Lendal Arkipelago

Lendal Nordkapp i kolfiber

Min Lendal Nordkapp i kolfiber, delbar och med cranked shaft, den kortaste dom sålde väger 990 eller 1010 g (10 g från 1 kg men jag kommer ej ihåg åt vilket håll). Vägt på en krönt kemivåg på jobbet.

Jag funderar på att köpa en Kober-Moll http://www.kober-moll.com
PDF katalogen är både på tyska och engelska

Per Brune

där ligger man i lä

Kjell Lundgren skrev "En hyfsad hög paddelfrekvens uppnås lätt och jag kan nu, efter att ha lärt mig slappna av bättre, hålla ca 5.5 knop i 1-2 timmar med min Point XP utan att ha kört speciellt hårt."

Hur mycket högre fart kan du hålla med wingpaddeln jämfört med din gamla paddel? Jämfört? Två timmar i 10.2km/h är ju ingen dålig hastighet i en XP utan att ta i alltför mycket.

Jag får nog moderera mig själv lite. vid noggrannare avståndsberäkning blev det 5,25 knop (ingen GPS, kollade sträckan i kväll med Map24), vid ingen vind att tala om. Med att inte ta i så hårt menar jag snittpuls på knappt 140 (max=ca 187), vilket för mig betyder att jag paddlar på rätt intensivt, men utan att ta i riktigt hårt på varje paddeltag.

Utan att räkna så noga brukar jag ligga på ca 5 knop med min VKV Vituddenpaddel. Hjärtfrekvensen verkar ligga lägre med vingen vid samma hastighet, och därmed orkar jag dra på lite mer.

Jag är fortfarande ovan med paddeln. Det känns lite mer i axlarna, som vill ta korta pauser lite oftare än med gamla paddeln.

I kväll blev det bara 4,9 knop, häftig motvind hem.

Lendal paddlar

Hej,

Jag paddlar med Lendals paddlar - har dels Archipelagos och dels deras nya Kinetic Wing. Kopte mina archipelagos for nastan tva ar sedan, gillar dem jattemycket. De ar lattpaddlade och den fart man far ut i forhallande till hur mycket man tar i ar mycket bra.

Har bara paddlat med Kinetic Wings i ca tva manader - de ar betydligt tyngre an Archipelagobladen (har kolfiberbladen) men a andra sidan gar det undan nar man paddlar. Dessa wings gar att paddla med en ganska lag paddelteknik, de ar ocksa enklare att anvanda for att stotta och rolla an vanliga wings.

Ska snart borja min HBB paddling och kommer att ta med bada. Wingpaddeln ar inte rolig nar det gar sjo (behover inte ens vara sarskilt grov) da bladet inte foljer lika latt genom vattnet da. Sa, nar det ar 'plattvatten' kommer jag att anvanda mina wings, annars blir det Archiepelagos.

Reser ratt mycket med mina paddlar sa har fyrdelad paddel - ett av mina skaft har fast bladvinkel pa 45 grader (vanligast for turpaddlar i England), det andra gar att justera mellan 0-60 grader, samt andra mellan hoger och vanster hand och gora vissa justeringar pa langden (upp till 6 cm tror jag det ar).

Sag att du bestallt en paddel - men kanske nagon annan som fungerar kan ha nytta av detta :).

Louisa

Mitt tips:
Om man tittar på plattpaddlar, glöm inte att spana på de lätta, tunnbladiga och hållbara...
Jag menar alltså Robson.

Utsökta paddlar, tveklöst.
Finns både på Orust och Kajaktiv om jag minns rätt, säkert på fler ställe...

Inte billiga, men riktigt riktigt schyssta.
-p-

Jag gjorde ett försök att få veta mer om Lendahl Kinetik Wing - ett inlägg här, samt frågor till några butiker. Tyckte att det som sas på Lendahls hemsida lät intressant, men lite partiskt.

Jag gav upp, då jag inte fick någon mer info, förutom att Swima, som är generalagent, meddelade att man inte kommer att föra den paddeln. Priset verkade också hamna på +4000SEK! Lite för mycket pengar för att köpa något obesett via internet.

Det verkar som om Lendahl och VKV tänkt i samma banor.

Lycka till i HBB! När startar ni?

Hej Kjell,

Vet att Lendal inte har nagon vidare bra distribution har i Sverige, tyvarr. Men om du har vagarna forbi Stockholm i Augusti eller senare sa kan vi kanske fa ihop nagot sa du kan provpaddla Wingsen om du ar intresserad. Planerar att kora Stockholm Kanotmaraton - du kanske ar i farten da?

Vi startar pa mandag - har inte avundats dem som redan startat, det har varit en hel del blast langs vastkusten som hallit dem i land till och fran. Haller tummarna att det ugnar ner sig - ser lovande ut just nu. Efter en del funderande och tittande pa alternativa sitsar sagade jag i morse bort en stor bit av min sits - betydligt skonare nu! :)

Louisa

Louisa,

jag testar gärna Kinetic wings i Augusti. Bor i Uppsala och jobbar i Kista, så det skall nog gå att ordna. Jag kommer förmodligen att köra SKM.

Skickar dig ett email med min emailadress. Förstår att ni har fullt upp nu, så vi hörs i Augusti.

Ja det verkar vara många som är nöjda med sina Robson paddlar.
Själv har jag en Lightning storm paddel, som jag aldrig har kommit överens med.
Enligt Orust kajak är det i princip samma paddel som Robson.
För det första har jag lite svårt för den långsmala bladformen, men där får jag ju skylla mej själv som köpte just en storm. Problemet är som jag var inne på tidigare att när man bor här uppe är det inte så lätt att provpaddla. Man får chansa lite.
I övrigt tycker jag inte att paddeln känns genomarbetad. Köper jag en paddel för över 3000 tycker jag inte att skaftet ska kännas som en innebandyklubba från början av 80 talet.
Kvalitetskänsla är inte detsamma som kvalitet, men om jag jämför min vitudden paddel med Lightningen så är det en himmelsvid skilnad, och då är Vkv paddeln ändå över 1000 spänn billigare.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
yellowsnow Lendal seamaster Paddling allmänt 1
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Kjell Lundgren Lendal Kinetik Wing Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg