstå vilka konsekvenser detta kan få, när jag kör in cykeln i skogen för att slå läger.
Även om jag inte kampat på 20 år, så mins jag hur jag gjorde då. Jag har inga planer på att låta min cykel stå vid vägkanten då jag själv slagit upp tältet en bit in i skogen. Min cykel vill jag ha ståendes vid tältet. Flera veckor senare och andar problem med val av delar, hade jag vant mig vid de större hjulet 26” vid de laget hade jag också smält de nackdelar min navväxel har. Det fins fler tillverkare av navväxlar känner dock inte till om alla har samma rull förlust och låter upp till 6 växeln. De jag gillar mest med navväxeln är att jag kan växla när jag står still. Jag gillar när saker är underhållsfria och växlingen när jag står still uppskattar jag. jag har läst och övervägt alla för och nackdelar under flera veckor och jag är mycket nöjd med mitt val.
leda cykeln
Anledningen varför jag tog upp detta. Var då Luktafotogen tog upp detta som en nackdel. Jag har inga ambitioner att köra över någon hur de vill framföra sin cykel och tänkte inte mer på de.
nu däremot då du tar upp frågan kan Jag inte påminna mig att jag gått bredvid min cykel enbart för att slippa gå. Jag tänkte uppenbarligen inte genom de jag sa. Men du som erfaren cyklist och campare, har du verkligen adlig dragit din cykel till lägerplatsen? har du inte stött på treäng där du behöver leda din cykel. Jag campade på Ålande då blev jag tvungen att dra in cykeln i skogen där jag slagit upp tältet.
Jag håller därför med Luktafotogen. det är en nackdel att den är svår att leda, och de har inget med sittställningen att göra.
Ogämn väg
Jag har cyklat en hel del trots att det var länge sedan. men jag har stött på vägar fulla av stora stenar och ojämnheter. en fullpackad upprätt cykel är tung som en mindre motorcykel, att cykla på dessa vägar är svårt de blir nästan lättare att leda cykeln beroende på sträckan.
Frågan är vilka erfarenheter har du. När jag ständigt behöver förklara saker för dig. Har du bara cyklar på asfalt.
Hjulspinn
Du har aldrig varit med om hjulspinn på våt asfalt. OK. Inte jag heller, men jag känner till problemet med lätt bakvagn på trehjuliga cyklar, det fins några backa i stan som kan vara branta nog och ge den effekten. Har dock inte provat men jag kan inte garantera att de inte skulle kunna hända. Om det så bara gäller en enstaka bake
Citat:
Du kan koppla av och njuta mer på en trike, man vill helt enkelt inte kliva ur den, man sitter sååå bra.
Men varför skriver du då om "hur skönt det kan vara att kliva av och leda trehjulingen" ?
Beror det på dina problem med den statiska sittställningen du även skriver om?
Orkar inte kommentera om du inte skriver igen för att du har svårt att förstå, då ska jag även förklara detta för dig.
traditionell långfärdscykel har bockstyre
Den stora skillnaden på en liggcykel och en upprätt cykel är belastningen på händer och axlar. En liggcykel har inte de problemet. De jag sa, beskriver bara att det fins möjligheter att flytta position på händerna även på en trike
Citat:
Bromsarna tar extremt bra på en trike, alla fall på min.
Menar du verkligen att bromsarnas mekaniska bromsförmåga skulle bero på vilken typ av cykel de är monterade på?
Svar ja. Det beror på att trehjulig tadpol har två framhjul. Har du full bromsstyrka på dessa när du bromsar. Är de kraftigare än när du har ett framhjul. Bilden du visar illustrerar problemet med en tvåhjulig cykel. Den tenderar att lätta på på bakhjulet på grund av rörelseenergin. därför visar bilden på att motverka effekten genom att belasta även bakhjulet så att även de ska bromas cykeln.
Har du två framhjul får du dubbel effekt utan att riskera att framhjulet viker sig som på en tvåhjulig cykel.
Citat:
Konsten med att cykla är att ta de lugnt o varva ner.
För mig låter det som att begränsningarna med din trehjuling (och all din packning) gör att du blir tvingad till "att ta de lugnt o varva ner".
Det är fel. Jag cyklade med min son här senast, han cyklar mycket och är nästan 30 år yngre än vad jag är. Jag hade inga problem att följa med i hans tack trots att jag inte cyklat på 20 år. Du kan ju alltid pröva själv att cykla lugnare och se dig omkring, ta raster oftare och njuta istället för att bara se målet som den ända höjdpunkten på semestern.
Citat:
De går alldeles utmärkt med en bekvämt tillbakalutad sittställning, ingen vingelmån eller problem att stanna vid rött.
Ännu en gång tar du upp dina balansproblem, stämmer det att du har balansproblem så förstår jag att en trehjuling måste kännas bra.
Eftersom en traditionell långfärdscykel har vevpartiet lågt är det inga problem att "klicka ur" och sätta ned foten medan man sitter kvar på sadeln,
Jag känner till din beskrivning. Det är den jag jämför med, alla fall för dem som kan förstå skillnaden.
Citat:
de blev 5 mil per dag, gick bra men fick verk i knäna. En träningssak bara.
Ta det lugnt, ge din kropp tid att vänja sig vid belastningen
Dessutom bör du låta ngn kunnig se över din sittställning, är den felaktig händer det ofta att knäna tar stryk.
En annan sak som du borde kunna kontrollera själv är din kadens (trampvarv per minut) den bör vara över 80,
det ger lägre belastning på knäna.
Var försiktig, knäproblem kan ta lång tid att bli av med.
Tack Håkan! Jag känner till kadensen. Problemet med knän och cykling, är att vissa muskler tränas mer medan andra blir utan, de ger en fel belastning och leder till verk i knäna. de går att träna bort med vissa övningar med gummiband. Det är tyvärr mycket tråkiga övningar. problemet med verk i knäna ger sig med tiden om de inte överbelastas för mycket. lagom är bäst.