Leda på topprepen inomhus

Men fortfarande på kviberg i Göteborg så har de en extrakarbin i toppankaret för ledrep.. Säg det till era inneställen att ni vill ha det! Är det många som önskar det så är det bra för gymmen - kostar väldigt lite nämligen (om de har kedje-ankare vill säga)

Jag bouldrar bara inomhus så jag kanske är helt fel ute men på Klätterverket och K2 finns det väggar som man enbart kan leda på.

Det är nog lite såhär kanske, att de ledväggar som finns tillgängliga är oftast extremt överhängande, vilket inte är särskilt representativt för svensk uteklättring.

Så om man vill bygga ledpsyke på vertikala leder (som är läskigare att leda enligt mig) för att förbereda sig för ute-klättring, så är det vanligtvis att dra ner topprep som gäller.

Så om man vill bygga ledpsyke på vertikala leder (som är läskigare att leda enligt mig) för att förbereda sig för ute-klättring, så är det vanligtvis att dra ner topprep som gäller.
I beg to differ... Jag har ganska nyligen kommit ur en period av konstant ledklättring vid inneklättring och har lite tips.

På K2 har de viktsäckar som man kan knyta fast topprepet i och skjuta åt sidan så att den inte är i vägen. Finns inte viktsäckar, ta med en egen rygga och en eller två 1 1/2 liters pet flaskor som kan fyllas med vatten vid behov. Man behöver inga extrema tyngder för att få repet ur vägen.

På vissa av K2's topprepankare så sitter en extra skruvkarbin i ena bulten så att man kan fira av och rensa sina quickdraws. På de ankare som inte har det, sätt en quickdraw i ankaret eller passa på med lite fallträning och falla på bulten under. Är det för läskigt att falla från toppen till bulten under, klättra ned ett par steg, sen falla. Om även detta är för läskigt kanske man ska fundera på varför man ledklättrar egentligen. Hur som helst, fira ned på egna grejer och klättra upp på topprep för att rensa sen.

Vill man leda så är ovanstående inget hinder alls. Vill man inte leda (man bara vill att man ska vilja) så kan man hitta miljoner ursäkter till för att slippa.

På de ankare som inte har det, sätt en quickdraw i ankaret eller passa på med lite fallträning och falla på bulten under.
Det är ju här vi har ett problem. Att fira av i en expresslinga är ju knappast optimalt då den kan öppna sig oavsiktligt. Självklart så borde en seriös klättervägg som är certifierad se till att man har två oberoende punkter när man firar av och då minst en skruvkabbe...

Det är ju här vi har ett problem. Att fira av i en expresslinga är ju knappast optimalt då den kan öppna sig oavsiktligt. Självklart så borde en seriös klättervägg som är certifierad se till att man har två oberoende punkter när man firar av och då minst en skruvkabbe...

Jaha och...Det kan väl alltid hända när man leder och faller. Som tur är har man ju förhoppningsvis ett ANTAL säkringspunkter under sig.
Tror inte MikeC menade att man skulle fira ner någon i enbart en quickdraw i ankaret.
Sen kan man ju även fråga sig hur svårt det kan vara att ta med en skruvkarbin ifall att man vill leda inomhus.

Visst kan man spara kortslingorna på väggen men då tappar man ju halva vitsen med att leda...
Eller klättrar ni alla med förklippta kabbar nuförtiden?

Jag menar att man firar av utan att man rensar, och toppar sedan igen för att plocka ned sina quickdraws. Att fira av från en bult med quickdraws klippta i bultar under har vartenda klättrare som inte klarat att leda en led gjort. Är med rädd för detta kanske man ska fundera på om det här med ledklättring är verkligen rätt sysselsättning.

Jag har inga problem med endast en skruvkarbin för firning efter ledklättring i en toppankare på en klätterhall. Topprepsankaret är jämnviktat, så skulle man jämnvikta firningsankaret för en ledklättrare så hamnar karbinen lite väl närna topprepsankaret och risken för repskav mot topprepet är en större fara än ett en skruvkarbin skulle gå sönder.
Bulten skruvkarbinen sitter i sitter ihop med en annan bult via en kätting, så bulten i sig är uppbackad. Att den inte är jämnviktad borde inte störa någon, det är frågan om firning, inte en standplats som ska klara ett faktor två fall.

Visst kan man spara kortslingorna på väggen men då tappar man ju halva vitsen med att leda...
Eller klättrar ni alla med förklippta kabbar nuförtiden?
Man sparar dem i den mån att man firar av på dem i, sen topprepar man för att hämta ned dem. Då man ska leda flera gånger på samma vägg, vad spelar det för roll om quickdraws är kvar? Det kanske är halva grejen för dig men ibland får man inse att ledklättring inte är samma sak för alla andra. Många av oss anser att grejen med att leda bult är att vara över bulten och pusha sig trots att man är nojig över att falla. Jag själv sätter inte dit dem på förhand för att slippa det, finns de inte där försöker jag utan, oavsett hur svår leden är, men hänger det redan där så spelar det ingen som helst roll för min del. Det här med att klippa dit quickdrawsen är rätt obetydelsefullt egentligen... Det är inte bara jag som tycker det... Visa mig en enda youtube klipp där någon klätterstjärna sätter en redpoint bultprojekt som denna jobbat på i veckor/månader, utan förhängda quickdraws. Inte rensar de mellan försöken, eller klättrar den igen fast sätter dit quickdraws för att leda den helt riktigt istället för bara halvt. Eller tävlingar. Inte sett nå SM i ledklättring, men inte sätter de dit quickdraws medans de klättrar? Så visst, du kan hävda att stjärnorna egentigen inte har satt sina 9a+ projekt, eller de som tävlat har bara tävlat i halvledklättring, men sportklättring är inte tradklättring... för de flesta så betyder förhängda quickdraws inte ett smack.

Förr i tiden skulle man borra sina bultar på led... Jag har sett gamla sportklätterfilmer där klättrare sätter quicksen på led, och en kil med bara en vanlig bult där det inte är bultar... Just det! Mixat klättring och bara kil-vajer-karbin... Sedan att karbinerna kärvade och klättraren fick banka på dem för att de skulle stänga sig - mysigt...

för de flesta så betyder förhängda quickdraws inte ett smack.

Nej, det verkar ju inte göra det. Då är väl steget inte så långt till att topprepa fullt ut. Och säga att det inte betyder ett smack. Men leden blir de facto hårdare om man måste hänga dit sina egna quickdraws. Så är en 9:a verkligen en 9:a om allt är förplacerat? Enligt minmening (som klättrar 6:eek:r inomhus, ska sägas): nope. Det blir lättare, och därför skall leden ha en annan grad om allt är förplacerat. På samma sätt som att trad är mkt hårdare är sport. Som nån sa i filmen "onsight": Because it's way more bitchin'!

Det är upp till en själv hur man vill göra, men man ska vara ärlig mot sig själv: Man klättrar helt enkelt en lättare led om det redan hänger grejor där.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaka Lägga toppankare på Galgberget, Gotland? Leda? Klättring allmänt 1
martinan Topprepsklättring ute utan att leda? Klättring allmänt 5
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg