Letar efter klätterbyxor

Tjenna.
Skulle vilja ha fatt i ett par klätterbyxor nu när det blir lite svalare.
Undrar om ni har något bra tips?
Känns som om de flesta byxor man ser på tex add nature (kollar där iom fri returfrakt) så är de små i storlekarna och då finns det inte den storleken jag tror jag behöver (195cm, 95kg) Plus att de inte har så stort utbud där heller.

Black diamonds dogma pant verkar ju intressant ok pris också men om jag då har xl i vanliga fall så borde ja ha xxl :S och de finns inte tydligen. Hittar ingen storlekstabell heller på deras sida.

Jag topprepsklättrar och bouldrar.
Är öppen för förslag om det är jeans eller annan modell. Pris? Ja inte över lusentappen.
Behöver inte heller vara någon speciellt märke eller så. Bara det funkar, vet bara inte vad jag ska kolla efter.
 
Om du bara kör cragging/bouldering fungerar det alldeles utmärkt med ett par utjänta jeans av lite mer baggy skärning som långbrallor och ett par random "piratshorts" (de går över knäna alltså) i tunnare bomull som kortbrallor. Allt som är mer avancerat än det är ett slöseri på pengar i min mening...
 
Jag vet inte vilka egenskaper du önskar för en klätterbyxa, men här är en stretchig friluftsbyxa till ett hyfsat bra pris i sitt segment. (Strl XL slut just nu, dock...)
Milo Nito, bild plockad från http://northstar.se/:
Milo_Nito.jpg
 
Mezzner
Känns som om alla byxor slutar på 34 å jag har oftast 36 i längd på jeans.
Eller så finns de i xxl men add nature har de inte i sortimentet. Man vill kunna prova först eller iallafall returnera.

Kolkritan
Kanon... Sånna tips gillar jag... Kanske till å med kan gräva fram nått från garderoben.
Tänkte inte så långt :)
 
Jag köpte två par byxor för klättring nyligen... det ena paret kostade 45kr, det andra 90kr. Visst, de är köpta i utlandent i typ Konsum, men de håller lika bra som dyrare, iaf för normal klättring. Jag vet inte hur de dyrare tål att skrapas mot väggen vid t ex kaminklättring men sex par 45 till 90kr byxor håller nog längre än ett par dyrare prana byxor.

Det enda kravet jag har är att jag inga ska behöva nå skärp, de ska ha fickor på utsidan åv låren, inte vara tajta, vara sköna att ha på sig... och vara billiga.
 
Såg att trådskaparen nämnde Dogma från BD. Har haft två par, och fått returnera båda p.ga lossnande sömmar, knappar etc. Upplever att kvaliten var kass. Köpte Pranas klätterjeans istället, och är mkt nöjd med komforten.
Inte lika nöjd med de utsvängda benen bara, kan kännas lite fladdrigt om man inte viker upp dem lite.
Men slitstarka och sköna är de!
 
Jag har klättrat en hel del i mina Gamma AR från Arc'teryx och jag trivs oerhört bra med dem. Dessa finns också i lång benlängd vilket är väldigt skönt. Rekommenderas varmt :)
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg