Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hehe, det vore en nätt överdrift eftersom jag är till-jobbet-cyklist på en Skeppshult.
Så det är snarare som "Titta på mig, tanten. Jag har bara 8 växlar, du har 24. Men jag kan använda mina. Frrrrrr-svisch!"
Har aldrig vurpat eller ramlat eller haft ont i armar / nacke eller därnere på sadeln eller så, givetvis måste man träna lite i förväg, jag måste svara NEJ på frågan, bike-touring med en CycloCross RULES !
Har aldrig vurpat eller ramlat eller haft ont i armar / nacke eller därnere på sadeln eller så, givetvis måste man träna lite i förväg, jag måste svara NEJ på frågan, bike-touring med en CycloCross RULES !
Balansen tar en stund att vänja sig vid men det gjorde det väl när man lärde sig cykla vanlig cykel också vill jag minnas, lite kortare trackstand blir det med liggcyklen.
Sjävl ställer jag in liggcyklen när vinterhalkan kommer men lite sladd på grusvägar blev det under sommaren, men någon MTB är inte liggcyklen och jag undviker sladd om jag kan för så skoj var det inte även om jag höll mig på hjulen.
Läste egenvikten på liggcykeln och kom underfull med att det var strax under totalvikten på mitt sommarekipage. Eftersom massan skall lyftas över backarna har jag fått ett nytt argument för traditionell cykel....men tack för upplysningen.
Det finns rätt stora variationer i vikt på liggcyklar så det beror ju alltid på vad man jämför mellan. Min väger 20kg, ungefär 3kg mer än en Skeppshult STC Pro.
Hej!
Du behöver inte en liggcykel för att köra långfärd. Såklart. För mig är det ett val jag inte ångrat, och ett på många sätt fördelaktigt åkdon speciellt för långa turer (både med och utan packning).
Det finns många sorters liggcyklar, och olika passar för olika behov. Ex passar höga liggcyklar bättre om du gör sällskap med vanliga cyklar, och trehjulingar kan vara extra stabila på expeditionstouring. En bra sida att börja med är HPVS - föreningen för människodrivna fordon. Prova fler stycken, kolla att de har lagom stol-vevavstånd (motsvarar sadelstolphöjd) och var inte rädd att det kan vara annorlunda att styra i början.
Vikt skulle jag inte säga är något större problem för en långfärdscykel - med 20 kg packning och 70 kg cyklist gör 2-4 kg cykel inte så stor skillnad jämfört med komfort, bra tyngpunkt för väskor osv. Liggcyklar är generellt snabbare än vanliga i ren hastighet per watt, men något jag faktiskt tycker ger snabbhet är också komforten - man kan köra längre i sträck utan att bli trött.
två vänner i täten på en klunga under Hisingen runt
Fördelar med liggcykel
Bekvämare - kan vara ett stort eller litet argument. Mycket bättre för rygg, nacke, handleder osv. Jag får erkänna att jag ofta skrattar åt alla annonser om krämer och inlägg i Vätternrundans tidning ...
Snabbare än motsvarande vanlig cykel (tack vare bättre aerodynamik)
Säkrare (fötterna först, inte huvudet)
Bättre utsikt jämfört med racer (lättare titta upp i stället för ner på framhjulet)
Mer plats för packning med låg tyngdpunkt (bra vid touring)
Nackdelar med liggcykel
Pris - de flesta är byggda i Europa och i små serier, och kostar därför något mer
Vikt - säte i stället för sadel + längre kedja väger något kg mer än motsvarande racer- eller touringcykel
Ingen styrväska. Å andra sidan kan man ha en baklåda med kamera / vattenbehållare etc.
Tillfällen där liggcykel passar särskilt bra
Touring av alla de slag
Långpendling på allt mellan 5 och 50 km
Randonneurlopp 20-120 mil och längre motionslopp
Tillfällen att köra vanlig cykel hellre
När du vill köra med cykeln i UCI-godkända tävnligar (varför får man inte köra liggcykel där? Läs allt om 'et ...Läs allt om 'et ..)
När du kör i terräng tuffare än grusväg (då är en MTB eller cross bättre)
Om du inte vill avvika för mycket från andra i klubben/klassen
För korta ärenden i stan - då räcker en öppen ram/"tantcykel" med korg långt, och är en mindre förlust om den blir stulen