Letter of Invitation

Tänkte höra hur andra har löst/ tänkt att lösa det här med LOI (letter of invitation) till diverse länder. Min cykeltur går av stapeln från Sverige i september, till Kina i.. ja, vad vet jag.. kring sommarmånaderna nästa år.

Har tänkt att ordna det här med LOI och visumansökningar utmed vägen. Med tanke på 'inställelse vid landsgränsen inom 3 månader', besöker jag berört lands ambassad i grannlandet (istället för att sköta allting från Svea). Berörda länder vilka kräver visum är: Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Kazakhstan och Kina. LOI: Iran, Turkmenistan och Uzbekistan.

Är det någon slags resebyrå som gäller för att erhålla LOI? Stantours el. liknande? Har märkt att vissa byråer kräver hotellbokningar under processen... inte helt idealiskt när planen är att tälta.

En annan fundering gäller double entry tillsammans med LOI. Hade kanske tänkt att göra en avstickare från Iran till Indien - med flyg fram och tillbaka under december - och sedan fortsätta cykla Iran, Turkmenistan, etc. Måste jag ha ett nytt LOI, eller kan jag helt enkelt nämna detta i det ursprungliga brevet? Hur länge gäller vistelsen i Iran då - turistvisumet ligger väl på max 30 dagar?

Tackar på förhand!
//Fredrik

Hur många är vi som ska cykla mellanöstern nu egentligen? :D

Har dessvärre ingen information kring LOI. Håller själv på att göra efterforskningar för visum till Iran och så.

Detta var svaret jag fick från Svenska ambassaden i Iran:

"Hej!
Det bästa är att kontakta Iranska Ambassaden in Stockholm, för att får mer information.
Det finns möjlighet att skaffa visum vid gränsen, men det bästa att få visum i Sverige.

www.migrationsverket.se www.swedenabroad.com
Mvh
Arezou Riazi"

Antar att han talar om vanligt turistvisum. Men jag har hört någonstans att det skall gå att förlänga?

Ja, med tanke på diskussionstrådar som går tillbaka i tiden verkar det vara ett flertal. Kanske inte blir ensam i ödemarkerna trots allt.

Känns som att ambassader överlag har mycket att göra - eller begränsat intresse för gemene man. (Fördomar jag bär på kanske.) I det här läget tror jag nog att det är bäst att söka allting efterhand, iranskt visum i Turkiet, det turkmenska i Iran, etc.

Ambassadpersonal vet tyvarr valdigt sallan vad de pratar om.

Jag har MYCKET svart att tro att du kan fa ett iransk visum vid gransen, vad an herr Riazi sager.

Iranska ambassaden i Stockholm har pa tva forsok slarvat bort mitt pass en gang (det var borta i flera manader...) och en gang skickat tillbaka passet det 9:e nar jag sa att jag skulle flyga ivag den 5:e (och de lovade att jag skulle ha passet i god tid..)

Den enda gangen det gick smidigt var nar jag ansokte m ett visum i Erzurum (med ett "Letter of Recomendation" fran svenska ambassaden i Ankara. Da fick jag visumet pa 10 dagar.

OK, ja, det låter ju betryggande... Inte riktigt vad jag ville höra om ambassadpersonal, men kanske väl behövde.

Det här med "Letter of Recomendation" från sv. ambassaden hade jag ingen koll på. Känns spontant bättre än utgångsläget med byråkratiska resebyråer. Antar att det finns tid till att pröva på alternativen när man väl är på plats.

Dock fortfarande oklart hur det blir med förlängd vistelse i Iran :) ...cykla till Tehran, lämna cykeln på "säker" mark, flyga till Indien för 20 dagars vistelse, flyga tillbaka till Iran och fortsätta cykelturen).

Tänkte höra hur andra har löst/ tänkt att lösa det här med LOI (letter of invitation) till diverse länder. Min cykeltur går av stapeln från Sverige i september, till Kina i.. ja, vad vet jag.. kring sommarmånaderna nästa år.

Har tänkt att ordna det här med LOI och visumansökningar utmed vägen. Med tanke på 'inställelse vid landsgränsen inom 3 månader', besöker jag berört lands ambassad i grannlandet (istället för att sköta allting från Svea). Berörda länder vilka kräver visum är: Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Kazakhstan och Kina. LOI: Iran, Turkmenistan och Uzbekistan.

Är det någon slags resebyrå som gäller för att erhålla LOI? Stantours el. liknande? Har märkt att vissa byråer kräver hotellbokningar under processen... inte helt idealiskt när planen är att tälta.

En annan fundering gäller double entry tillsammans med LOI. Hade kanske tänkt att göra en avstickare från Iran till Indien - med flyg fram och tillbaka under december - och sedan fortsätta cykla Iran, Turkmenistan, etc. Måste jag ha ett nytt LOI, eller kan jag helt enkelt nämna detta i det ursprungliga brevet? Hur länge gäller vistelsen i Iran då - turistvisumet ligger väl på max 30 dagar?

Tackar på förhand!
//Fredrik

Det aer vael bara Uzbekistan som kraever LOI. Oevriga laender kraever det ibland eller saa saeger de att de kraever det bara foer de inte vill goera ett visum. Jag har soekt visum 3 ggr till Iran utan LOI och faatt det varje gaang.

Ett Iranskt visum kan man foerlanga i landet och enligt deras regler kan det foerlangas tvaa gaanger med 1 maanad varje gaang. Saa om du har en maanad visum kan du stanna 3 maanader. Du kan faa 30 dagar turistvisum men med lite tur kan du faa upp det till 60 dagar. Jag fick 60 dagar foersta gaangen jag soekte men de andra gaangerna bara 30 dagar.

Du kan fortsaetta droemma om ett turistvisum till Turkmenistan. Men om du har ett Kazakiskt eller Uzbeikiskt visum kan du soeka ett transitvisum och med cykel aer det giltigt 7 dagar men och du foerhandlat och foerklarar hur mycket du vill se Turkmenistan kan du faa 10 dagar transitvisum. Foer transitvisum behoevs inget LOI

Uzbekistan gillar inte jag och de gillade inte mig paa ambassaden... Fick inget visum av dem men de kraever LOI.

Kazakstan kan du faa 30 dagar turistvisum utan LOI men ibland vill de ha det. Har du lite tur kan du foersoeka soeka dubbelentry visum till Kaz och paa saa saett faa 2 x 30 dagar och du behoever inte laemna landet. Vill du stanna laengre behoevs LOI

Ska du ha visum till Kina och soeker i Centralasien brukar de vilja ha LOI och att man flyger in men det borde gaa att faa ett normalt visum. Graensen aer staengd mellan Kaz-Kina, Kirg-Kina och Tadj-Kina foer tillfaellet och oeppnar igen naer det har lugnat ner sig i Vaestra Kina.

Du kan soeka visum till Kirgistan utan LOI men du kan inte faa det vid graensen om daa reser oeverland. Kan daerimot faa det paa flygplatsen om du flyger in.

/Stellan
http://www.sandstorm.se

Stellan

Tack för ett informativt svar! Känns bra att ha lite insikt om gränsmyndigheters godtycke. (Att ibland kräva LOI, bara för att. Men det är ju en människa bakom varje post, så varför inte.)

Jo, till Turkmenistan blir det transitvisum - antar att det får räcka med 10 dagar.

Blir förmodligen att söka de flesta visum i Iran; söka i Tehran och plocka upp vid gränsen till Turkmenistan.

Låter mindre bra med stängda gränser till KIna. Men jag anländer ju inte till Kina förrän våren nästa år, så då är det förhoppningsvis ett annat läge. Har dock för mig att man inte behöver ett LOI, utan att man klarar sig med en "vän" i landet (vilket i och för sig är detsamma som det förstnämnda, tänkte nämligen skaffa mig detta genom warmshowers.org).

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg