Rostfritt, finns det?
Citerar lite från Leatherman.se:
Det ska ju vara rostfritt stål - hur kommer det sig då att jag har rostfläckar på mitt verktyg?
Inget stål är riktigt rostfritt. Det vore faktiskt riktigare att kalla rostfritt stål korrosions avvisande. För det är just vad det är; motståndskraftigt mot korrosionsangrepp (rost). Korrosion kan uppstå om man inte sköter stål på rätt sätt, speciellt i extrema miljöer, exempelvis i durken på en träbåt på västkusten. Inte ens min rostfria diskbänk klarar sig från rostfläckar om jag inte håller efter dem. Kolla in våra tips och skötselråd. Rost & korrosion
Alla Leatherman produkter är tillverkade i 100% förstklassigt rostfritt stål. (Undantag: Bits för Tool-Adaptern som är i verktygsstål). Men rostfritt stål är ju inte helt rostfritt (jämför rostfria diskbänkar). Rostfritt stål är korrosions resistent - dvs. mer eller mindre motståndskraftigt mot rostangrepp. Beroende på mixen av metall-legeringar kan rostfritt stål vara mycket korrosionsresistent och ganska mjukt (som köksknivar) eller något mindre korrosionsresistent och tämligen hårt. Våra verktyg är av det senare slaget. Så ditt verktygs komponenter är starka och knivbladen behåller skärpan under lång tid. Följaktligen kan rostfläckar uppstå om man inte sköter verktyget tillräckligt omsorgsfullt. En Leatherman bör, med jämna intervaller, rengöras, torkas och oljas in igen för att undvika rost och korrosion. Underhållet är extra viktigt om man använder sitt verktyg i fuktiga eller rent marina miljöer. Efter rengöring - olja in områdena kring pivoterna (tapparn) med tunn rostskyddsolja, som är fuktutdrivande. Putsa miss-färgade ytor med en putsduk eller icke metalliskt slipmedel (typ Scotchbrite).
Nu väntar vi bara med spänning på utredningen kring det låga priset på Smart Club...
Strmbrg,