Legender, skrönor, sanningar, vättar och annat oknytt.

Laddad skog

Intressanta historier! Denna blygsamma historia upplevde jag och en vän en mörk höstkväll i Tiveden för ett antal år sedan. Då vi hade krupit in i tältet märkte jag att allt vi hade var laddat med statisk elektricitet, sovsäck, glasögonfodral, jacka, liggunderlag mm . Det forsade av gnistor när man drog över föremålen. Något liknande har jag aldrig förr eller senare varit med om.
Tala om att skogen var laddad!
 
Spöklikt!

Muddus är ett läskigt ställe, även utan alla mygg.

-94 gick jag och en kompis i muddus. Vi gick till fallet och la våra grejor i stugan. Sen skulle vi klättra ner i ravinen och kolla på fallet och bada lite tänkte vi.

När vi väl hade klättrat ner hittar vi på stenarna ett läger. En ryggsäck, en kaffekittel över en slocknad eld, en skärbräda med en kniv liggande på, lite kläder liggande på stenarna. Lägret verkade någon vecka gammalt men det såg precis ut som någon höll på och bara var iväg och pissa förrutom att elden hade slocknat. Vi visste inte vad som hänt men vad vi kunde tyda hade någon MYCKET bråttom där ifrån, bara ställt sig upp och kutat, eller hade någon hoppat i för att bada och inte kommit upp igen.

Hursomhelst blev det inget bad, lite upprörda klättra vi upp igen, försökte sova i stugan men det gick inte så 3 på natten bröt vi upp och gick hem. "Lägret" låg fortfarande kvar i ravinen. Inte så "övernaturligt" men väl så läskigt, tyckte vi iallafall.
 
Intressant

Mycket rolig o spännande läsning,det verkar som om "småfolken"bara finns i fjällskogarna,har inte hört talas om detta fenomen där jag bor(Skåne),kanske här finns förr mycket folk,kanske lika bra det,vet innte hur jag hade reagerat om jag hade mött en "smågubbe"ute i de skånska skogarna,men intressant är det.
Mvh Nicklas.
 
Gott nytt...

Nu entledigar jag mig själv 14 dar från IT-Utsidan. Återstår bara de sista sillarna, nubben och svinet, innan jag vilar upp mig hos trollen i Tiveden:) Alltså inte de IT-troll i form av provokatörer, split-och tvedräktare vi stöter på här ibland, utan de riktiga trollen:

cpic3fe60dd3252d4.jpg


Tänkte passa på och informera om hur vi egentligen vet om det verkligen är ett troll vi stött på, därav valet att fortsätta i denna tråd.

(källa: http://fenix.sverok.net/varelser/troll.htm). Troll ser ut på många olika sätt. Det säkraste sättet att se att det är ett troll är att leta efter svansen. Alla troll har svans! Alla storlekar finns. Stor näsa är vanligt. På äldre troll växer det ofta mossa.

I Tiveden fanns tidigare, och kanske finns än idag, chansen att stöta på det ovanliga:

BERGATROLLET (källa: http://hem.passagen.se/nimin/monster/bergatroll.html )

HEMVIST: Djupa bergiga urskogar långt borta från civilisationen
VANLIGHET: Mycket sällsynt

FÄRDIGHETER:
smyga 4
gömma sig 10
1 knytnäve 10
1 spark 8
1 närstridsvapen (sten, trädstam) skadan beror på vapnet

BESKRIVNING:
Till skillnad från sina vanliga släktingar trollen, har Bergatrollen en helt annan kultur och intelligens. De kan egentligen inte längre räknas som egentliga svartfolk, eftersom de inte lever på plundring och inte är allmänt farliga. De lever vanliger som enstöringar i djupa urskogar så långt bort från civilisationen man kan komma. Där lever de av boskapsskötsel, svampodling, samling och jakt i relativt fredliga förhållanden.

UTSEENDE:
Man kan säga att bergatrollen liknar de troll som finns omtalade och illutsrerade i många av våra barn- och bilderböcker. De har en stor näsa som det oftast växer en och annan flugsvamp på och ett inte fullt så groteskt utseende. På sina kraftiga fingrar sätter de oftast prydnader i form av armband och halsband som de på ett eller annat vis kommit över. Det grå, stripiga och oftast ovanligt långa håret är alltid välkammat och hänger fritt över trollets breda axlar. Många äventyrare som berättat om bergatroll säger att man lätt förväxlar dem med ett mindre berg eller flyttblock när de sover, ty deras ryggar är täckta med
allehanda lavar, mossor och en eller annan buske. Det har till och med hänt att utmattade äventyrare vilat på det sovande trollets rygg i tron att det var en stor, varm och mossig sten.

UPPTRÄDANDE:
Bergatrollen lever som sagt ett lugnt liv som herdar i avlägsna skogstrakter och det är inte ofta de konfronteras med andra varelser än skogens djur. De är dock oftast vänligt sinnade och blir bara glad om de får syn på en annan typ av varelse, till exempel en äventyrare. De är nyfikna och inte speciellt dumma och lever gärna ihop med en äventyrare en tid. Dessa troll har inga naturliga fiender vilket gör att de inte förstår att andra varelser kan vara farliga, därav deras nyfikenhet. Ett Bergatroll är enormt stort, mycket större än det vanliga trollet och det kan bli en ganska skrämmande upplevelse att stöta på ett, vilket man dock inte gör alltför ofta eftersom de är mycket ovanliga. Bergatrollen traktar vanligtvis inte efter värdeföremål och skatter, men en liten skatt har de oftast, ofta bestående av gamla metallföremål, mynt och bråte som de hittat i skogen. De har också oftast en stor samling vackra stenar, även om de vanligen förekommer som gnejs och granit än som ädelstenar. Bergatrollen har i övrigt perfekt mörkersyn och kan utan modifikationer vistas ute även i solsken, även om de föredrar skymning och nätter.

http://user.tninet.se/~dmj666j/troll.htm

Mvh Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2003-12-21 kl 22:20]
 
Småfolk och långemän

Min mosters man har av sina föräldrar fått berättat för sig att man förr i tiden kunde se "långemän", något längre är trädtopparna, kliva omkring i skogarna runt Leipojärvi utanför Gällivare, tills de någon gång under 40-50-talet plötsligt försvann.

Först hade man ingen aning om varför, ända tills någon kom på att det just hade dragits el till byn på höga stolpar. Långemännen skulle då inte ha kunnat passera dem i skogen och därför dragit sin kos...

En annan sak jag har hört är att det finns en viss växt man inte ska ta in i sitt hem av någon underlig anledning.
Min andra moster hade en gång plockat av den växten utan att veta vad det var och gett till en av mina morbröder och hans dåvarande flickvän, som säger sig kunna "se saker", och han hade tagit in dem i lägenheten utan hennes vetskap. Sedan hade flickvännen lagt sig att sova och hade haft hemska mardrömmar och hon förstod inte varför, men det var något i hallen som var lite "olustigt" och hon hade gått ut dit och hittat växterna och slängt ut dem och sedan lyckats somna om utan mardrömmar...

Mitt bidrag till någons sömnlöshet! :)