Latexmuddar

Jag har kört med 303 kanske ett par ggr per år, men det kanske borde göras oftare? Om jag nu skaffar nya muddar tänker jag underhålla dem på bästa sätt, vilket är det egentligen? Skölja av i sötvatten efter användning, talka vi användning och 303 el likn hur ofta då?

Skölja varje gång, smörja varannan

Jag har kört med sköljning varje gång (nästan i alla fall) för att få bort saltet, och så smort ungefär varannan gång jag använt dräkten. Det har, som sagt, funkat bra i mer än 15 år. Om det verkligen ska smörjas så ofta vet jag inte, men jag har tagit det säkra före det osäkra.

Skulle säga att har du smort dom så ofta är jag förvånad över att de ser ut som de gör. Kanske du tar på dig dom på ett "dåligt" sätt?

Ja kanske det....men vad är ett dåligt sätt? Ta på dräkten brukar vara som att ta på sig vilket plagg som helst, men att ta av den brukar ju vara lite kinkigare. Vid halsmudden brukar jag stoppa in händerna inifrån för att vidga öppningen så huvudet kommer ut och vid handlederna några fingrar in i mudden för att få ut händerna.

Ja kanske det....men vad är ett dåligt sätt? Ta på dräkten brukar vara som att ta på sig vilket plagg som helst, men att ta av den brukar ju vara lite kinkigare. Vid halsmudden brukar jag stoppa in händerna inifrån för att vidga öppningen så huvudet kommer ut och vid handlederna några fingrar in i mudden för att få ut händerna.

Armbandsur/armband på handleden som kan störa mudden?

Nejdå, inget sånt....klockan åker alltid av, men vigselringen sitter på :).

Men kanske som Jens skriver att skölja och smörja oftare är tricket.

Jag var in i en dykbutik i Jönköping för att fråga om typ "303spray". De rådde mej till talk för latex eftersom annat kan ge svårlimmade lagningar.
De hänvisade till grannbutiken om man gick igång på glansig latex :-o

En tidigare kollega pratade om silikonsprayens problem. Har man kört med den i verkstan är det svårt att limma ytor. En tunn dimma räcker för att försämra vidhäftning och den är svår att tvätta bort. Kör med talk.

Det är väl därför som neoprenmuddar har blivit så vanliga. Kräver i princip inget som helst underhåll. Och betydligt skönare att ha på sig. Dom vattenmängder som eventuellt kan fukta igenom en neoprenmudd (kan lika gärna vara svett) är ingenting jämfört med dom liter som skvalpar genom en trasig mudd.

Det är väl därför som neoprenmuddar har blivit så vanliga. Kräver i princip inget som helst underhåll. Och betydligt skönare att ha på sig. Dom vattenmängder som eventuellt kan fukta igenom en neoprenmudd (kan lika gärna vara svett) är ingenting jämfört med dom liter som skvalpar genom en trasig mudd.

Om det är skönare eller ej är väl iofs en smaksak och högst personligt. Den lilla erfarenhet jag har av neoprenmuddar är att det skaver mer än latexmuddarna jag har på min nya torrdräkt. Kan iofs ha med passform att göra...

Halsmudden i neopren på min dräkt (Gul) är underbar. Mjuk och skön, lätt att dra på också. Märkbart sliten nu när dräkten är fyra år men nu är dräkten snart utsliten och ska bytas ändå.

Armmuddarna bytte jag efter 2 år till latex. Utslitna, tror det beror på att handlederna var större än muddarna så elasticiteten började försvinna. Sen gjorde de djupa vecken som uppstår när man spänner handleden att det läckte in massor med vatten. Ibland var jag blöt upp till armhålan. Med latextätningarna är detta inte något problem.

Om man bara klipper till latexmuddarna till rätt storlek så är de hur sköna som helst. Latex skall inte exponeras för ljus. Jag har dubbla muddar (latex under och neopren på) på min dräkt för att undvika problemet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg