Lavinutrustning

Transreciever???

har jag aldrig hört talas om. Men tranciever som språkligt är en sammansättning av dom engelska orden transmitter och reciever är mycket riktigt det begrepp man använder för elektroniska apparater som sänder och mottager på 457 khz och som skall användas vid all skidåkning i all lavinfarlig terräng.
Dom fungerar på det sätt att när man åker så är apparaten inställd på att sända och när du hamnar under lavinen så ställer dina kamrater in sina apparater på att mottaga dina signaler.
Det finns både analoga och digitala där största skillnaden är att digitala är något enklare att använda i en stressad situation (lysdioder med riktningspilar) medans analoga har något längre räckvidd.

rätt utrustning, en sorts utrustning

Oj vad komplicerat det blev, ska försöka förenkla.

Det pratas om olika elektroniska apparater ovan. Bara en av dessa är något att ha om man ska ge sig ut i lavinfarlig terräng: TRANSCIEVERN, även callad arva i Frankrike eller beacon.

Ska man köpa en lavinutrustning är det egentligen bara tre saker som ska köpas men dessa tre är också ett måste! Om inte alla i gruppen som ska åka offpist har SPADE, SOND och TRANSCIEVER ska man stanna i backen!

Om man som du säger är "grön" kan man satsa på en transciever som är enkel att använda utan att ha en massa erfarenhet. De nya digitala är lätta att använda och håller mycket hög standard. självklart ska du köpa utrustning som du trivs med, är någon modell lättare att använda med dina tumvantar på? osv osv... Var noggrann! På kursen du ska gå kan du säkert prova olika modeller och komma fram till vilken som passar dig!

Vad gäller spade och sond ska man tänka på att köpa hållbar utrustning som passar med den övriga utrustningen. T.ex, funkar det att ha spaden i spadfickan på ryggsäcken? Varje sekund är viktig när man har en kompis under snön, allt måste vara lätt att komma åt!

Och än en gång: kan man inte använda sina prylar är de värdelösa! Lavinsäkerhet handlar om att undvika laviner! Jaja, jag vet att jag är tjatig men det tål att upprepas...

Ha kul i vinter!

Inte för stort spadblad

Nu har jag i och för sig bara provgrävt i 3 lavinkäglor tidigare men kunde då konstatera att snön är tämligen kompakt. Det får du även lära dig på kursen men får du chansen så provgräv - du blir förvånad. Ska du orka gräva så bör inte spadbladet vara allt för stort för att du ska orka.

/Tommy

Det kommer alltid vara en känslig fråga det här med vad man investerar i först: kunskap eller utrustning...
Du väljer själv, men mitt tips vad gäller sändare, bips eller transreciever (olika namn på samma sak) är en "BCA tracker". Den är helt digital och ger ett nytt sökmönster. När du lär dig lite mer kommer du förmodligen lära dig "doubble back"metoden, dvs du går i ett minskande rutmönster tills du kommer nära inpå den förolyckade. Med trackern går du i en båge istället vilket underlättar och framför allt, påskyndar sökprocessen. TID ÄR DEN VIKTIGASTE FAKTORN!
Hursomhelst råder jag dig att ta en titt på denna om du kan, den är mycket lättarbetad.

Men glöm inte kunskap och och förståelse för DIN sökmetod!

mvh/sam

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg