Laxodling

Det är väl ganska välkännt att

proteinätare brukar ca2,5-3 ggr sin egen kroppsvikt för komma dit samt att gräsätarna brukar än mer. Det trista är ju att gräs och krill inte är speciellt aptitligt.....
Smakfulla grönsaker och rotfrukter tär ju även de och hjälper till med CO2 utsläppen.... Lösningen för Gaia är givetvis en mindre besättning, men vilken politiker vågar säga det?
 
Här är en länk till programmet.
Den Isländske fiskmjölsfabriksägaren i programmet håller inte igen direkt!!!

http://svtplay.se/v/1458048/uppdrag_granskning/del_7_av_22

/mattias
Det är otroligt hur tokigt detta med laxodling är! 2,5 kg fisk går åt för att göda fram 1 kg lax! Urkorkat!
Den Isländske fiskmjölsfabriksägaren gav verkligen girigheten ett ansikte! Han uppvisade inget dåligt samvete för att han medverkade till att utarma haven.
Tråkigt att se detta, men samtidigt väldigt viktigt att vi alla blir medvetna om vad som sker, så att vi åtminstone kan göra våra personliga val när vi ska konsumera.
 
Källmans beräkning av

antalet individer som skulle kunna leva på Sveriges vilda överskott var ca 25 000. Frågan är var gör vi av de andra, eller blir vi de.....
 
Det mest förvånande är att SVT framför detta som en nyhet. Själv har jag vetat om detta i minst 10 år, utan att jag är särskillt intresserad av det. Man undrar vilken sten reportern bott under. Att fiskodlingar dessutom förpestar sin närmiljö gör ju heller inte saken bättre. Nej, i väntan på att ica börjar sälja odlad Karp eller annan vegofisk så är det bättre att äta makrill istället, den är både godare och fetare.
 
Det mest förvånande är att SVT framför detta som en nyhet. Själv har jag vetat om detta i minst 10 år, utan att jag är särskillt intresserad av det. Man undrar vilken sten reportern bott under. Att fiskodlingar dessutom förpestar sin närmiljö gör ju heller inte saken bättre. Nej, i väntan på att ica börjar sälja odlad Karp eller annan vegofisk så är det bättre att äta makrill istället, den är både godare och fetare.

Hajmal (kallas också Pangasius) säljs ju i de flesta butiker, den är dock ofta delvis uppfödd på fiskmjöl för att växa fortare.
 
Den Isländske fiskmjölsfabriksägaren gav verkligen girigheten ett ansikte! Han uppvisade inget dåligt samvete för att han medverkade till att utarma haven.
.


nej men han gjorde det ju rak-ryggat, till skillnad från alla andra ljugarjönsar.

och om han inte vet bättre, har han ju inte heller något samvete att brottas med.

då fanns det nog mer beräknade cyniker i det där gänget.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg