Lavinfara längs kungsleden?

Sommarleden från Kebnekaise ut till Kungsleden är inte vinterled av den anledningen att det kan vara lavinfarligt där. Men som sagts, på krysslederna är man så långt från fjällsidorna att risken är i stort sett obefintlig. Men fråga stugvärdar och guider på vägen så får ni veta vad som gäller för dagen, vissa dagar ska man t.ex inte gå upp till Tarfala, andra går det hur bra som helst.

Menar så här. Risken för att förolyckas i en lavin när du följer led är så pass minimal att den inte är värd att ta upp som ett riskmoment under en fjälltur. Då finns det andra saker som ligger långt högre upp i riskskalan. Vilket färdmedel ska man välja till resmålet för att undanröja största möjliga risk för att förolyckas. Tåg, bil eller flyg?

Hur har du kommit fram till att risken är så försumbar? Jag antar att du har läst lite skrifter om lavinkunskap samt iakttagit verkligheten när du gjort turer. Håller för övrigt med dig om slutsatsen att det finns andra saker att ägna uppmärksamhet åt i detta fall ( kryssmarkerade leder ).

Sommarleden från Kebnekaise ut till Kungsleden är inte vinterled av den anledningen att det kan vara lavinfarligt där. Men som sagts, på krysslederna är man så långt från fjällsidorna att risken är i stort sett obefintlig. Men fråga stugvärdar och guider på vägen så får ni veta vad som gäller för dagen, vissa dagar ska man t.ex inte gå upp till Tarfala, andra går det hur bra som helst.

Fråga lokalbefolkningen/stugvärdarna/polisen/guiderna, tipsen är många. Problemet är hur du ska bedöma råden du får, därför ska man lära sig de grundläggande reglerna själv. Sedan kan man göra sitt val, allt efter egen riskbenägenhet.

Hur har du kommit fram till att risken är så försumbar? Jag antar att du har läst lite skrifter om lavinkunskap samt iakttagit verkligheten när du gjort turer. Håller för övrigt med dig om slutsatsen att det finns andra saker att ägna uppmärksamhet åt i detta fall ( kryssmarkerade leder ).

Skulle vilja vända på det. Hur kan man komma fram till att det är hög risk att förolyckas i en lavin när du följer led. Har det ens hänt någonsinn i modern tid?

I vissa lägen är ju sannolikhet liksom Tage uttryckte det. När laviner slagit av ledkryssen, det har hänt ett par ggr. En hade varit tillräcklig. givetvis är det olyckliga omständigheter, flera på en gång oftast.
Ungefär som när flyglanskrov utmattas. Händer görsällan men taskigt när det sker. Därför är det tufft att påstå att det är helsäkert. Intet är det. Min granne gick ut för att sanda gången, han kom inte in för han hade synat och dragit av lårbenshalsen, som tur var hördes han innan han blev alltför kall.
Med tillräckligt många gånger i bland bergen vintertid har ego sett laviner och dess spår. Stå inte ivägen när den går!
go tur

Men herregud det är livsfarlig, stanna hemma!!
Det är fantastiskt farligt att vistas på Kungsleden både sommar som vinter men framförallt på vintern.

Teoretiskt kan allt hända och det tycker jag du ska ha med i din beräkning om du ger dig ut på Kungsleden. Framförallt bör du införskaffa nödtele så som spot,iridium eller liknande, annars är du rökt som en böckling som vi säger i Gävlebukten.

Det är stora U-dalar så det är lugnt....men finns en del skrockgubbar på detta forum som alltid ska överdriva faror eller problem.

Skulle vilja vända på det. Hur kan man komma fram till att det är hög risk att förolyckas i en lavin när du följer led. Har det ens hänt någonsinn i modern tid?

Nu har ju ingen hävdat i den här tråden att det är hög risk att utsättas för laviner när man följer leder. Vad jag förespråkar är att man skaffar sig kunskap själv i ämnet.

Var på Naturkompaniet i veckan och införskaffade en bok om Laviner för att få lite mer kött på benen, såg även att de hade extrapris på sunt förnuft så jag köpte en hel kasse ;O)

//Robin

Nallo-Vistas är ju inte direkt Kungsleden, ej heller markerad med kryss som vinterled vad jag vet.
[
QUOTE=smux;631357]Håller ni er till leden som du beskriver så bör ni inte vara överdrivet oroliga för laviner. Mesta av leden går ganska långt från branta fjällsidor med två undantag:
- sträckan mellan Nallo stugan och Vistas stugan, i Stuor Raitavagge åker ni direkt intill ganska branta fjällsidor.
- I Ladjovagge nedanför Singitjocka (sträckan kring vattendelaren) mellan Kebnekaise fjällstation och Singistugorna.

Det är dessa platser ni får vara uppmärksamma på och söka råd från stugvärdarna. Det är ju lättare på vinterna att söka sig en egen väg lite från brant terräng och leden om det finns anledning till oro;)[/QUOTE]

Nallo-Vistas är ju inte direkt Kungsleden, ej heller markerad med kryss som vinterled vad jag vet.
[
QUOTE=smux;631357]Håller ni er till leden som du beskriver så bör ni inte vara överdrivet oroliga för laviner. Mesta av leden går ganska långt från branta fjällsidor med två undantag:
- sträckan mellan Nallo stugan och Vistas stugan, i Stuor Raitavagge åker ni direkt intill ganska branta fjällsidor.
- I Ladjovagge nedanför Singitjocka (sträckan kring vattendelaren) mellan Kebnekaise fjällstation och Singistugorna.

Det är dessa platser ni får vara uppmärksamma på och söka råd från stugvärdarna. Det är ju lättare på vinterna att söka sig en egen väg lite från brant terräng och leden om det finns anledning till oro;)
[/QUOTE]

Sträckan mellan Sälka - Nallo - Vistas har jag vandrat sommartid, jag vill minnas dessa berssidor som väldigt branta. Rätta mig om jag har fel men om bergsidorna blir tillräckligt branta finns det inte möjlighet för snötäcket att byggas upp såpass mycket att det blir lavinfarligt? Sen om bergssidorna denna sträckan är så branta återstår att se.

//Robin

Bara varit vid Nallo sommartid och jag skulle som icke-expert klassa området som relativt farligt med tanke på vad du skriver.

Sträckan mellan Sälka - Nallo - Vistas har jag vandrat sommartid, jag vill minnas dessa berssidor som väldigt branta. Rätta mig om jag har fel men om bergsidorna blir tillräckligt branta finns det inte möjlighet för snötäcket att byggas upp såpass mycket att det blir lavinfarligt? Sen om bergssidorna denna sträckan är så branta återstår att se.

//Robin[/QUOTE]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jorpas Lavinfara??? Turskidåkning 0
Ralphandersson Kort tur längs vinterled från Bydalsfjällen? Turskidåkning 2
jiwe Skida längs Kungsleden? Turskidåkning 9
svinkall isar längs kungsleden Turskidåkning 6
madir Nån snö kvar längs Kungsleden? Turskidåkning 5
Pilkslitern Kungsleden 2019 Turskidåkning 9
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
icz Risker på Kungsleden på vintern? Turskidåkning 8
Thrashback Hela kungsleden, vilket håll är bäst? Turskidåkning 6
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
malundin Vägval vid sidan av Kungsleden? Turskidåkning 7
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
pihog GPS för orösat -Kungsleden Nallo? Turskidåkning 5
MjrKrash Kungsleden February 2009 Turskidåkning 3
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
Emmma magsjuka på kungsleden... Turskidåkning 2
Sallle Kungsleden i januari? Turskidåkning 7
i95_lab Påsktur med stugor - ej kungsleden eller Padjelanta Turskidåkning 7
firro Tid för hela Kungsleden Turskidåkning 1
OveS Kungsleden i mars Turskidåkning 3
i95_lab Kungsleden söder om Kvikkjokk - mycket skoter?? Turskidåkning 3
fredriksson Kungsleden Turskidåkning 11
Red Telemarkskidor på Kungsleden? Turskidåkning 2
ursuz Skate-skidor på Kungsleden?! Turskidåkning 11
ursuz Kungsleden på skidor?! Turskidåkning 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg