Leoniderna

Attans,

Hade tänkt ta en cykeltur och titta på Leoniderna (stoftmoln som just nu passerar jorden) ikväll, men när väl mörkret inföll sig så passade även en massa moln på att dyka upp. Någon som sett något mer än jag?

/Jonas U
 
Här i Nya Sverige på USAs ostkust klev vi upp kl 5 i morse för att beundra metorsvärmen (sonen hade fått i läxa att göra observera fenomenet!).
Vi har inte den mörkaste natthimlen tyvärr, kringliggande samhällen lyser upp en del. Men vi såg ett antal meteorer svischa västerut över himlavalvet, kanske en var femte sekund under de tio minuter vi stod ute på terassen och tittade.
Mycket fascinerande och väl värt ett avbrott i nattsömnen!

Sven i Delaware





[Ändrat av SES 2001-11-19 kl 00:22]
 
Lååånga meteorsvansar

I Hammarby kunde jag stå och titta ut över stan och samtidigt se det snyggaste stjärnfall jag skådat.
Svårt att bedöma men väldigt ljusstarkt och rörde sig ca 40 grader över himlen parallellt med horisonten över Nackareservatet. Mycket vackert. Såg dock endast 6 stjärnfall på en kvart. Tror nog att Stockholmshimlen är lite för upplyst!
 
Sussade ute på natten till lördagen

Moln i början på natten, men när jag vaknade 0545 var det stjärnklart!

Såg ett stjärnfall innan jag hann bli sömnig igen. Småsussade till 0930, vilket är mycket sällsynt för mig, men det är så himla gott i en varm sovsäck med kall luft utanför! Sedan tog det ytterligare en timme innan man njutit fördigt för denna helg.

Blir nog mer nästa helg om vädret håller sig.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg