Vid rengärden har jag hört att det är OK att skjuta okopplade hundar som rusar omkring i fjällen.
Det lär ju vara deras egna iaf...
Vid rengärden har jag hört att det är OK att skjuta okopplade hundar som rusar omkring i fjällen.
Att budbäraren blir skjuten kan nog bero på att det är rätt många budbärare som yrar på mest om sina egna budskap och idéer så det blir svårt att veta vad som är sant och inte.
Folk sätter upp sina egna skyltar om cykel/häst/hund-förbud och så vidare. Ibland av ren okunskap och ibland bara för att de har någon fix idé om vad de tycker borde vara tillåtet och inte. Koppeltvånget är ett tydligt sådant där folk i allmänhet tror att hunden ska vara kopplad jämt och ständigt. Men är det något hundfolk lär sig i lagboken så är det stycket om koppel.
Fast då är väl snarare problemet att de inte har någon allemansrätt så alla tvingas trängas på samma yta. Finns ju vissa turistmål även i Sverige där effekten börjar bli densamma. Men fortfarande så fyller det ju ingen funktion att bevara ett berg om ingen får vara där.
Jag är ingen anhängare av LNT - eftersom det är i mitt tycke av sila mygg, men svälja kameler.
T.ex. anser en del LNT-förespråkare att man inte skall elda i naturen. Kommande vandrare ser spår efter elden och det förstör deras naturupplevelse. Men att använda ett bensinkök går bra. Bensin som tillverkas av råolja med all den miljöförstöring det innebär. För att inte tala om att mycket av världens oljetillgångar utvinns i mer eller mindre auktoritära stater som man hjälper ekonomiskt genom att köpa deras olja.
Jag läste i en bok av Townsend att om man följer en vandringsled skall man inte gå vid sidan av stigen - även om den är lerig - eftersom stigen då breddas och man lämnar mer spår efter sig. Men att bygga motorvägar är tydligen OK?
En sak som står framför bådas våra näsor är "Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel." Tankar om det?Det står ju där framför näsan på dig. Det pratas om tillsyn och inte koppeltvång. Vad jag känner till så har ingen hundägare blivit fälld såvida inte hunden ställt till med något. .
Jag tror de flesta ser skillnad på en skylt från länsstyrelsen och en handmålad skylt från en rättshaverist.
En sak som står framför bådas våra näsor är "Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel." Tankar om det?