LCHF-recept för hemmatorkning

Ja, efter att ha läst lite mer om det så tror jag också att jag torkade för hårt. Men då är ju så klart frågan - hur hårt/länge ska man torka?

Köpte en torkugn i vintras och har exprimenterat en del.
Bäst resultat har jag fått genom att mixa allt och göra soppa enligt exemplet nedan.
Lite omständigt med fettsepareringen och enklare att tillsätta någon olja eller gee vid tillagningen.

Torkade:
Renskav
Soltorkade tomater (de i från butiken var inte riktigt torra)
Zucchini
Mixade allt i en mixer till ett grovt pulver

Tillsatte:
Lökpulver
Vitlökspulver
Timjan
Renfett som först smältes och separerades från hinnorna.

Resultatet blir likt pemmican. Antar att man kan styra fettmängden (eller utesluta och tillsätta vid tillagningen) beroende på vilken kost man föredrar.

Kokade upp i vatten och tillsatte buljong och gräddpulver. Lät det dra ca 15 min.

Renfett och bra renskav kan kanske vara svårt att få tag i om man bor i de södra delarna av landet men går ju att byta ut mot annat

Ja, efter att ha läst lite mer om det så tror jag också att jag torkade för hårt. Men då är ju så klart frågan - hur hårt/länge ska man torka?

Tills fuktigheten är tillräckligt låg:)

Det varierar för olika livsmedel, och olika livsmedel behöver dessutom torkas på olika sätt.

Det finns en del bra böcker att läsa, Puhonys bok innehåller mycket om torkning men även andra konserveringsmetoder. Han beskriver flera olika torkprofiler, vissa saker torkar man t.ex. en timme 70 grader för att få ytan torr, sen 6-8 timmar på 40 grader och slutligen höjer man till 60 grader sista timmen för att driva ut sista fukten. Andra saker kan man torka "enklare".

Viktigt att tänka på är att om man torkar för varmt så kommer livsmedlet att tillagas av värmen medans man torkar, för en del grejer är det inte önskvärt, därför är det viktigt att ha koll på temperaturen. Man ska torka, inte steka.

Ett knep jag läste är att man väger det man ska torka, under torkningen är det i princip bara vatten som försvinner och vet man hur hög vattenhalt livsmedlet hade från början så kan man enkelt se när man är nere i lagom låg vattenhalt (20-30%?).

Inte LCHF, men jag ville bara testa att torka något! Hittade ett recept på en kycklinggryta som skulle lämpa sig väl för torkning.

Kycklingchiligryta

4 portioner

1 msk olivolja
1 gul lök, finhackad
1 röd paprika, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
500g kycklingfärs
1 msk chilipulver
1 tsk spiskummin
800g krossade tomater
7 dl vatten
1,5 kycklingbuljongtärningar
1 dl bulgur, smörrostad
0,5 tsk salt
1 krm cayennepeppar
1 dl parmesanost, riven

Bryn löken, paprikan och vitlöken i olivoljan i en stekgryta, ca 5 minuter.
Blanda ner kycklingfärsen, chilin och spiskumminen. Stek i tre minuter.
Blanda ner resten av ingredienserna, förutom parmesanosten. Koka upp och låt sjuda i tio minuter.
Ta av från spisplattan och blanda ner parmesanosten.

Vi åt det till middag nylagat och så torkade jag en portion. Den portionen åt jag idag. Lät det svälla i fem minuter, sen kokte jag upp det och lät det småkoka i tio minuter. Smaken blev bra, men det var fortfarande lite hårt. Hade nog behövt puttra fem minuter till.

gV0ewpil.jpg

sKHEErwl.jpg

Torkat tog det upp ca en halv Tupperware-burk av gammal klassisk modell. Glömde tyvärr att väga det :(

Blev tillräckligt gott för att två portioner ska få följa med ut till sommaren i alla fall!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Micro553 6 - dagars vandring med Lchf Friluftsmat 39
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
avslut111101 LCHF som friluftsmat Friluftsmat 56
Janost Recept havregrynsgröt med varma koppen Friluftsmat 8
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Trilla Efterlyser recept dutch oven/fältugn Friluftsmat 3
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
insco FreezerBagCooking - samlade recept Friluftsmat 3
madir Recept på friluftsmat på nätet! Friluftsmat 6
Joakim Ambrosson Recept Friluftsmat 2
Kamvandrare me´skavssår Recept på suovas - rökt, saltad renstek...och torkad Friluftsmat 0
aborren Behöver mat recept!!! Friluftsmat 2
Suss78 Recept på Picnic-bröd Friluftsmat 4
thfc Recept på fruktsoppa? Friluftsmat 2
lejon Efterlysning-recept på torkad köttfärs! Friluftsmat 7
såg lite gott recept Friluftsmat 1
Swedish Berman Dela med er av egna strålande recept! Friluftsmat 1
cwmint Nya Recept Friluftsmat 0
mrhandley Leta jerkey recept på webben Friluftsmat 3
kalleka Recept på sportdryck? Friluftsmat 1
Anders78 Vart kan jag hitta bra recept? Friluftsmat 2
ehn Recept på müslibars? Friluftsmat 1
LenaN Recept på torkat??? Friluftsmat 0
Saft recept Friluftsmat 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg