Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lendal Arkipelago
- Trådstartare eos
- Start datum
Nej, hade jag varit på Svima hade jag förhoppningsvis känt till vikten åtminstone
Bor tyvärr 50 mil ifrån någon seriös återförsäljare, så jag har lite svårt att se grejorna i förväg.
Har föresten länge varit inne på en vingpaddel, men behärskar inte tekniken och tycker dessutom att dom flesta verkar vara alldeles för stora för havspaddling.
Har en Vitudden kolfiberpaddel idag, som jag trivs bra med. Någon större bladyta vill jag dock inte ha.
Bor tyvärr 50 mil ifrån någon seriös återförsäljare, så jag har lite svårt att se grejorna i förväg.
Har föresten länge varit inne på en vingpaddel, men behärskar inte tekniken och tycker dessutom att dom flesta verkar vara alldeles för stora för havspaddling.
Har en Vitudden kolfiberpaddel idag, som jag trivs bra med. Någon större bladyta vill jag dock inte ha.
det är ett problem att välja paddel utan att se/prova dem. Det är inte många som har behov av mer bladyta de flesta skulle må riktigt gott av lite mindre av den varan. Där har plattpaddlarna som jag ser det en av sina få fördelar gentimot wingpaddlar efterssom man lätt kan modifiera den paddel man redan har. Annars om du funderat på en winge finns flera bra mindre wingar på marknaden.
Robson Voyager
Heisann!
Jeg har prøvd Lendal Arkipelago, da min kone padler med en.. Jeg for min del synes ikke at Lendal har så veldig gode årer. De veier for mye i forhold til prisen, og de oppfører seg ikke så bra i vannet for meg.
Jeg føler at det ikke alltid er like lett å få til "rette" tak med Arkipelago. Blir til at åren "vobler" i vannet.
Oppførselen i vannet er nok individuell, men det passer ikke min padle-stil.
Men vekt er uansett viktig når det gjelder åre...
Selv padler jeg med Robson Voyager i Karbon, som jeg synes er en fantastisk åre. Jeg veide åren på postvekt, og den veide 732gram i 215cm lengde. Så de skryter faktisk "feil vei" på hjemmesiden...
Du kan sjekke på; http://www.robsonpaddle.de/paddel/tour_e.html
Dette er selvfølgelig min individuelle anbefaling av åre!
Lykke til!
Mvh Øyvind
eos; sa:Hej!
Funderar på att köpa en ny paddel.
Är det nån som har några erfarenheter av Lendal Arkipelago?
Är mest intreserad av kolfiber modellen.
Vad finns den med för typ av delning?
Vikt?
Skaft?
Gång i vattnet?
Tacksam för all information då Ledals hemsida inte är den bästa.
Heisann!
Jeg har prøvd Lendal Arkipelago, da min kone padler med en.. Jeg for min del synes ikke at Lendal har så veldig gode årer. De veier for mye i forhold til prisen, og de oppfører seg ikke så bra i vannet for meg.
Jeg føler at det ikke alltid er like lett å få til "rette" tak med Arkipelago. Blir til at åren "vobler" i vannet.
Oppførselen i vannet er nok individuell, men det passer ikke min padle-stil.
Men vekt er uansett viktig når det gjelder åre...
Selv padler jeg med Robson Voyager i Karbon, som jeg synes er en fantastisk åre. Jeg veide åren på postvekt, og den veide 732gram i 215cm lengde. Så de skryter faktisk "feil vei" på hjemmesiden...
Du kan sjekke på; http://www.robsonpaddle.de/paddel/tour_e.html
Dette er selvfølgelig min individuelle anbefaling av åre!
Lykke til!
Mvh Øyvind
Några ord från en som tänkte likadant: Sugen på vingpaddel (det verkar ju som om det går fortare ...), och någon gång skall ju vara den första. Jag kollade butikerna i Stockholm, men fann att urvalet var glest jämfört med vad som fanns via internet. Började raskt att kolla vad jag skulle köpa, men kände mig väldigt osäker på längd etc.
Eftersom jag har mycket begränsad erfarenhet av vingpaddlar i praktiken, tyckte jag att VKV:s paddel förutom bladutformningen har en stor fördel: 20 cm variabel längdinställning och steglös vinkelinställning. Eftersom det är svårt att köpa de flesta vingpaddlar via butik i Stockholm/Uppsala, är det bra att kunna känna sig fram till rätt längd och vinkel, allt eftersom bättre teknik infinner sig. Om jag nu vill ha en annan paddel så småningom (Större/mindre/racigare/mer relaxad), vet jag bättre hur jag vill att den skall vara anpassad till just mina förutsättningar.
Köpte VKV:s vingpaddel för en dryg vecka sedan. Jag har kört tre gånger och tycker att jag börjar få en hyfsad känsla för hur den skall gå i vattnet. Det känns som om denna vinge är hyfsat förlåtande och inte kräver så brant vinkel vid isättning som en mer raceanpassad (enbart baserat på vad jag sett på webben, inte egen erfarenhet på vattnet). En hyfsad hög paddelfrekvens uppnås lätt och jag kan nu, efter att ha lärt mig slappna av bättre, hålla ca 5.5 knop i 1-2 timmar med min Point XP utan att ha kört speciellt hårt. Verkar dock som att vingpaddlar initialt tar lite mer på axlarna än plattpaddlar.
En mindre trevlig egenskap är att, p.g.a. den osymmetriska bladutformningen, strävar paddeln att vrida sig framåt, om man håller den löst (som man ska enligt alla experter, då vingpaddeln skall söka sig sin egen vinkel/väg i vattnet). Påverkar isättningen, och kräver viss koncentration. Detta kändes mest i början innan jag hittat rätt isättning i vattnet, tänker mindre på det nu.
Bladen är mindre än på de traditionella tävlingsvingar som står i kanothuset där jag förvarar kajaken. Verkar även mindre än Bracsa IV Marathon, som annars verkar vara poppis bland motionärer.
Bara min egenuppfattning. Jag är dock expert på att vara nybörjare på vingpaddlar, så jag hoppas det kan hjälpa dig i din paddeljakt. Känns som om jag kommer att bli nöjd med denna paddel.
Eftersom jag har mycket begränsad erfarenhet av vingpaddlar i praktiken, tyckte jag att VKV:s paddel förutom bladutformningen har en stor fördel: 20 cm variabel längdinställning och steglös vinkelinställning. Eftersom det är svårt att köpa de flesta vingpaddlar via butik i Stockholm/Uppsala, är det bra att kunna känna sig fram till rätt längd och vinkel, allt eftersom bättre teknik infinner sig. Om jag nu vill ha en annan paddel så småningom (Större/mindre/racigare/mer relaxad), vet jag bättre hur jag vill att den skall vara anpassad till just mina förutsättningar.
Köpte VKV:s vingpaddel för en dryg vecka sedan. Jag har kört tre gånger och tycker att jag börjar få en hyfsad känsla för hur den skall gå i vattnet. Det känns som om denna vinge är hyfsat förlåtande och inte kräver så brant vinkel vid isättning som en mer raceanpassad (enbart baserat på vad jag sett på webben, inte egen erfarenhet på vattnet). En hyfsad hög paddelfrekvens uppnås lätt och jag kan nu, efter att ha lärt mig slappna av bättre, hålla ca 5.5 knop i 1-2 timmar med min Point XP utan att ha kört speciellt hårt. Verkar dock som att vingpaddlar initialt tar lite mer på axlarna än plattpaddlar.
En mindre trevlig egenskap är att, p.g.a. den osymmetriska bladutformningen, strävar paddeln att vrida sig framåt, om man håller den löst (som man ska enligt alla experter, då vingpaddeln skall söka sig sin egen vinkel/väg i vattnet). Påverkar isättningen, och kräver viss koncentration. Detta kändes mest i början innan jag hittat rätt isättning i vattnet, tänker mindre på det nu.
Bladen är mindre än på de traditionella tävlingsvingar som står i kanothuset där jag förvarar kajaken. Verkar även mindre än Bracsa IV Marathon, som annars verkar vara poppis bland motionärer.
Bara min egenuppfattning. Jag är dock expert på att vara nybörjare på vingpaddlar, så jag hoppas det kan hjälpa dig i din paddeljakt. Känns som om jag kommer att bli nöjd med denna paddel.
Tack för inlägget, blev rejält orolig ett tag.
Har nämligen beställt en vkv winge för två timmar sedan
Det var kul att höra om dina erfarenheter.
Resonerade precis på samma sätt som du vad det gällde längdinställningen.
Vad har du kommit fram till för optimal längd?
Själv är jag 179 cm lång och har en 220 cm lång vituddenpaddel sedan tidigare.
Har nämligen beställt en vkv winge för två timmar sedan
Det var kul att höra om dina erfarenheter.
Resonerade precis på samma sätt som du vad det gällde längdinställningen.
Vad har du kommit fram till för optimal längd?
Själv är jag 179 cm lång och har en 220 cm lång vituddenpaddel sedan tidigare.
eos; sa:Måste faktiskt erkänna att jag är grymt sugen på en Trivium S9.
... blev dock lite fundersam på hur delningen fungerade?
Titta på
http://triviumpaddles.com/ nästan längst ner visas en bild av sammanfogningen. Man får ha med sig en bit tejp.
Att en paddel är för stor märker man oftast vid paddling i motvind. När kroppen stumnar orkar man helt enkelt inte fullfölja draget.
Jag är 190 cm lång och har sedan tidigare en VKV Vitudden KF (Vilket sammanträffande), 224 lång. Om jag inte hade köpt vingpaddeln, hade jag nog gått ner några cm på den.
Min inställning är f.n. längd 221 cm och 75 grader normal (för Sverige) vridning. Jag gick ner i längd mer först, men det kändes bättre att öka något allteftersom. Paddlar mest i motionstempo, d.v.s. något snabbare än långfärd, och mest fokus på rakt fram. Jag försöker anamma en så "korrekt" paddelstil det går i denna typ av kajak, med rotation etc.
Jag blev lite nyfiken på varför du var intresserad av en Lendahl Arkipelago, när du hade Vituddden och var nöjd med den? Gissar att det inte är så stor skillnad.
Lycka till!
[Ändrat av Kjell Lundgren 2005-05-30 kl 12:52]
Min inställning är f.n. längd 221 cm och 75 grader normal (för Sverige) vridning. Jag gick ner i längd mer först, men det kändes bättre att öka något allteftersom. Paddlar mest i motionstempo, d.v.s. något snabbare än långfärd, och mest fokus på rakt fram. Jag försöker anamma en så "korrekt" paddelstil det går i denna typ av kajak, med rotation etc.
Jag blev lite nyfiken på varför du var intresserad av en Lendahl Arkipelago, när du hade Vituddden och var nöjd med den? Gissar att det inte är så stor skillnad.
Lycka till!
[Ändrat av Kjell Lundgren 2005-05-30 kl 12:52]
Ja nyfiken var nog ordet. Det är ju en väldigt välkänd tillverkare, och en populär paddel, så några kvaliteter borde den ju ha.
Det enda jag kan ha i mot vitudden paddeln är att den blir lite bråkig när det blåser mycket.
I Höga kusten där jag håller till, har vi ganska besvärliga vindförhållanden med kastvindar och vindkantringar.
Lendal paddeln är smalare än vitudden, och borde vara något mindre vindkänslig.
Det enda jag kan ha i mot vitudden paddeln är att den blir lite bråkig när det blåser mycket.
I Höga kusten där jag håller till, har vi ganska besvärliga vindförhållanden med kastvindar och vindkantringar.
Lendal paddeln är smalare än vitudden, och borde vara något mindre vindkänslig.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Lendal seamaster | Paddling allmänt | 1 | ||
Hur köper man en Lendal paddel ? | Paddling allmänt | 3 | ||
Lendal Kinetik Wing | Paddling allmänt | 17 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg