Leva i naturen?

JA!

Det fanns en tid när vi inte var så många och det fanns gott om vilt att jag och fiskar att fiska. Verkligheten idag är en helt annan. Man behöver ha förråd med mat, nu prata vi om råvaror och inte mat i påse.Vill du uppleva vildmarken och årets skiftningar och leva i vildmarken är inte detta omöjligt. Dock krävs det en hel del planering, tillstånd och pengar, att ha ett fast boende i form av stuga eller någon typ av tält som går att värma upp är ett måste den kallare delen av året.

Läs någon av Svante Lysens böcker eller se den gamla dokumentären "Ett år i vildmarken", han har spenderat fler Vildmarksår ute i vildmarken och har delvis jagat och fiskat med vissa begräsningar. Mikael Åkerman är en annan som har liknande planer men han ska bege sig till Ryssland, han ska ha både häst och hund till arbete och sällskap. Både Mikael och Svante är vanliga enkla människor som går att prata med och som gärna delar med sig av sina erfarenheter.

Sen tror jag att du behöver skaffa dig mer erfarenhet och kunskap, många har drömmar som du har. Många ger upp och kommer tillbaka och erkänner sina misstag, andra kommer inte tillbaka alls. Så prova en vecka, veckor och vandra vidare med någon månad innan du ger dig iväg ett år.


Ja just nu så verkar det bli en eller två månader, för en sommar och lite till ska man iallafall klara av däruppe, det är ändå rätt så länge, tack för alla svar hittills!

Har nu fått en del att tänka på iallafall.
 
Har du ett underskott på ca 7000 kcal/vecka så kommer du tappa ungefär 1 kg i vikt/vecka. Tallbarste är inget man lever på; som sagts tidigare så värmer det och ger lite c-vitamin men ger ingen nämnvärd energi. Om man inte har jaktlycka med sig så är det skägglav som gäller. I längden kan man dock inte leva på skägglav heller eftersom det är så energifattigt, det kräver också en hel del energi för insamling, urlakning och kokning innan det är ätbart.
Är inte skägglav dessutom fridlyst?
 
Ska vi vara noga är det ju heller inte vilka "skägglavar" som helst som rekommenderas som överlevnadsmat, utan närmare bestämt arten manlav, Bryoria fuscescens
 
Åtminstone en skägglavsart är fridlyst i hela landet: Långskägg, Usnea longissima. Jag kollade upp det i artskyddsförordningen.

De övriga verkar inte vara fridlysta. Men ingår mossor och lavar i allemansrätten?
 
Åtminstone en skägglavsart är fridlyst i hela landet: Långskägg, Usnea longissima. Jag kollade upp det i artskyddsförordningen.

De övriga verkar inte vara fridlysta. Men ingår mossor och lavar i allemansrätten?

Det finns dessutom flera arter som är rödlistade, vilket iofs inte är samma sak som fridlysta.

Spekulation:
Lavar brukar systematiskt läggas samman med svamparna, så eftersom det är tillåtet att plocka svamp borde det vara tillåtet även att plocka lavar. Att plocka mossor däremot är nog inte tillåtet.
 
Jag har ingen erfarenhet igentligen. Men jag tänker att det borde kunna gå ifall man har nån slags bas, en stuga eller nåt, där man kan bunkra upp med mat. Så man kan återvända dit när det blir knapert för att hämta mat och för att byta kläder och utrustning.

Vad säger andra om det?
 
Jag har ingen erfarenhet igentligen. Men jag tänker att det borde kunna gå ifall man har nån slags bas, en stuga eller nåt, där man kan bunkra upp med mat. Så man kan återvända dit när det blir knapert för att hämta mat och för att byta kläder och utrustning.

Vad säger andra om det?
Det är väl vad en 2-3 personer redan föreslagit i tråden.
 
Vid den stugan bör man då också ha en rök, en visthusbod och en jordkällare. Och man lär behöva odla rovor eller potatis för att ha nån vettig kolhydratkälla under vintern. För jag tror inte de kolhydratkällor som går att hitta i naturen funkar så bra att lagra.

Generellt behöver man nog odla för att få vettiga grönsaker. Troligen behöver man lära sig konservera grönsaker också (syrning eller inläggning är väl vanligast, torkning fungerar väl för vissa).

En sak som slog mig angående kaniner:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaninsvält


Och vid googlande på "kaninsvält" hittade jag på ett överlevnadsforum följande kommentar:

"En höna kan värpa 100-300 ägg per år och hålla den takten i ca 4 år, väldigt ungefärligt. Ca 800 ägg ger en höna under hennes livstid då. Varje ägg väger lågt räknat 50 g och ger 150 kcal per 100 g och 12 g protein. Det ger då 8*50*150= 60 000 kcal och 8*50*12=4800 g protein bara i ägg från varje höna under hennes livstid."

Så några höns är antagligen betydligt bättre än att snara kaniner. Men då lever man väl iofs inte längre "av naturen"...
 
Hej! Vilken spännande dröm du har! Satsa på att genomföra den! Men inte innan du är förberedd och som 19 åring är det totalt omöjligt att vara tillräckligt förberedd för ett sådant äventyr ensam. Inte ens en rutinerad Indian hade med lätthet klarat ett sådant företag du pratar om. Jag vill inte släcka din dröm, men du kan inte gå ut så hårt, är ogenomförbart.

"Det är praktiskt taget omöjligt för den moderna människan att föreställa sig hur det är att leva av jakt. Jägaren förflyttar sig ständigt och med stor möda över landet. Det är ett liv som ofta präglas av oron för att man inte ska lyckas smyga sig på bytet, att fällan inte ska fungera, att framdrivandet av villebråd ska misslyckas eller att hjordarna inte ska dyka upp den här säsongen. Framför allt präglas jägarens liv av hotet om försakelse och svältdöd"- John M. Campell, "The hungry summer"

Vildmarken är otämjd, grym och hänsynslös och visar ingen nåd mot den oförberedda eller svaga, särskilt vintertid i lappland. Kylan är motståndare till allt liv och svettas du för en stund i den stränga kylan kan du snabbt vara i livsfara. Tappar du din kniv slukar snön den och du är rejält handikappad, tex. Vad jag menar är att man har inte råd med många misstag även om man är riktigt erfaren. Vad du behöver är många års träning och delmål, men det har du ju hela livet på dig att skaffa! För det första behöver du kunskap och erfarenhet för det andra utrustning, den rätta inställningen har du redan och den gnistan du har ska du hålla levande, den är viktigast!
Jag kan rekommendera dig att börja med att gå kurser hos överlevnadssällskapet. De anordnar sommar och vinterkurser i överlevnadskunskap i vildmarken. Mycket bra kurser som jag prövat! kolla in Sjöviks folkhögskola och bäckedals folkhögskola. sjövik har bla. expeditionskurser, tex hade en grupp färdats i Kanadas vildmark i flera veckor. Spännande läsning!
Lycka till!
 
Så ni säger alltså att det är rent ut sagt omöjligt att kunna leva i naturen i norrland på vintern om man inte förberett mat, tillstånd osv osv?

Är det likadant längre ner i Sverige vid t.ex. Småland? Nu syftar jag mest på kyla då.

JA! i stort sätt omöjligt.
många tror att det går men ytterst få klarar av att ens äta 500 kcal och det kommer man inte långt på.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg