Ledsolo med atc guide

EDIT: har fegat lite på att leda med kongen, eftersom jag inte vet riktigt hur den funkar. Ska prova att leda med den som broms enbart med en topprepsbackup och hoppa lite, men undviker gärna det på slabbarna, gör så jävla ont att tumla med dubbla rep ;-) Kan tänka mig att en duck eller mikrocender funkar också om an kopplar den lite "smart"...

Edit2: Är för övrigt livrädd att köra utan backupknutar då jag "glidit" på en gri-gri ner till stopknut ca 2m över marken... Misstänker att du sitter i samma problematik med en "guidekopplad" dynamiskbroms...

i somras släpade jag med mig hela pryluppsättningen(grigri, cinch, shunt, kong backup, silent partner) ut, och provade alla möjliga permutationer för topprepssolo.

det jag landade på var kong backup, för den löpte väldigt lätt, och backupknutar på repet bredvid.

den nöp direkt vid fall, och vid nedfirning slängde jag bara på cinchen ovanför och använde backupen som - lyxig - backup.

har däremot svårt att se att den går att använda för ledklättring - den måste ju sitta upp och ner då, för repet löper ju rakt igenom, istället för in och ut på samma sida, som en grigri.

backupknutarna kändes bättre än att ha ett device på varje rep, just för att det är svårt att rigga dem så de inte kolliderar vid fall.

En mer pålitlig hemmagjord screamer än "några varv med silvertejpen" är att använda 2, 3 eller 4 mm nylonsnöre, beroende på när man vill att den ska gå av. Kopplingen ska såklart vara åtta i botten, en bit upp sitter en karbin i en (alpine butterfly) knut och mellan dessa kopplingar finns då lite 2, 3 eller 4 mm nylonsnöre. Det är bara att läsa på specsen när nylonsnöret går av.

Nice! Tackar för det tipset!

Karl Johan: Jag vet inte om du känner till detta men på Lilla Vårdberget sitter det två bultar nere på knähöjd mellan instegen till Ombyte förnöjer (5b) och Paulins inflyttningsfest (6b+). Vill du hopptesta ledsolo rigg så är detta ett bra ställe att göra detta på med tanke på bulterna nere vid instegen samt att det finns bra ankare på bägge nämnda leden för backup rep. Lite långt om du inga har nå bil kanske, men är du i krokarna och klättrar annat så kan du alltid ta med ledsolo riggen och pröva den.

... jag vet inte ens hur eller om jag ska börja kommentera detta... Bottenankare är enkelt att fixa om man drar repet flera varv runt ett stort träd som finns nära insteget. Är finns väl lite för få människor som rep-solar att vi behöver bultar för detta ändanmål? Finns bultarna där för att folk ska lära sig att klippa på bult och lära sig att klippa repet i karbiner? då går det utmärkt att klippa karbiner som sitter fast i en kil, eller om man sätter en quickdraw i en slinga runt ett träd eller vad som helst som går att komma på med fantasi men som går att ta bort.

Jag förstår att det kan vara svårt att veta hur du ska kommentera det om du inte varit där. Leden är (snyggt) bultad för det är ont om sprickor, och det är lång till ett träd.

i somras släpade jag med mig hela pryluppsättningen(grigri, cinch, shunt, kong backup, silent partner) ut, och provade alla möjliga permutationer för topprepssolo.

har däremot svårt att se att den går att använda för ledklättring - den måste ju sitta upp och ner då, för repet löper ju rakt igenom, istället för in och ut på samma sida, som en grigri.

Topprepsolo är något helt annat, sk clogging.

Men det är ju lite din frågeställning med Kong backup som jag vill testa. Dvs hur beter den sig i läget glidlås då man leder. Den är ju byggd för att klara såväl kraftiga fall som att jobba på dynamiskt rep.

... jag vet inte ens hur eller om jag ska börja kommentera detta... Bottenankare är enkelt att fixa om man drar repet flera varv runt ett stort träd som finns nära insteget. Är finns väl lite för få människor som rep-solar att vi behöver bultar för detta ändanmål? Finns bultarna där för att folk ska lära sig att klippa på bult och lära sig att klippa repet i karbiner? då går det utmärkt att klippa karbiner som sitter fast i en kil, eller om man sätter en quickdraw i en slinga runt ett träd eller vad som helst som går att komma på med fantasi men som går att ta bort.

Ett bra uttryck är "om du funderar på vad du ska säga så var tyst, undrar du något fråga". Din personliga vendetta mot borrbultar är sjukt ointressant.

... jag vet inte ens hur eller om jag ska börja kommentera detta...
Måste du det då?

Bottenankare är enkelt att fixa om man drar repet flera varv runt ett stort träd som finns nära insteget.
Vart ligger det trädet? Jag har inga sett nån där.

Är finns väl lite för få människor som rep-solar att vi behöver bultar för detta ändanmål? Finns bultarna där för att folk ska lära sig att klippa på bult och lära sig att klippa repet i karbiner?
Inte vet jag varför de finns där, men de finns där. Och eftersom de finns där tipsade jag om dem. Jag förstår att ditt behov av att vara dryg har hittat en ny tråd att dryga ned, men leta upp den som satte bultarna och ta diskussionen med denna.

Måste du det då?

Vart ligger det trädet? Jag har inga sett nån där.

Inte vet jag varför de finns där, men de finns där. Och eftersom de finns där tipsade jag om dem. Jag förstår att ditt behov av att vara dryg har hittat en ny tråd att dryga ned, men leta upp den som satte bultarna och ta diskussionen med denna.

Kanske man kan låta bli att ledsola en led som det inte går att bygga ankare naturligt. Frågan är varför vi sätter borrbultar. Är det för att skydda mot fall, är det för att bekvämt komma ner, bekvämt kunna topprepa eller är det för att en mycket liten elit skall kunna ledsola exakt just den leden. Såklart att det inte finns ett träd i botten på >den< leden. Men det finns säkert andra leder att klättra. Om man vill ledsola en led som verkligen inte har träd kan man göra på ett annat beprövat vis - man använder en 80-kg haulbag som ankare :)

Frågan är varför vi sätter borrbultar.
Men leta upp den som satte dem där och ta reda på det då. Du kanske får svaren du söker. Jag kan tyvär inga hjälpa dig med det för det var inte jag.

Det här rörde en rekomendation om att använda befintliga bultar. Inte att lägga dit nya eller ens motivera deras existens. Men visst, du tar väll alla tillfällen du kan hitta...

Men leta upp den som satte dem där och ta reda på det då. Du kanske får svaren du söker. Jag kan tyvär inga hjälpa dig med det för det var inte jag.

Det här rörde en rekomendation om att använda befintliga bultar. Inte att lägga dit nya eller ens motivera deras existens. Men visst, du tar väll alla tillfällen du kan hitta...

Tror det var Peter Y som säkringsstand till hans barn. Han har ju bultat en del av lederna. Och 5c leden längst till vänster tror jag fa är hans son som gjort... Typ 8 eller så :) mezzner vet kanske ännu mer. Han har dragit upp ett välbehövligt firningsankare en bit ovanför.

Varför bör Gri Gri inte användas? Finns det rapporter om att den inte alltid fungerar som den ska eller varför rekommenderar inte Petzl den för detta? Har ibland märkt att repet glider i den trots att den borde låsa sig, men samtliga gånger repet rört sig i bromsen automatiskt så har det verkligen gått långsamt och aldrig inneburit något fall för personen jag säkrat. Jag tror själv det berodde på att repet dom gångerna varit på gränsen till i det spektra av storlekar som rekommenderas för Gri gri.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg