Letar efter kajakritningar

Letar efter en lätt snabb lättrollad kajak som går att lasta för längre turer. HBB ligger i framtida planer. Har hittat Björn Thomassons förträffliga hemsida och där fastnat för en Njord som värkar stämma bra med min kravspecifikation. Min fråga till er som byggt förut är om det finns några andra som säljer ritningar på intressanta kajaker.

Inga mer tips att komma med. När jag började bygga för åtta år sedan och letade ritningar var guillemont typiskt amerikanska med otroligt breda kajaker. Det kanske är annorlunda nu. Björn Thomasson är bra att ha att göra med och har ett brett utbud på kajaker. Jag har byggt en Najad och en Njord av honom hittills.

Njorden är trevlig att paddla och hyffsat lättbyggd. Bygg den 5,85m om du vill ha bra lastutrymme. Den är ju ganska smal i skrovet och låg bakom sittbrunnen, så det är inga jätteutrymmen i den. Jag har byggt en med roder vilket också funkar bra även om Björn är lite rodermotståndare.

haveriet.com

Och en amerikansk bok Kayakcraft av Ted Moores har några modeller.

Sen har jag för mig att Hans Fridell som är medlem här på sidan gör kajakmodeller.

Byggde själv en Isfjord. Kanske inte en hbb-kajak, men grymt rolig att paddla.

Jag byggde en för några år sedan. Köpte ritningar från USA. http://www.oneoceankayaks.com/
Kanonbra ritningar och jättebra service. Förutom ritningar fick man en bygginstruktion. Han har även en hel del matnytting information och bra tips på sin hemsida.

www.laughingloon.com
är en kille som har en del, bl a ritningar till baidarkor i strip. Knappast några långfärdsbåtar dock. Hans hemsida är nog den fulaste jag sett men han visar en del byggtips som jag tagit till mig. Jag och sambon är f ö snart klara med varsin Njord som vi ska göra St Anna osäkert i.
Jag känner förresten en kille som byggde en Guillemot för HBB, konstaterade att den var för liten och köpte nåt i glasfiber i stället... Förlängd Njord är nog bra, tänker du göra hela sträckan utan att gå i land och proviantera får du väl bygga en Thule;-) Jag har provat en sån en gång, tyckte den var lugn och rimligt lättdriven. Och otroligt rymlig.

Lycka till med bygge och långpaddling!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg