Ledsolo med atc guide

Jag har klättrat ganska mycket med en setup som liknar denna. Har sina för- och nackdelar förstås som alla andra ledsolokoncept utöver silent partner som verkar ha flest fördelar. Jag gillar atc iaf, billig och enkel :)

Jag har funderat på hur man skulle kunna göra konceptet säkrare. En stor nackdel med konceptet tycker jag är att man är ganska rädd för upp-och-ner fall. En möjlig lösning jag har tänkt mig där är en bröstsele gjort av ett material som garanterat går av vid fall, så att atc'n då bara sitter i selen. Bröstselen måste fortfarande vara ganska stark och statisk dock för att klara av att lyfta repet uppåt etc, men kanske gå av vid runt 50kg belastning. Någon som har förslag på lämpligt material till en bröstsele i sammanhanget?

Han i artikeln förespråkar backupknutar, klättrar tydligen mest is ledsolo som jag förstår. Jag har inte lyckats få till backupknutar på något bra sätt på klippa, pallar inte ha slingor som hänger ner och fastnar i klippformationer, det går bort. Och knyter man för ofta så kan man inte klättra samma grader. Någon som har en bra lösning där? Hur man kan ha backupknut var 10-15e meter, utan att ha repslingor hängandes, eller behöva använda händerna för mycket till repet.
 
En möjlig lösning jag har tänkt mig där är en bröstsele gjort av ett material som garanterat går av vid fall, så att atc'n då bara sitter i selen. Bröstselen måste fortfarande vara ganska stark och statisk dock för att klara av att lyfta repet uppåt etc, men kanske gå av vid runt 50kg belastning. Någon som har förslag på lämpligt material till en bröstsele i sammanhanget?
Inte för att jag tänker labba med din lösning, men det är nog lättare att ha bröstselen i valfri slinga men att ha just en specifik fästpunkt utbytt mot något svagare. T ex istället för att klippa en karbin rätt in i bröstselen så skulle du kunna sätta en svag länk mellan bröstselen och karbinen. På så viss kan du lätt ha en bröstsele som du vet hur den beter sig samtidigt som du vet var bristningspunkten kommer att vara. Det borde vara lättare att experimentera med också. Du skulle t ex kunna köra med snöre och testa dig fram till hur många varv behövs för att hålla upp till ca 50kg. Några varv med silvertejp kanske? Ett ex antal kraftiga gummisnod? Bara fantasin sätter gränserna... bara o testa!

För övrigt så undrar jag lite hur smidigt det är att klättra med reverson som ledsolo broms. Har läst lite av varje, att utmatningen inte funkar så smidigt. Själv använder jag (de få gånger jag ledsolar) en ej modifierad grigri. Den löper fin fint och har sluppigt knyta av med jämna mellanrum då den har haft tillräckligt mycket motstånd för att repet inte skall löpa genom fritt av tyngden... Tycker reverso metoden verkar lite väl meckig, men som sagt så har jag inga prövat det.
 
Inte för att jag tänker labba med din lösning, men det är nog lättare att ha bröstselen i valfri slinga men att ha just en specifik fästpunkt utbytt mot något svagare. T ex istället för att klippa en karbin rätt in i bröstselen så skulle du kunna sätta en svag länk mellan bröstselen och karbinen. På så viss kan du lätt ha en bröstsele som du vet hur den beter sig samtidigt som du vet var bristningspunkten kommer att vara. Det borde vara lättare att experimentera med också. Du skulle t ex kunna köra med snöre och testa dig fram till hur många varv behövs för att hålla upp till ca 50kg. Några varv med silvertejp kanske? Ett ex antal kraftiga gummisnod? Bara fantasin sätter gränserna... bara o testa!

För övrigt så undrar jag lite hur smidigt det är att klättra med reverson som ledsolo broms. Har läst lite av varje, att utmatningen inte funkar så smidigt. Själv använder jag (de få gånger jag ledsolar) en ej modifierad grigri. Den löper fin fint och har sluppigt knyta av med jämna mellanrum då den har haft tillräckligt mycket motstånd för att repet inte skall löpa genom fritt av tyngden... Tycker reverso metoden verkar lite väl meckig, men som sagt så har jag inga prövat det.

Tack, smart lösning! Får ta någon bra dag att pröva olika varianter det borde funka, behöver inte bli så dyrt heller. Sen försöka se hur det beter sig också i olika situationer. Har man istället för hur Andrew Young beskriver, en slinga från selen till karbin med atc'n så rör den på sig friare. Och jag hoppas den då ska kunna låsa åt vilket håll som helst.

Jag har inte testat andra system, men gissar att det inte är så stor skillnad hur repet matar ut om man gjort en bra setup. I början prövade jag några dåliga setups. I detta fallet är det ju friktionen runt 1 karbin som ger lite motstånd, och kanterna i bromsen förstås. På traverser har jag haft lite problem med automatisk utmatning däremot, om ledrepet ska matas in från sidan istället för nerifrån. På den nivån jag klättrar (med marginal) tycker jag det är smidigt. Sen är det förstås omständigt med allt reparbete, framförallt vid multipitch, men det gäller ju ledsolo generellt.

Dock har jag inte lyckats få repet att mata bra ur ryggsäck trots många olika försök. Hade jag kunnat ha repet i ryggsäck vore problemet med backupknutar enklare att lösa tror jag.
 
Ja, du som gillar att mecka eget, du kan ju bygga screamers på det här visit. Se till att ha en standard lång full styrka slinga mellan karbinerna, och göra kortare "slingor" med tejp, snöre eller vad du nu vill pröva. Om allt snöre, tejp eller vad nu sitter där skulle brista så är det som en helt quickdraw med lång slinga. Får du inte prova detta i inomhushallen (jag skulle personligen fråga först, men försöka hitta rätt person att fråga) så får du helt enkelt testa det ute på någon bultad klippa. Saknar du säkringsman för detta så tjoa till, jag kan tänka mig falltesta några egna varianter bara för att det skulle vara kul att se om något funkar.

Dock har jag inte lyckats få repet att mata bra ur ryggsäck trots många olika försök. Hade jag kunnat ha repet i ryggsäck vore problemet med backupknutar enklare att lösa tror jag.
Jag har själv inte haft några som helst problem med utmatning av rep från ryggsäck med Grigrin. Min ej modiferead Grigri (orginalmodellen) matar ut repet fin fint från ryggan. Tipset är förstås att ha en rygga med bra öppning, kanske en du kan ta bort topplocket på eller få den helt ur vägen. Jag fick ett tips här för något år sedan om att använda en grottsäck men det har jag inte behövt då utmatningen från ryggan har fungerat fint samtidigt som jag aldrig behövde knyta av säkringar då den bjöd på tillräckligt mycket motstånd för att inte repet skulle falla genom av sin egen tyngd. Dock så är nog den längsta repan jag klättrat så här varit ca 20 meter så jag kan inga yttra mig om hur systemet beter sig efter 40. Valet av rep har nog ganska stor betydelse också. Jag minns tyvär inte exakt vad det var för rep jag körde med, men jag är tämligen säker på att det var 10 eller 10,5mm. Du kan låna min Grigri om du vill testa nångång.
 
Intressant med screamers, blir bra projekt för mig. Tubband, en väl vald tråd och symaskin kanske? Jag säger till framöver :) Tänker mig att om man har repet i rygga så borde det gå att sätta t.ex. 3 slingor från selen och packa repet färdigt med backuppknutar. Dock mer meck att packa om repet i ryggsäck varje repa. Med atc'n bygger det lite på att repet kommer underifrån för att det ska matas ut fint, antar det är därför jag haft problem med ryggsäck. Får pröva igen iaf. Det först efter ca 35-40m som repet börjat mata ut för snabbt för mig om det legat vid stand, har knutit av m prusik då.

Vid ledsolosetupen verkar iaf atc låsa bra åt alla håll om den sitter i 20cm slinga, utan bröstsele, här hemma. Bara till att glida till en klippa, säkra och kasta sig ut med huvudet före några gånger och se om det funkar irl också :) Om jag får till en bra svag länk, som beter sig likadant varje gång.
 
Ja, du som gillar att mecka eget, du kan ju bygga screamers på det här visit. Se till att ha en standard lång full styrka slinga mellan karbinerna, och göra kortare "slingor" med tejp, snöre eller vad du nu vill pröva. Om allt snöre, tejp eller vad nu sitter där skulle brista så är det som en helt quickdraw med lång slinga. Får du inte prova detta i inomhushallen (jag skulle personligen fråga först, men försöka hitta rätt person att fråga) så får du helt enkelt testa det ute på någon bultad klippa. Saknar du säkringsman för detta så tjoa till, jag kan tänka mig falltesta några egna varianter bara för att det skulle vara kul att se om något funkar.


Fick ett ruggigt bra tips på bottenscreamer till repsolo för några veckor sen. Den funkar sjukt bra även vid hårdare fall tidigt på leden vet jag nu också av praktiska skäl...

Använd en "BåtGummitamp" från Biltema (http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Fortojning/Fortojningsfjader-for-tagvirke-25187/) lite osäker på att det här är rätt men priset ser rätt ut.
Jag använder den med 2 karbiner med en rejäl loop, dubbla halvslag och sen upp till centralpunkt för ledrepet. Den töjer ut sig mer än 1m innan den smäller och då tar repet det!
Väger inte mycket, billig att byta... Rocken roll. I och med att repet eller slingan ligger som slutet system utanför den (samma som Mikes system) så behövs ingen CE märkning eller annat tänk.
 
Han i artikeln förespråkar backupknutar, klättrar tydligen mest is ledsolo som jag förstår. Jag har inte lyckats få till backupknutar på något bra sätt på klippa, pallar inte ha slingor som hänger ner och fastnar i klippformationer, det går bort. Och knyter man för ofta så kan man inte klättra samma grader. Någon som har en bra lösning där? Hur man kan ha backupknut var 10-15e meter, utan att ha repslingor hängandes, eller behöva använda händerna för mycket till repet.

Jag körde sist med en kong backup under bromsen som backupknut. Den låser på ungefär samma sätt som en ASAP, men har inte "taggar" och funkar på dynamiskt rep. Jag ogillade dock att köra med ATC, kör med antingen moddad eller omoddad Gri-Gri... Ska prova ny moddning efter Jul... :) Hoppas på fortsatt milt AIDväder som den egotrippade faen jag är. :)
 
Najs tips till ankaret! Sådana banor har jag inte ens tänkt i innan :)

Matas repet ut smidigt med tillägg av kong backup? Lägger du den på fria änden eller ledrepet? Gissar mig till för- och nackdelar med båda varianterna. Vad såg du för för- och nackdelar med kong backup i sammanhanget?

Hoppas du tar fel på vädret, borde frysa på snart!
 
Jag har bara kört den på passiva änden, bromsrepet. Gamla vanliga problemen med utmatning mm. Men funkar ok. Har bara hunnit testa 2 ggr än så länge, hoppas på att komma ut och testa vidare nästa vecka... Behöver bara låna en pelarborr igen för att borra lite i gri-grin :)

Det viktiga är att koppla in den så att den låser INNAN den kan paja låsningen av gri-grin...

Som vanligt så är ju alla såna här diskussioner långt från både normer och rekomendationer ;-) Du vet "fet disclaimer i botten"...

EDIT: har fegat lite på att leda med kongen, eftersom jag inte vet riktigt hur den funkar. Ska prova att leda med den som broms enbart med en topprepsbackup och hoppa lite, men undviker gärna det på slabbarna, gör så jävla ont att tumla med dubbla rep ;-) Kan tänka mig att en duck eller mikrocender funkar också om an kopplar den lite "smart"...

Edit2: Är för övrigt livrädd att köra utan backupknutar då jag "glidit" på en gri-gri ner till stopknut ca 2m över marken... Misstänker att du sitter i samma problematik med en "guidekopplad" dynamiskbroms...
 
Jag har bara använt det vid friklättring, så ofta mycket viktigt att repet matar automatiskt för mig. Jag har oftast kört utan backup för att jag inte hittat nåt sätt jag tycker funkar tillräckligt smidigt. Och det utgör förstås en begränsning i hur mkt jag vågar pressa tyvärr. Men det måste finnas acceptabla lösningar i sammanhanget, som inte behöver betyda så mycket pengar som t.ex. silent partner :) Hoppas att en riktigt bra svag länk i bröstslingan skulle förbättra. Nu har jag inte klättrat på det här sättet i fjällen, men framöver - så är väl atc överlägset när man räknar på vikt.
 
Helt klart nackdel med en Kong Backup också, eftersom den väger en del den med... Dock ganska mycket mindre än en ASAP (som jag föredrar av någon anledning när jag jobbar?)...

Jag har inte funderat så mycket på vikten... Får prova att repsola lite i sommar (bara för att se hur man bygger riggen kanske) :)

Många som repsolar med dubbelrep kör ju med 30cm förlängd broms och sen 2 prusikar, eller shunt och matar ut rep vart efter, men det är ju också ett jäkla jobb...

Silent partner har jag inte provat, men funderat på att köpa in en för att testa.
 
Använd en "BåtGummitamp" från Biltema (http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Fortojning/Fortojningsfjader-for-tagvirke-25187/) lite osäker på att det här är rätt men priset ser rätt ut.
Nice! Tackar för det tipset!

Karl Johan: Jag vet inte om du känner till detta men på Lilla Vårdberget sitter det två bultar nere på knähöjd mellan instegen till Ombyte förnöjer (5b) och Paulins inflyttningsfest (6b+). Vill du hopptesta ledsolo rigg så är detta ett bra ställe att göra detta på med tanke på bulterna nere vid instegen samt att det finns bra ankare på bägge nämnda leden för backup rep. Lite långt om du inga har nå bil kanske, men är du i krokarna och klättrar annat så kan du alltid ta med ledsolo riggen och pröva den.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg