Lendal Kinetik Wing

Någon som har erfarenhet av Lendal Kinetik Wing paddel? Skall enligt Lendal ha effektiviteten hos en vingpaddel SAMT manöverförmåga som en traditionell paddel.

Kjell

Kopierat från http://www.rutabaga.com/product.asp?pid=1010045
------------------------------------------
Lendal - Kinetik Wing Blade Set, (CC)

Maximum lift, easy action, aerofoil, performance wing blade set.

Lendal Kinetik Series
Ki • net’ • ik adj:
1. Relating to the energy of motion.
2. The most efficient blade shapes available, designed to maximize your feeling of moving through the water. Perfect for touring, high-performance cruising, shorter expeditions, and racing.

Kinetik shapes delivery two main benefits. First, the cut-away throat allows the blade to move closer to the kayak, resulting in longer forward reach and increased efficiency. Second, with area concentrated in the tip, Kinetik shapes give the boat control of a larger blade without the excess area (and its associated fatigue on long trips).

Kinetik Wing
Designed specifically for performance sea paddlers
The efficiency of a wing with unmatched versatility
Wing-style performance in an easy-to-use package

Six years of research and development, fifteen prototype versions, forty years of building the world’s most innovative kayak paddles. Introducing Kinetik Wing, a paddle so revolutionary it could only come from Lendal.

OK,

min fråga var om det var någon som hade erfarenhet(!) av denna paddel. Jag har läst den fantastiska recensionen på Lendals hemsida, och litar väl inte fullt på objektiviteten. Svaret: det är väl ytterligheter är inte heller speciellt belysande. Om beskrivningen stämmer, är det väl kanon att en sådan paddel tagits fram.

Frågan kvarstår :) Kjell

Det är väl inte konstigt att paddlarna går att utveckla och förbättra. Och det är väl just kanon. ;-)

Men om man (som jag) med manöveringskapacitet hos en plattpaddel menar att man kan göra skärande (!) akterliga rodertag och (förliga dito dvs) kontringar så har man en paddel som inte "driver" som en vinge.

Medans vingen definitivt har bättre grepp, den nämnda "drivande förmågan" och allmänt annan geometri.

I korthet;
- manövrering = plattpaddel
- "drivning" (en vattenväg som är självgenerad och mer kraftbesparande och mer kraftutnyttjande) = en vingprofil

Oförenligheter! Tycker jag.

Men klart är väl att man på olika sätt kan göra plattpaddlar "effektivare". Kanske som i att ge lite "drivning", men med bibehållen trygghet i låga stöd och akterliga bromsande styrtag. (Men då har man varken plattpaddelns manövreringsmöjligheter eller vindpaddeln effektivitet.) Och därmed kan den fräcka fräcka Lendalpaddeln vara effektivare än en plattpaddel med dess fördelar, men sällan så effektiv som en vinge. (Jag menar alltså att Lendals beskrivning inte kan stämma - det är Marketing Bullshit.)

Men paddeln i fråga kan ju fortfarande vara bra för många och en välkommen produkt där det finns ett lucka i utbudet (men fortfarande en kompromiss). Det kan jag mycket väl tänka mig.

Hoppas att Arnström provar och ger besked. Han begriper ju det här...

Tjing!
-p-

Får jag möjlighet att testa en Lendalvinge lär det komma ett utlåtande. Enligt Lendal lanserades paddeln i höstas och jag vet inte om den finns i Sverige. Har någon sett den?
På bild ser det ut som vingprofilen är tunnare än vanligt och dessutom ser profilens framkant utfylld. Den ser mer ut som en flygplansvinge.

För långfärdspaddling väljs ofta för stora vingpaddlar som är avsedda för elitidrottare vid sprintpaddling och detta har lett till ett dåligt rykte bland många långfärdspaddlare. Med en bred havskajak får man knappast ner en sådan paddeln i vattnet.
Därtill väljs paddlarna för långa. Sitshöjden är mycket högre i en tävlingskajak än i en havskajak. Resultatet blir en paddel som är för tung att dra runt och axlar, handleder m.m kommer värka ganska omgående.
Träffade senast igår en olycklig långfärdspaddlare som köpt en för stor begagnad vingpaddel.

Testa de minsta vingarna så lär ni upptäcka vingens fördelar även vid långfärd.

En vingpaddel är lite klurig när den "backas" genom vattnet som t.ex. vid förligt rodertag, men akterligt rodertag är inga problem. Det finns orsaker till att slalomkanotister använder plattpaddel, men jag tycker inte att de argumenten gäller vid långfärd.

En liten vingpaddel sliter dessutom mindre i sidovind än motsvarande plattpaddel och en effektiv paddelstil kan bibehållas även när det blåser riktigt hårt.

Se gärna Sea Kayakers test "rapport" på Lendals hemsida:

http://www.lendal.com/Products/LKW/fp_lendal_Products_Page.htm

Resultatet från den testen ger ungefär samma bedömning som Eriks inlägg: Bättre effektivitet vid framåtdriv, mindre vindkänslighet, OK för rodertag och låga stöttningar, (och även vid rollar), men med ett par undantag, manövrar där paddeln "backas" samt hög stöttning.

När man läser vilka paddlar som jämfördes med i testet, verkade det vara enbart ur Lendals övriga sortiment, varför jag, liksom Patric, ifrågasätter objektiviteten i testet.

Anledningen till min frågeställning är att jag paddlar en XP (med Navigatorroder och mår inte illa av det =D) och tittar efter min första vingpaddel. Paddlingen sker både i träningssyfte och långtur. Jag har naturligtvis läst på mycket (Tack Erik m.fl. för tester m.m.), men fick se LKW artikeln. som beskriver just vad jag skulle vilja ha. Än så länge mycket sparsamt paddlat med vingpaddel och inte några längre stunder.

Andra kandidater jag identifierat, på pappret men ej i vattnet: VKV Ving, EPIC MidWing, Bracsa IV Marathon ...
Utav dessa har jag innan sommaren möjlighet att i praktiken testa Bracsan.

Kjell

Bracsa VII min är värd att provas. Jag är klart imponerad av stabiliteten och greppet.
Epic känns som den mest lättpaddlade, men det kan bero på att jag använt den mest.

Arneri; sa:
Bracsa VII min är värd att provas. Jag är klart imponerad av stabiliteten och greppet.
Epic känns som den mest lättpaddlade, men det kan bero på att jag använt den mest.

Om man nu tvunget skall prova en bracsa så är nog inte vii den mest lämpliga den är fortfarande ganska stor och har en monstercatch. FW är nog mer rätt i detta fall.

Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg