Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Men när jag väl sytt säcken så kan jag dela med mig. Principen lär bli en undersida i silnylon som är 5 cm bredare än liggunderlaget. Sedan lägger jag mig i och låter någon närstående mäta hur mycket tyg som går åt för att det inte skall strama det minsta vid olika sovställningar i sovsäcken. Sedan blir det någon slags huva, möjligen med plats för någon pryl eller två, ett 50 cm blixtlås för att underlätta nedkrypandet och sannolikt lite myggnät vid ansiktshålet.
----snip snip ----
Det jag letar efter är alltså en lätt bivacksäck med huva, gjord av vindtätt och vattenavvisande material, typ Pertex att använda främst i snöka för att skydda sovsäcken mot fukt och på alpina klätterturer.
----snip snip ----
Låter kanske lite dumt men har du testat med en sovsäck som skall klara det där från början ?
istället för att lägga på ytterliggare ett lager utanpå.
i en miljö där en kopp vatten kan innebära stora problem om man spiller den på sovsäcken så att vätskan kommer in i isoleringsmatrialet är det kanske inte en fel tanke att fundera lite på det.
...Det jag letar efter är alltså en lätt bivacksäck med huva, gjord av vindtätt och vattenavvisande material, typ Pertex att använda främst i snöka för att skydda sovsäcken mot fukt och på alpina klätterturer...
Ett problem med att tyget inte är helt vattentätt utan bara vattenavvisande uppstår när du ligger mot snö/is/vatten. Om du t ex hasar efter så att säcken hamnar mot väggen på snökan och du ligger så en hel natt, så kommer snön att smälta och sugas in i säcken. Har varit med om detta otaliga gånger.